Picasa for Mac kan nå lastes ned

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Re: Picasa for Mac kan nå lastes ned

Innlegg tir 06.01.2009 9:48

Endelig!

Da var det lastet ned. Skal kose meg når jeg kommer hjem fra jobben. :D

Pålogget

medlem i 24 måneder

Innlegg tir 06.01.2009 10:29

Oh-lala!

Rakk å åpne programmet å importere "Bilder" mappa mi.
Programmet hang seg ganske lett bare jeg gjorde en endring i et album-navn, men om det er pga betaen eller bare var tilfeldig, det er jeg usikker på.

Får ta en nærmere titt på programmet etter jobb idag ja! Har ventet lenge på dette her:)
Har kviet meg for å begynne bruke iPhoto i vente på Picasa, så nå finner jeg vel ut om det var verdt ventinga eller ei :p

medlem i 28 måneder

Innlegg tir 06.01.2009 11:25

Nydelig.
Funker kjempebra.

Digger det mer en iPhoto, som er litt tungt og tregt når du gjør små operasjoner.

medlem i 60 måneder

Innlegg ons 07.01.2009 0:09

Da var det installert.
La til at den automatisk skal søke på katalogene på serveren min der jeg legger bildene etterhvert som de tas.
Picasa stod og tygde en stund, ikke så rart når jeg har 8,5 GB med bilder liggende der.
Foreløpig ingen feil, men siden det er en Beta så forventer jeg at ikke alt er 100%.

Og jeg kan ikke si annet enn at dette var deilig. iPhoto er et bra program, men jeg foretrekker å ha bildene mine på en annen maskin (som snart har alt lagret på et RAID for sikkerhet).
Og da er iPhoto litt plundrete.
Med Picasa så er det bare å legge bildene der de skal ligge (f.eks med Finder), og Picasa finner de neste gang man fyrer igang programmet.
Er en god del nye features, så her er det rom for litt leking. :D

Føles deilig å komme unna iPhoto i grunn. Synd å si det, men sånn er det bare.

Pålogget

medlem i 24 måneder

Innlegg tir 13.01.2009 0:09

Jeg husker fra da jeg hadde pc og redigerte bilder i Picasa, da lagret Picasa original-bildet i en ny mappe kalt "Originals", slik at originalen ikke ble overskrevet og enkelt kunne hentes tibake hvis man angret på redigeringen.

Jeg kan ikke si jeg ser at det skjer nå lenger! Jeg kan ihvertfall ikke finne ut hvor denne "Originals"-mappen blir av... noen som har funnet ut hvordan dette fungerer?

medlem i 28 måneder

Innlegg tir 13.01.2009 1:13

Har ikke undersøkt veldig nøye.
Men kan helt fint høyreklikke på bilder jeg har "rettet opp" og velge undo all edits.
For meg ser det ut som at de endringene kun ble skrevet til en .ini fil og selve bildet er uberørt på serveren min.

Pålogget

medlem i 24 måneder

Innlegg tir 13.01.2009 1:19

Ja, og når du trykker "save to disk" øverst til høyre på linje hvor navnet på mappa og datoen står, så lagrer bildene seg, og da skal det/pleide det, lagre seg en "Originals mappe" i Mine bilder...

Mulig jeg må inn et sted og huke av ett eller annet for å få til dette altså, usikkert.
Men jeg mener at dette gikk helt av seg selv i PC-versjonen?

Jeg vil jo gjerne lagre bildene på maskina sånn som jeg vil ha de, men det er alltid LITT kjekt å ha back-up av noen orginale bilder syns jeg. Da hadde det vært veldig lett hvis Piacasa ordnet dette automatisk for meg :)

medlem i 28 måneder

Innlegg tir 13.01.2009 1:26

Hvis den lager en slik "originals"-katalog, så skulle det ikke forundre meg om den heter ".originals" og dermed blir skjult.

Edit: Sjekket nå. Laget en testkatalog og endret noen bilder der.
Lagret endringene (selv om jeg ikke pleier å gjøre det da).
Så sjekket jeg størrelsen på katalogen.
Den var blitt ca dobbelt så stor som utgangspunktet.
Da slo jeg av skjuling av skjulte filer og kataloger, og det ligger en katalog som heter ".picasaoriginals" i katalogen der bildene ligger.
Det er katalogen der originalene blir liggende.

Pålogget

medlem i 24 måneder

Innlegg tir 13.01.2009 2:16

Æsj, bare for Intel.

medlem i 58 måneder

Innlegg tir 13.01.2009 9:26

Aha ja!
Jeg var ikke klar over at det lå skjulte mapper rundt omkring jeg, men nå skjønner jeg hvorfor det dukker opp så mye rart av filer på Minnepinnen min når jeg setter den i en PC på jobb, hehe

Da fikk jeg svar på spørsmålet mitt, og litt til, takk Slogmo :)

medlem i 28 måneder

Innlegg tor 12.03.2009 15:42

Noen som klarer å skru den DRIT JÆVLIG irrirterende google updateren til picasa?

medlem i 48 måneder

Innlegg fre 13.03.2009 0:27

Takk slogmo... kjørte kommandoen, men fikk en feilmelding.. men håper det gikk igjennom

men blir spennende å se om det fungerer. Har ikke avinstallert picasa, da jeg liker det.

medlem i 48 måneder

Returner til Mac-hjørnet

Hvem er i Forumene

Brukere som leser i dette forumet: Rubenius og 0 gjester