Bruker maskinen min så mye ram?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav Freddan. » søn 09.02.2014 0:48

Hei

Jeg ser i aktivitetets monitor

Fysisk 8 gb hukommelse
hukommelse i bruk 7,99
virituell hukommelse 8 gb

og det jeg kjører er bare itunes, iphoto og med ph elements i bakrunn.
Nå som jeg skrudde Imacen av og så på aktivitets monitor igjen så står
det 3,80gb i bruk. Maskinen er ikke treg så kanskje jeg som misforstår eller?
medlem i 123 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav ddybing » søn 09.02.2014 1:35

OS X bruker plass i minnet for å lagre nylig brukt informasjon, slik at det går raskere å lese informasjonen igjen. Derfor vil minnebruken være høyere. Men, når et program trenger dette minnet tømmes så informasjonen og minnet gis til det nye programmet. :)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav Freddan. » søn 09.02.2014 11:50

Da er minnebruken sånn som nå på over 5gb ram selvom de bare kjører i bakrunn. Det vil vel si at 8 gb ram er veldig lite?

Jeg fikk beskjed om at 8 gb var mye jeg selv om jeg lurte på om jeg skulle gå for den med 16gb
medlem i 123 måneder
 

Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav Superhai » søn 09.02.2014 16:45

Så lenge maskinen er treg eller di får problemer å gjøre enkelte oppgaver så er det ikke noe problem. En del programmer allokerer mye minne, men tar det ikke i bruk. Med hvordan OSX fungerer (og de fleste andre moderne operativsystem) så er det ikke noe problem.
medlem i 132 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav schnellpanzer » søn 09.02.2014 19:30

Minnet blir også brukt som filbuffer, så det vil alltid være "fylt opp".
F.eks. Safari kan ha endel filer liggende der, for rask tilgang.
medlem i 144 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav ch_knapp » søn 09.02.2014 19:58

@schnellpanzer +1

OS X bruker så mye minne det får muligheten til, er ingen hensikt å la minne stå ubenyttet så lenge det kan omdisponeres ved behov.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav Freddan. » man 10.02.2014 0:02

Da skjønner jeg :-)
medlem i 123 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav bisonjeger » ons 23.04.2014 23:42

Hiver meg på denne tråden, siden jeg sliter med noe av det samme: Har 8 GB RAM på Macen min, og opplever nå at den går tregere og tregere. Macen er ca 4 år gammel, og ble for ca 1 år siden oppgradert med 4 GB RAM (fra 4 til 8).
Ser at 5 GB minne er i bruk, selv om jeg bare har Safari åpent. For en legmann som meg så virker det forholdsvis mye..
Åpner jeg andre programmer så fyker minnebruken raskt opp i 8 GB, og da går ting rimelig tregt.

Lurer litt på om det er noe man kan gjøre for å minimere minnebruken, slik at brukeropplevelsen forbedres. Tips, anyone?
medlem i 156 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav Mumle » tor 24.04.2014 11:28

Svaret er enkelt, men todelt.
1. Skru på Aktivitetsmonitor og ha symbolet for minnebruk fast i docken.
2. Når den grønne sonen blir smalere enn ca 15-20 %, nærmer du deg treg maskin. Da skrur du av det programmet som stjeler minne.

Det er to syndere som er verre enn alle andre her: Safari og Word. Safari er verst. Programmet stjeler minne. Derfor må det omstartes jevnlig.
Treig maskin oppstår når minnet er brukt opp, og maskinen må ut på harddisken for å hente reserveminneplass. Det går t-r-e-i-g-t.

jeg har 4 GB og klarer meg fint når jeg passer på dette.

Programmer med mange bilder/iphoto og slikt/ stjeler også minne.Driver du med bilder og video er det lurt å skru av alt annet.
Hvis problemet dukker opp ofte kan det være lurt å tømme skrivebordet for dokumenter, og ha få vinduer åpne. Begge deler beslaglegger minne.
medlem i 221 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav bisonjeger » tor 24.04.2014 11:48

@Mumle
Takk for tips. Jeg har også sett at Safari er verstingen i klassen i forhold til minnebruk. Muligens får jeg gå over til Chrome eller Opera. Evt bli mye flinkere å restarte Safari.

Et urovekkende moment er dog at selv om jeg ikke kjører NOEN programmer (kun Finder) så ligger likevel minnebruket tett opp mot 4 GB. Det kan da umulig være "normalt"?

Nå skal det også sies at maskinen gjerne står på lenge tid av gangen, og kanskje også litt hyppigere restart av maskinen kan være en god ide?
medlem i 156 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav Mumle » tor 24.04.2014 12:55

Minnebruken sjekker du i Aktivitetsmonitor.
Sjekk også oppstartsobjekter under kontoen din i Systemvalg. Maskinen starter en del programmer automatisk.
Du bør også sjekke skrivebordet ditt.

Ellers laster maskinen inn programmer når den kan. Det gjelder også operativsystemet, som er mye større enn det som ligger i minnet til enhver tid. Ting lastes inn og ut hele tida. Jeg vet ikke nok om dette, men regner med at systemet holder rede på hvor mye som er tilgjengelig, og tar for seg av det som er ledig. Studer Aktivitetsmonitor. Der er det mange prosesser på gang!

Husk at macen er flink til å frigi minne når du trenger det. Men Safari og Word glemmer det.

En omstart i ny og ne er ikke dumt, men strengt tatt ikke nødvendig hvis alt går som det skal. Som sagt er mac OS laget for å rydde opp kontinuerlig, så det skal ikke være noen "naturlig" forsinkelse i systemet, slik mange snakker om.
medlem i 221 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav bisonjeger » tor 24.04.2014 14:08

Skrivebordet er bortimot helt tomt, så der går det neppe så mye minne.
Har sett i Aktivitetsmonitor, og ser at det er himla mange prosesser der som hver for seg tar små deler av minnet, men som til sammen nok blir en stor Å. Men om noen av disse er overflødige og bør "kveles" er kanskje mer tvilsomt?

Har også sett på oppstartsobjekter, og ser at det ligger noen (men ikke veldig mange) oppføringer der. Av programmer jeg bruker er det kun iTunes som starter automatisk ved oppstart, og de andre oppføringene i lista må jeg innrømme at jeg ikke skjønner hva er. Derfor også litt engstelig for å fjerne dem fra lista.
Men jeg skal ta en grundigere titt i Aktivitetsmonitor og oppstartsobjekter og se om det er mulig å strippe disse litt.

Uansett takk for hjelp. Har du ytterligere tips i forhold til mine siste innspill så er det bare å fyre løs :-)
medlem i 156 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav Mumle » tor 24.04.2014 15:25

Du bør absolutt ikke avslutte de prosessene som systemet setter i gang automatisk. Operativsystemet består av en mengde slike prosesser, som de færreste av oss forstår.
Klikk på fysisk hukommelse, så ser du hva som bruker mest minne.
Du har fortsatt 4GB å gå på, så ta det rolig og hold Safari i tømme ved å stoppe det av og til. Da går det nok bra.
medlem i 221 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav bisonjeger » tor 24.04.2014 15:28

Den er roger. Takk for tips :-)
medlem i 156 måneder
 

Re: Bruker maskinen min så mye ram?

Innleggav hanharal » tor 24.04.2014 17:18

Jeg tror at folk ikke forstår hvordan et moderne operativsystem fungerer. Målet er ikke å bruke minst mulig minne, men MEST! Dere klager på at OS X gjør jobben sin!

Les http://support.apple.com/kb/HT5890

Så lenge Memory Pressure er grønn og ikke gul eller rød, så har systemet nok minne.

Hvis man har 8Gb RAM så er nesten alltid årsaken til at det føles treg, har med treg harddisk å gjøre.

Her følger 10 ting du kan gjøre for å få en raskere Mac i det tilfelle:
1. SSD
2. SSD
3. SSD
4. SSD
5. SSD
6. SSD
7. SSD
8. SSD
9. SSD
10. SSD
medlem i 159 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]