Alvorlig iBook AirPort-bug

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Alvorlig iBook AirPort-bug

Innleggav stbo » tor 13.10.2005 12:05

Har noen postet om dette før? Jeg har problemet med min nye ibook:

Brian Behrend] There is a huge bug with the new iBooks. When using moderate to heavy network usage via Airport, the iBook will become unresponsive and the cursor becomes jumpy. The problem has been isolated to having additional RAM installed. Apparently it doesn't matter what brand or type, not even the size matters. There's a huge thread on the Apple discussion boards regarding this but no solution has been reached as of yet.
It's very frustrating since Photoshop is more or less unusable with 512MB, and copying files to the network is unreliable with 1GB or 1.5GB installed. The general workaround is to only use Ethernet to copy files to servers or download large files from the Internet.

[MacInTouch Reader] Apple claims that the latest revision of the iBook supports up to 1.5GB of ram, but when that much is installed, Airport ceases to function properly and the whole computer lags. Dozens of iBook owners have reported the issue for over a month without a response from Apple, leaving them with malfunctioning laptops.

http://www.macintouch.com/newsrecent.sh ... 0.11.ibook

http://discussions.info.apple.com/webx? ... @.68b7c1b7

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav stbo » tor 13.10.2005 12:19

Her er også en del om dette:

http://episteme.arstechnica.com/groupee ... 4009175731

Virker som om alle med ny ibook og 1gb ekstra ram får dette problemet, som er alvorlig dersom man bruker airport mye, faktisk så alvorlig at man ikke bør kjøpe ny ibook med mye ekstra ram dersom det er planen.

- pekeren hopper
- svært sakte nettforbindelse
- generelt treg computer
- kerneltask opp i 10-70% cpu
- eneste som hjelper er restart eller slå av airport

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Avmact » tor 13.10.2005 12:29

Hoho... Ikke bra i det hele tatt. Når jeg leser slikt begynner jeg å lure på om virkelig vil ha en maskin hvor Mac har full "kontroll".
medlem i 222 måneder
 

Innleggav stbo » tor 13.10.2005 12:40

nei ikke bra i det hele tatt. særlig ikke hvis det er et hardwareproblem. kan se ut som om det har noe med varme og strømforsyning å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav stbo » tor 13.10.2005 13:52

flere og flere skriver om det. forhåpentligvis legger apple merke til det.

http://www.macnn.com/articles/05/10/10/ ... .problems/

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav paol » fre 14.10.2005 2:16

Dette var unødvendig..
Eg som gleda meg sånn til iBooken kom...
Blir vell eit helvete med tilbakesending og tre-fire månader på å få det fiksa da?
medlem i 222 måneder
 

Innleggav stbo » fre 14.10.2005 9:24

paol skrev:Dette var unødvendig..
Eg som gleda meg sånn til iBooken kom...
Blir vell eit helvete med tilbakesending og tre-fire månader på å få det fiksa da?


vel ... man kan jo fortsatt håpe at det er et softwareproblem, og at det kan fikses gjennom updates. det er dessuten litt usikkert om det bare rammer de med 1gb ram ekstra (1,5 totalt) eller også de med mindre ram. men dersom en planlegger mer ram og å bruke airport mye så er det et ekstremt irriterende problem. Å måtte restarte annenhvert time er ikke noe moro.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav TheX » fre 14.10.2005 9:31

stbo skrev:
paol skrev:Dette var unødvendig..
Eg som gleda meg sånn til iBooken kom...
Blir vell eit helvete med tilbakesending og tre-fire månader på å få det fiksa da?


vel ... man kan jo fortsatt håpe at det er et softwareproblem, og at det kan fikses gjennom updates. det er dessuten litt usikkert om det bare rammer de med 1gb ram ekstra (1,5 totalt) eller også de med mindre ram. men dersom en planlegger mer ram og å bruke airport mye så er det et ekstremt irriterende problem. Å måtte restarte annenhvert time er ikke noe moro.


Mest sannsynlig kan dette fikses via Software. Når Musa er "jumpy", er det vanligvis porgramvaren som spiller ut.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav stbo » fre 14.10.2005 9:38

Ja. Og det faktum at det alltid hjelper å restarte tyder definitivt på software. Men den vanligste teorien går på at det har noe med strøm å gjøre (mange sier at det ikke skjer når de kjører på batteri f.eks.) og tyder ikke på det hardware? På den andre siden: Forholdet mellom hardware og software er ikke godt å avgrense, og det har jo noe med samspillet å gjøre. Spørsmålet er: Må man bytte ut noen komponenter for å reparere eller holder det med update? Foreløpig ikke noe svar fra Apple, så vi får se, men det er et så spesifikt og reproduserbart problem at det definitivt kvalifiserer til betegnelsen "alvorlig bug".

og jeg som hadde gledet meg til airport video ...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Zyklon » fre 14.10.2005 17:48

Jeg sitter her med det problemet nå... Har nettop reboota, og kan informere om at den bugen kommer når du bare kjører på batteri og. Skulle akkurat til å spørre om dette når jeg så denne posten. 1 Gb ekstra ram installert. kjipe greier.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav stbo » fre 14.10.2005 17:50

ja jeg bruker heldigvis ikke airport hjemme, men ellers er det kjipt. Men det er mye diskusjon om det nå så håper er at det kommer en fix

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav admin » fre 14.10.2005 17:53

OS X 10.4.3 er rett rundt hjørnet sies det.. får håpe at dette blir fikset, kan selv ikke si at jeg har opplevd dette.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav stbo » fre 14.10.2005 17:58

Det er definitivt en bug (og altså ikke bare snakk om noen vage "airport problem"). Den har helt spesifikke symptomer, er reproduserbar og ofte også forutsigbar. Men det skjer så vidt jeg vet bare med nye ibooker med 1,5 gb ram. Dersom noen har nye ibooker med 1,5 gb ram og som ikke har opplevd dette etter noen timer med airport så ville det vært interessant å vite om.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Zyklon » fre 14.10.2005 18:00

Merkelig at Apple ikke har kommentert dette når det er et så stort problem da...

Bare sånn for å være sikker.... Å sette inn ram selv knekker ikke garantien det?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav tactus » fre 14.10.2005 18:00

= Mac OS X 10.4.2 bug #12045.. ;)

Ditto 10.4.3. Tiger har enda ett stykke igjen før den kommer på nivå med 10.3.9. Dette er forøvrig noe av det alvorligste jeg har hørt på en stund dog.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]