Macbook Pro mid 2010 fryst progress bar etter startup

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Macbook Pro mid 2010 fryst progress bar etter startup

Innleggav ACM » tor 09.07.2020 18:36

Maskinen begynte med problemer for et par år siden, fikk beskjed her det sikkert var harddisken så jeg skiftet denne til en 250GB Samsung SSD, da var det fint en stund.
Oppdaterte til High Sierra og da fikk jeg problemer igjen.
Firefox fungerte ikke bra, ville ikke spille video, Safari ikke mye bedre. Maskinen startet opp fint men etter et minut kom plutselig grå skjerm med en "progress bar" der er fryst på halvveien, maskinen må startes igjen. Noen ganger etter start, etter at maskinen er helt oppe å kjøre, da blir der svart skjerm og den endrer seg ikke, maskinen må restartes.
Batteriet var dårligt og måtte skiftes, kjøpte nytt men fikk med en gang beskjed om at det måtte byttes snart!
Starter opp fint, også i Safe Mode, Disk Utility finner ingen feil, har reinstallert OSX fra internett, men det hjalp ikke.
Nå har jeg kjøpt nytt Apple batteri og etter 10 forsøk på å resette SMC har jeg endelig fått det til å lade, før var der bare grønnt lys fra laderen. Hadde håpet dette skulle fikse problemene med den frosne progress bar der plutselig kommer men nei....
PRAM er også forsøkt men ser ikke ut til å hjelpe.
Skjønner dette er vanskeligt, kan vel være mange ting, jeg bare prøver her.....
medlem i 174 måneder
 

Re: Macbook Pro mid 2010 fryst progress bar etter startup

Innleggav Helge Hafstad » man 13.07.2020 21:26

Hvis du har mulighet til å installere på en ekstern disk så prøv å starte opp fra den. Det går selvfølgelig tregt om det er USB, men starter den så er det enten feil på interndisk, SATA-kabel eller hovedkort. Prøv ev samme disk internt om den er 2.5", starter den så er det kun originaldisken som kan være feilkilden. Reformatter og installer på nytt, går ikke det så kjøp ny disk. - Eller nyere maskin på bruktmarkedet.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Macbook Pro mid 2010 fryst progress bar etter startup

Innleggav Morse » tir 14.07.2020 10:19

Har du også prøvd å kjøre Apples utvidede hardwaretest?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Macbook Pro mid 2010 fryst progress bar etter startup

Innleggav ACM » fre 14.08.2020 21:28

Ja, vet ikke helt.
Maskinen har en "ny" Samsung 250GB SSD disk og der er vel 130 GB ledig kapasitet.
Jeg har nå slettet masse gamle mails fra maskinen og det ser ut til å ha hjulpet litt. Har også innstallert en "Junk remover" der sletter en del caches.
Maskinen fungerer egentlig fint men har det problem at den plutselig slår seg av og starter på nytt pga et problem. Rapporten om feilen er jo en kilometer lang og jeg skjønner ingenting.
Apple hardwaretest fungerer ikke med en så "gammel" maskin....
Vi får se.
medlem i 174 måneder
 

Re: Macbook Pro mid 2010 fryst progress bar etter startup

Innleggav Morse » lør 15.08.2020 21:44

"Apple hardwaretest fungerer ikke med en så "gammel" maskin...."

Har du prøvd å holde nede Alt + D når du starter, og ikke bare D?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Macbook Pro mid 2010 fryst progress bar etter startup

Innleggav Morse » man 17.08.2020 2:47

One more thing: Forsiktig med sånne "junk removers", de kan stelle i stand en hel del bråk. Anbefaler heller Onyx (gratis): https://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx

NB! Pass på at du får riktig versjon for ditt macOS: https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Og sjekk tilstanden på disken din med denne: https://binaryfruit.com/drivedx

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Macbook Pro mid 2010 fryst progress bar etter startup

Innleggav Morse » fre 28.08.2020 13:04

Any news? :-P

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron