Krasj

Diskusjon rundt Mac OS

Krasj

Innleggav Ole-Johannes Grymyr » ons 13.11.2019 0:14

Hei

Jeg har en iMac fra 2011 eller 2012 med os x El Capitan. I dag var skjermen grå og ikke responsiv. Jeg tvang avslutning med Power-knappen. Etter dette har ikke maskinen startet opp normal. Etter noe tid kommer det opp valg om
1. Gjenopprette fra Time Machine
2. Reinstallere OS X
3. Hjelp via internett
4. Reparere med Diskverktøy

Jeg har forsøk alle forslagene, og har møtt på følgene problemer. Som netttilgang har jeg både benyttet WiFi og Ethrenet-kabel fra LAN-port på Time Capsule til iMac. Nummer refererer til listen over.

1. Når jeg forsøker å gjenopprette fra min Time Capsule kommer jeg helt til valg av hvilken sikkerhetskopi jeg vil benytte, men etter dette er valgt stopper det opp. I neste "boks" skal jeg velge hvor programvaren skal installeres. Her blir ingen harddisk registrert.

2. Når jeg forsøker å reinstallere os x får jeg beskjed om at det er en nedlasting som mangler.

3. Ingen fornuftige tips i apple support.

4. Ingen hjelp ved reparasjon vha diskverktøy.

Samtidig med disse problemene hadde jeg bortfall av internett her i kveld. I denne forbindelse kom det opp en melding fra Time Capsule (i Air Port-verktøy) om at jeg måtte endre rutere til "bromodus". Den sto opprinnelig på "DHCP og NAT". Kan dette forklare problemene jeg har med å gjenopprette fra Time Capsule?

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal gå frem videre? Har hørt noe om å boote fra disk. Jeg har dessverre ingen startdisk. Har en MacBook Pro med samme os (El Capitan). Kan jeg laste ned noe herifra til en usb-disk?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Krasj

Innleggav Helge Hafstad » ons 13.11.2019 1:21

Hvis ikke maskinen ser interndisken så er det sannsynlig at denne er skadet eller ødelagt. Ikke så merkelig for en disk som ev er 7-8 år gammel. Skal du finne ut om disken kan brukes bør du starte i diskmodus (hold nede T ved oppstart). Deretter kobler du iMacen til den andre maskinen din via Firewire/overganger. Den skal da vise som en ekstern disk der. Du kan så kjøre reparasjonsprogrammer som Diskverktøy eller DiskWarrior og se om disse klarer å redde disken. Går ikke det så kan du kopiere manuelt ut det du trenger og gå for diskbytte. For installasjon av siste system som denne modellen tar så start med Alt-Cmd-R nede.

Ang trådløst så er det vanskelig å svare med bakgrunn i de opplysningene du kommer med. Men hvis det er slik at Time Capsule er koblet mot en ruter som også deler ut IP-adresser så bør TC settes i bromodus.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Krasj

Innleggav Ole-Johannes Grymyr » tor 14.11.2019 12:16

Takk for gode tips Helge Hafstad. Jeg forsøkte oppstart i diskmodus, og fant en ekstern enhet. På det tidspunktet var det tilkoblet en nettverkskabel mellom datamaskinen og Time Capsule, så jeg var usikker på hva hvilken enhet jeg hadde funnet. Det kom opp en ekstern disk på 1 TB, som jeg tenkte kunne være iMac-en. Under delte fant jeg Time Capsule. Prøvde å løse ut Time Capsule, og fjernet nettverkskabelen. Forsøkte å reparere den eksterne disken på 1 TB vha diskverktøyet. Etter to timer var det ingen respons/det virket ikke som prosessen pågikk. Her var jeg vel nok litt utålmodig, så jeg avsluttet prosessen. Ved neste forsøk på oppstart i diskmodus fikk jeg ikke opp noen ekstern disk.
Oppsumert: Jeg har vel køddet det til.... Nå får jeg bare håpe at jeg har en god sikkerhetskopi på Time Capsule. Det er vel dårlig butikk å bytte interndisken? Bedre å kjøpe ny maskin?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Krasj

Innleggav Morse » tor 14.11.2019 12:50

Det kan såmenn være god butikk å bytte interndisken. Fortell hvilket EMC-nummer maskinen har (står med liten skrift på bunnen av foten), så skal du få en anvisning på hvordan det gjøres. Du kan skifte til en rask hybriddisk (fusion disk, om du vil), eller en superrask SSD...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Krasj

Innleggav Helge Hafstad » tor 14.11.2019 13:20

Virker ikke som du har koblet sammen maskinene med en Firewire-kabel - det må du gjøre for at iMac skal dukke opp som en ekstern disk på MacBook Pro. Tviler på at det hjelper med Diskverktøy, men det er likevel verdt å prøve. Her er det DiskWarrior som ev kan gjøre jobben, men ingen garanti.

Bytte av disk i iMac 2011 er kurant, 2012-modellen regnes som vanskelig. Dette fordi glasset er limt og ikke festet med magneter som førstnevnte. Risiko på egen maskin er greit, men har selv skygget unna disse fordi glass og antenner er lett å skade. Du kan jo ev få en pris fra et verksted.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Krasj

Innleggav Ole-Johannes Grymyr » man 18.11.2019 11:21

Hei Morse

Ser ut som jeg må skifte disk.

EMC nummeret er 2429. Setter pris på om du har noen tips!

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Krasj

Innleggav Morse » man 18.11.2019 15:47

Her er oppskriften:
https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel ... ement/7555
Da jeg leste denne første gang, må jeg tilstå at jeg hang litt med nebbet – dette så da ganske så umulig ut? Men etter å ha gått gjennom det hele trinn for trinn, fant jeg ut at dette var faktisk ikke så vanskelig likevel, bare man var supernøye med absolutt ALLE detaljer – og kunne jobbe uforstyrret, med godt arbeidsrom, kjemisk fritt for hunder og katter og nysgjerrige naboer og farlige kaffekopper som kan velte der de ikke skulle! Etter operasjon nr. 2 (for en kamerat) er det blitt ren rutine. Maskinen er kategorisert som "Vintage" av Apple, men den bli fortsatt høyst oppegående med ny disk, du trenger bare å ta en bestemmelse om du skal sette inn en ny (meget rimelig) fusion disk (Seagate Firecuda!) eller go all the way til en ren (og mye dyrere) SSD, som vil gjøre maskinen mye raskere enn da den var ny. Setter pris på rapporter!

P.S. Minner om velsignelsen ved å ha en fersk KLONE, og ikke bare en Time Machine tilgjengelig ved slike tilfeller – det gjør livet så uendelig mye enklere!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Krasj

Innleggav Helge Hafstad » man 18.11.2019 22:20

Dette er jo en mid 2011-modell og forholdsvis enkel å bytte disk i. Problemet kan ev være sensor for HD, men går du for en Seagate Firecuda som Morse nevner, så kan sensoren som er der passe. En del av disse ble riktignok levert med WD-disker, de har en annen kontakt-type. Alternativet blir å løse det med software som du laster ned. Fx smcFanControl.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron