Macbook pro random restart og vifter på 100%

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Macbook pro random restart og vifter på 100%

Innleggav peltz » søn 19.01.2020 12:25

Hei folkens,

Jeg har en Macbook Pro Retina mid 15 som fikk fornøyelsen av å få servert ett større glass rødvin i oktober. Dette mens den var i gang med en full screen stream, så den jobbet såklart også hardt når dette skjedde. Jeg fikk slått av maskinen omsider, tørket av det meste som var synlig - men det var ingen tvil om at det var gått en del inn i kjøleribbene og inn i "dypet" av maskinen. Da dette var på hyttetur ble mac´en lagt foran peisen for å tørke. Og neste dag jeg slo den på, var det til liten respons. Noen timer tørking til og den begynte sakte komme tilbake til livet igjen, men harddisken fant den ikke.

Da jeg omsider kom hjem, fant den ikke OS eller SSD og jeg tok derfor en komplett nyinstallering hvor den også plutselig fant SSD. Den fikk også en tur til en kompis som driver med IT, hvor maskinen ble åpnet og druejuicen rensket ut hovedkort og kjøleribber osv.

Men, maskinen er ikke seg selv. Den utfører random restarts pga feil, den kjører vifter på 6-7000 rpm bare ved å ha f.eks 5-6 safari faner åpne. Den virker rett og slett kjøre på halv maskin...

Jeg skulle gjerne visst hvilke komponenter som fører til krasjene, slik at jeg kunne byttet ut disse. Er det noen av dere som kan lese feilkodene og se hvor problemet oppstår? Og hvordan får jeg opp loggen over feilkoder som jo også kan sendes til Apple?

Takker for all hjelp :)
medlem i 134 måneder
 

Re: Macbook pro random restart og vifter på 100%

Innleggav Helge Hafstad » søn 19.01.2020 16:13

Logger leser du vel med programmet «Konsoll» som du finner i Verktøy-mappen.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Macbook pro random restart og vifter på 100%

Innleggav peltz » søn 19.01.2020 22:30

Takk for hjelp, Helge. Skal se hva jeg kan finne ut med dette. Kjørte en Apple Diagnostikk på greiene, og får kode ADP000 , altså alt ser ut til å fungere slik det skal. Kan det da være software ?
medlem i 134 måneder
 

Re: Macbook pro random restart og vifter på 100%

Innleggav Morse » tir 21.01.2020 21:14

Har mer tro på denne her: https://www.ifixit.com/Answers/View/210 ... s+randomly

Hardwaretesten finner ikke denslags feil.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]