Reinstallasjon OSX?

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Reinstallasjon OSX?

Innleggav Morse » lør 26.10.2019 12:17

Kan ikke alle sammen bare innse at selv om Catalina offisielt er klar, så er den langt fra problemfri? Kutt ut disse beta´ene – Apple har oppskriften på å komme seg ut av beta-gjengen og over på "the real stuff": https://beta.apple.com/sp/betaprogram/unenroll, og ligg unna Catalina på maskiner hvor man har en jobb eller viktige oppgaver å ivareta. Det som fungerer fint for "Per", fungerer gjerne slett ikke fint for "Pål".

For all del, Catalina er i seg selv flotte greier, men her er det viktigere enn på lange tider å lese seg litt opp på forhånd slik at man vet hva man går til, og ikke bare klikke i vei! :-( Se mine tidligere linker om forberedelser, etc.

Andres kommentarer om dette? ;)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Reinstallasjon OSX?

Innleggav Fluffy » søn 27.10.2019 23:17

Vise ord Morse :)

Selv holder jeg meg langt unna nye OS'er til alle barnesykdommene er fjernet, fordi jeg vet at det jeg har nå funker men ikke det som er nytt. Er som regel ikke noe som er så viktig/nytt at det ikke kan vente :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Reinstallasjon OSX?

Innleggav Morse » søn 27.10.2019 23:18

:-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Reinstallasjon OSX?

Innleggav lmh1 » tor 31.10.2019 20:34

Nå bruker jeg mac mest for erfaringer og testing egentlig, så er ikke krise for meg så sant operativsystemet virker.

Hvis alle hadde din holding ville ikke det kommet nye gode operativsystem.
Da ville vi hatt tiger\leopard ennå ikke særlig nytenkende.
medlem i 168 måneder
 

Re: Reinstallasjon OSX?

Innleggav lmh1 » lør 02.11.2019 21:36

https://i.ibb.co/M7ysHvP/osx.png

Nå er nyeste OSX her, så nå virker det meste også apple tv.
medlem i 168 måneder
 

Re: Reinstallasjon OSX?

Innleggav Morse » søn 03.11.2019 0:20

Godeste mh1, jeg er IKKE imot nye operativsystemer. Jeg rettet kun en liten advarende finger mot de mange som bare "hopper på" oppdateringer uten å vite hva de gjør – for eksempel ved å "borke" et allerede fungerende system. Jeg kjører selvsagt nyeste Catalina på min "andremaskin", med flott og spennende resultat. Men på "førstemaskinen kjører jeg fortsatt High Sierra og Mojave – og endog Snow Leopard! – (på hver sin diskpartisjon), av den enkle grunn at jeg som konsulent fortsatt må ha tilgang til en del eldre programmer som mange fortsatt bruker. Visste du at noen av de eldste aktører innen bransjen fortsatt bruker slike "dinosaurer" som Aldus Freehand, AppleWorks, osv, og fortsatt holder koken på både privat. og businessplan? Men slik er det, faktisk!
Så, for alt i verden, folkens – oppgrader! Men vit hva dere gjør!

Oh, and one more thing:
https://www.theregister.co.uk/2019/10/3 ... a_twitter/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Reinstallasjon OSX?

Innleggav lmh1 » søn 03.11.2019 15:47

Det er bare å advare det, har selv mot apple som selskap som gjør maskinvarebytte vanskelig, også det å få flere opererativsystemer på macen å fungere.

Er også vanskelig å lage installation disk på mac finnes ikke DMG image annet på torrent.

Men det er jo apple som velger å gjøre det på den måten.
medlem i 168 måneder
 

Re: Reinstallasjon OSX?

Innleggav Morse » man 04.11.2019 20:04

Ingenting vanskelig å kjøre flere versjoner av macOS på samme maskin – det er bare å partisjonere disken på en høvelig måte (hvis den er stor nok, da) og installere de ymse systemer på hver sin partisjon – eller du kan ha én partisjon, og kjøre andre OS´er (Mac eller Windows) virtuelt via Parallels. Masse gode (og SELVSAGT flere tvilsomme) MacOSX/macOS på torrent, bare se deg godt for. En kjenning byttet selv sin havarerte disk i en 27" 2015 iMac med en 2 Tb Seagate Firecuda, og kjører nå Snow Leopard (gammel kjærlighet ruster ikke, sies det), El Capitan, High Sierra og Mojave på samme maskin, fra hver sin partisjon, alt etter behov og anledning. Digre filer henvises til eksterne disker, husk på minimum ca. 20 % ledig plass på hver partisjon, dersom du skulle finne på noe lignende...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Reinstallasjon OSX?

Innleggav lmh1 » søn 10.11.2019 14:05

ser mac OSX catalina 10.15.2 beta 19c32e har kommet.
Så nå burde vel den bli såpass stabil at folk flest kan oppgradere?

Finnes det noe catalina bibloteker som gjør det mulig å virtualisere gamle spill og programmer? For skulle godt tenkes å bytte til 5 TB harddisk eller 1 TB SSD disk men problemet er vel kostnader, harddisker er veldig trege mens ssd er veldig dyrt over 1 tb. Så faller jo prisene også.

Har 500 GB SSD disk, rundt 287 GB ledig.
medlem i 168 måneder
 

Forrige

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]