Ekstremt treg MacBook Pro

Diskusjon rundt Mac OS

Ekstremt treg MacBook Pro

Innleggav mrala » tor 14.11.2019 19:23

Har en MacBook Pro 2014 som nå er så treig at det knapt er mulig å spille av video.

Jeg har også fått opp varsel på at batteriet burde byttes ut (noe jeg forsåvidt er enig i), men den er ikke noe raskere når den går på strøm. Er Apple kjent for å throttle CPU på MacBooks, eller vil ikke et batteribytte ha noe effekt?

MacBook Pro (Retina, 13-inch, Mid 2014), 2,8 GHz Tokjerners Intel Core i5, 8 GB 1600 MHz DDR3 med MacOS Catalina.
Er bare et år siden alt ble formatert.
medlem i 198 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook Pro

Innleggav Morse » tor 14.11.2019 19:38

Ingen hastighetsforskjell mellom strøm og batteri, men hvis batteriet er dårlig bør du bytte det, ellers kan det hende at batteriet begynner å svulme opp, og dét kan bli veldig dyrt. Du merker sånt ved at tastatur/trackpad begynner å oppførse seg merkelig (eller ikke lenger virker i det hele tatt!), og ofte ved at du ser at maskinen begynner å svulme opp på undersiden. Angående tregheten: Sjekk at du har minst 20 % ledig diskplass. Noe særlig mindre enn dette gjør at systemet ikke får pusterom, og alt går i sirup – pluss at det kan forkorte levetiden på disken, især på en SSD (som på din!), der resultatet kan bli dramatisk...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook Pro

Innleggav Morse » søn 17.11.2019 13:39

Fikk du sjekket dette med ledig diskplass, eventuelt ryddet opp? =-O

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook Pro

Innleggav mrala » tir 19.11.2019 0:46

Det gjorde jeg. Det er 35% diskplass på SSDen. Har også åpnet opp, og ikke noe batteri har svulmet opp. Hva mener du med at det ikke er hastighetsforskjell på strøm og batteri? Slik det er nå, så er det like tregt uansett om strøm er tilkoblet eller ikke.
medlem i 198 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook Pro

Innleggav Morse » tir 19.11.2019 3:40

Jeg mente at det ikke er noen forskjell i hastighetpå prosessor etc. om maskinen går på strøm eller på batteri. Du kan forresten få grundig info om batteritilstanden ved hjelp av denne geniale gratisgreia:

https://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Her er ellers en rekke gode råd – NB, artikkelen oppfordrer til bruk av programmet CleanMyMac, det er noe du selv får se om du vil gå inn på, andre leseres kommentarer imøteses her, men altså:

https://techsviewer.com/macos-catalina-slow/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook Pro

Innleggav Fluffy » tir 19.11.2019 22:39

Ett lite OBS! vedrørende CleanMyMac, og forsåvidt alle tilsvarende programmer:

https://discussions.apple.com/thread/250282739
medlem i 205 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook Pro

Innleggav Morse » ons 20.11.2019 15:17

Takk, Fluffy, jeg er selv ytterst skeptisk til slike programmer, da det oftest er alt for lett å gå seg vill. Og de aller fleste tilbyr seg å fjerne "overflødige språkfiler" – disse tar virkelig ganske ubetydelig plass, og å fjerne dem kan lage rabalder hvis en har tredjeparts programmer (fra Adobe, f.eks.) av "multilanguage-typen" installert. Det er i det store og hele min erfaring at for folk flest, som ikke har intenst peiling på hva en driver med, så kan slike programmer gjøre mer skade enn nytte. Og se uansett opp for alle programmer som tilbyr "gratis nedlasting" – det betyr svært ofte at en kan bruke programmet til å avdekke problemer, men man får værsågod betale hvis en vil ha gjort noe med dem...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook Pro

Innleggav Haakon » tor 21.11.2019 12:41

Du har ikke mange websider oppe samtidig?
Å lukke de fleste har hatt dramatisk effekt for meg.
medlem i 236 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook Pro

Innleggav RadioRadio » lør 23.11.2019 23:29

Jeg har hatt Clean my Mac installert på min MacBook i åresvis og bruker dette jevnlig. Jeg har aldri opplevd noen problemer eller uønskete hendelser på grunn av det. Jeg synes at Clean my Mac er et OK verktøy som i tillegg til automatisk rydding på maskinen også har en god del andre nyttige funksjoner.

Morse og hans likestilte kan sikkert gjøre det samme med å grave litt inni systemet men der tror jeg faktisk vi vanlig dødelige kan gjøre mer skade enn nytte.
medlem i 161 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron