"Systemet har ikke mer programminne"

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

"Systemet har ikke mer programminne"

Innleggav anneki » man 30.12.2019 21:53

Har oppgradert til Catalina på min Mac Book Pro (mid 2012). Har byttet til 250 GB SSD-disk (for programmer), og satt inn 1 TB HD i CD-romstasjonen. Har også byttet til 8 GB (2x4) RAM. Maskinen har fungert helt topp med High Sierra, men etterat jeg oppgraderte til Catalina, får jeg stadig opp denne meldingen "Systemet har ikke mer programminne". Det er fremdeles 140 GB ledig på SSD-disken, det samme på HD-en. Heller ingen programmer som bruker mye datakraft. Er det noen her som har anelse om hva dette kan skyldes... og om det finns noen løsning på denne irriterende meldingen?
medlem i 119 måneder
 

Re: "Systemet har ikke mer programminne"

Innleggav Morse » ons 01.01.2020 2:45

Tja. Har du gjort hjemmeleksene dine på forhånd?

https://www.techradar.com/how-to/macos- ... mon-issues

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: "Systemet har ikke mer programminne"

Innleggav Morse » ons 08.01.2020 16:40

Noe nytt å melde?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: "Systemet har ikke mer programminne"

Innleggav anneki » tor 09.01.2020 0:46

Føler meg som en ulydig elev nå... Sorry for ikke å ha svart før... travel denne starten på nyåret! ;-) Så turen takk for svar! Alltid hyggelig å lese dine innspill! Nå har jeg lest gjennom det meste, men finner ikke "mitt problem" beskrevet der heller.
Altså: Mac'en er ikke treg, jeg kan kjøre de programmene jeg ønsker (alle 34 bits er fjernet), og alt ser ut til å fungere normalt, også etter at jeg har trykt på den "røde knappen" oppe til venstre i meldingsvinduet. Så jeg skjønner ikke hvorfor meldingen kommer opp. Kan det ha noe for seg å resette PRAM?
medlem i 119 måneder
 

Re: "Systemet har ikke mer programminne"

Innleggav Morse » tor 09.01.2020 11:50

Aha. Her finner du gode råd og forklaringer:

https://www.imymac.com/mac-uninstaller/ ... emory.html

Men var jeg deg, ville jeg droppet å laste ned programmet de så varmt anbefaler, det føyer seg pent inn i krattskogen av massevis av sånne "renseprogrammer" eller "cleaners", som det etter hvert går femogtyve og en halv på dusinet av. Prøv heller gratisprogrammet Onyx, som har vært i omløp siden omtrent før boerkrigen, og fortsatt gjør en solid jobb når det gjelder å tørke spindelvev i krokene og avsløre halvfulle kaffekopper fulle av mugg på bortgjemte steder:

https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Ser fram til tilbakemelding, når tiden tillater! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: "Systemet har ikke mer programminne"

Innleggav anneki » fre 10.01.2020 23:26

Takk igjen for tålmodighet og god hjelp! Mener du at det kan være et program jeg har installert som skaper problemet? Det ser ut til at du vet hvilket program jeg sikter til! ;-)(begynner på Clean og slutter på 3!) ..Har hatt det i mange år, og det har aldri skapt problemer før. Men er ingen sak å avinstallere det, og prøve det du anbefaler. :-)
Ps. Ser på nettet at det er mulig å gå tilbake til Mojave. Vil du anbefale det?
medlem i 119 måneder
 

Re: "Systemet har ikke mer programminne"

Innleggav Morse » lør 11.01.2020 21:54

Nei, jeg tror ikke det er "programmet-som-begynner-på-C" som lager problemer, men du trenger IKKE avinstallere det for å prøve Onyx! :-) Ville bestemt prøvd å nedgradere fra Catalina til Mojave, og se om ikke gresset likevel var ganske grønt og fint på den siden av gjerdet. Men det er IKKE en jobb du gjør på ti minutter! Der finnes mange gode veiledninger om dette på nettet, men til ære for deg har jeg valgt metoden som anbefales av de-som-lager-programmet-du-vet:

https://macpaw.com/how-to/downgrade-from-catalina

Ser fram til å høre hvordan det går!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: "Systemet har ikke mer programminne"

Innleggav anneki » man 13.01.2020 1:26

Hei, min Mac-guru, og takk for gode råd... og ikke minst takk for lenken! Jeg skal se nøye på muligheten til vende tilbake til "gresset på den andre siden"! ;-) Men er slett ingen ekspert, så jeg må nok samle mot, både lenge og vel.
Skal love å gi deg tilbakemelding når jeg prøver meg!
ps. Jeg har forresten bestilt 2x8 GB RAM, som jeg har tenkt bytte ut med de 2x4 som jeg har nå. Tror du det er lurt å vente til jeg har nedgradert med å gjøre det byttet?
medlem i 119 måneder
 

Re: "Systemet har ikke mer programminne"

Innleggav anneki » fre 20.03.2020 18:20

Tok lang tid, men nå har jeg tatt mot til meg, og nedgradert til OS Mojave. Er veldig fornøyd, og har til nå ikke sett noe til den meldingen om at "systemet har ikke mer programminne". Og i Lightroom 6 fungerer også videofilene, som ikke lot seg spille av i Catalina! Blir nok en stund til jeg opppgraderer igjen! :-)
medlem i 119 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron