Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav MacØien » fre 11.04.2014 15:12

Hei!

Jeg har en MB unibody white 2009/10 som er begynt å bli treg. Harddisken er ganske full, så jeg har bestemt meg for å bytte til SSD (Samsung evo 840 500GB) og samtidig øke fra 4 til 6 GB RAM. I den forbindelse har jeg to spørsmål:

1. Vil dere anbefale å installere OS X Mavericks på nytt og så overføre data med overføringsassistenten, eller er det like greit å clone med Carbon Copy Cloner e.l.?

2. Jeg har sett noen steder at det anbefales at de to RAM-brikkene bør være av lik størrelse, ex 2+2 eller 4+4 GB. Jeg har tenkt å prøve 2+4 GB altså 6 tilsammen fordi jeg har lest om noen som har problemer med 8 GB... ifixit.com sier at den skal kunne takle 8 GB. Hva tror dere? :-)
medlem i 120 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav jerry.c.bush » fre 11.04.2014 21:35

Om maskinen din er en late 2009 så takler den 8GB RAM. Om du velger å sette inn 4+2 skal ikke det være noe problem.
Ang SSD med en late 2009 så får du dessverre ikke utnyttet den pga at når du setter inn en SSD i denne maskinen så vil den automatisk bli satt ned fra 3Gigabit til 1,5Gigabit på link speed. Dette betyr at du ikke får utnyttet SSDens hastighet. Jeg ville spart kronene og evt kjøpt en hybriddisk som har en liten SSD og en vanlig harddisk.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav MacØien » fre 11.04.2014 23:00

Takk for svar. Under SATA/SATA Express i systeminformasjon står det "Hastighet 3 Gigabit" og "Fastsatt hastighet 1,5 Gigabit" - er det noe som kan endres på, eller er det fastsatt til 1,5 fordi hovedkortet ikke takler mer?

Uansett tror jeg at jeg vil få en kjappere maskin med SSDen enn den gamle (fulle) snurredisken... SSDen er allerede bestillt.. :-D

Hva med Cloning vs ny installering? Noen meninger der?
medlem i 120 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav Myrland » fre 11.04.2014 23:12

Har nettopp gjort samme oppgradering på tilsvarende maskin. Ingen problemer med 8 GB.
medlem i 149 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav MacØien » lør 12.04.2014 7:42

Myrland skrev:Har nettopp gjort samme oppgradering på tilsvarende maskin. Ingen problemer med 8 GB.


Har du også byttet til SSD? I såfall, hvordan funker det?
medlem i 120 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav jerry.c.bush » lør 12.04.2014 8:36

MacØien skrev:Takk for svar. Under SATA/SATA Express i systeminformasjon står det "Hastighet 3 Gigabit" og "Fastsatt hastighet 1,5 Gigabit" - er det noe som kan endres på, eller er det fastsatt til 1,5 fordi hovedkortet ikke takler mer?

Uansett tror jeg at jeg vil få en kjappere maskin med SSDen enn den gamle (fulle) snurredisken... SSDen er allerede bestillt.. :-D

Hva med Cloning vs ny installering? Noen meninger der?


Hovedkortet takler 3Gigabit, men når du setter inn en SSD i nettopp denne maskinen så er det en bug som gjør at den "for sikkerhets skyld" setter hastigheten ned. Har ikke funnet noen utvei på det.

Kloning eller Clean installasjon kommer litt an på.
Har du mange og kanskje store programmer installert, med lisenser etc, så kan det kanskje være greit å klone disken for å spare en del tid.
Om du ikke har det, så kan det være like greit å ta en ren installasjon og overføre alle filer (musikk, bilder etc).
Det blir litt opp til den enkelte å velge.
En ren installasjon vil jo si at du får renset ut en del du kanskje ikke trenger, du legger bare inn igjen det aller mest nødvendige...

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav Myrland » lør 12.04.2014 19:21

På en identisk MacBook Pro har jeg utvidet til 8GB Ram og SSD på 250 GB, og det fungerer helt perfekt. Nesten ny maskin. Skal også oppdatere MacBook (hvit) med SSD. Etter hva jeg kan se er Pro en og den hvite identiske bortsett fra innpakningen og lys i tastaturet.
medlem i 149 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav MacØien » lør 12.04.2014 21:23

Myrland skrev:På en identisk MacBook Pro har jeg utvidet til 8GB Ram og SSD på 250 GB, og det fungerer helt perfekt. Nesten ny maskin. Skal også oppdatere MacBook (hvit) med SSD. Etter hva jeg kan se er Pro en og den hvite identiske bortsett fra innpakningen og lys i tastaturet.

Høres bra ut. :-D Min er en MacBook 6,1 Intel Core Duo 2, 2,26 Mhz.
medlem i 120 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav T.B.Hansen » lør 12.04.2014 21:30

MacØien skrev:Vil dere anbefale å installere OS X Mavericks på nytt og så overføre data med overføringsassistenten, eller er det like greit å clone med Carbon Copy Cloner e.l.?

Klone.

Det er ingen tekniske fordeler ved å nyinstallere OS X. Kloningen kan ta litt tid, men du kan gjøre det over natten, og gjenoppretting fra backup tar også tid. Det kan hende at du må lage en ny Gjenoppretting-partisjon, men dette er en helautomatisk operasjon som bare tar noen få minutter.

Jeg har en «Late 2009» MBP med 8 GB RAM og 750 GB SSD. Jeg skal ikke påstå at jeg merker særlig forskjell annet enn på oppstartstid, men det kan bero på bruken.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav MacØien » søn 13.04.2014 12:01

Jeg er fortsatt usikker på om jeg vil clone eller installere på nytt. Men dersom man bruker clone, så må det vel være mulig å kjøre noen form for defragmentering (som det het i gamle dager) eller liknende for å fjerne gammelt "skrap" fra maskinen før man cloner?

Noen tips der?
medlem i 120 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav T.B.Hansen » søn 13.04.2014 14:48

Defragmentering er ikke nødvendig på Mac. Kloning gir deg en perfekt, ny harddisk med samme innhold som den gamle. Nyinstallering av OS og gjenoppretting av diskinnhold fra backup gjør det samme; bare med mer arbeid. En reell «clean install» forutsetter at alle programmet installeres og settes opp på nytt — en omfattende jobb, uten andre positive effekter, enn slike du kunne fått raskere med en målrettet opprydning i gammel programvare.

Har du problemer med treghet o.l., har dette gjerne en av to årsaker:

1, For lite ledig plass på harddisken. Mac OS krever minst 10% ledig plass for å virke optimalt, fordi mange programmer bruker diskplass som midlertidig lagring. Løsningen på dette problemet er å bytte til en større disk.

2, Gammel og utdatert programvare eller systemtillegg. Løsningen på dette er å oppgradere all programvare som kan oppgraderes, og slette programvare og systemtillegg som ikke kan oppgraderes. Og ikke minst: Slette alle filer slik programvare har lagt i systemet.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav jerry.c.bush » søn 13.04.2014 15:00

jerry.c.bush skrev:Hovedkortet takler 3Gigabit, men når du setter inn en SSD i nettopp denne maskinen så er det en bug som gjør at den "for sikkerhets skyld" setter hastigheten ned. Har ikke funnet noen utvei på det.

Dette gjelder i alle fall late 2009 Macbook. Jeg har testet dette selv og brukt noe tid på å søke opp løsninger for det, men ikke kommet noe vei. Jeg har en SSD installert på en sånn maskin i heimen i dag og det fungerer greit, men som sagt så får man ikke utnyttet diskens hastighet. Derfor mener jeg at man kanskje kan gå på en hybridløsning. Denne vil ikke sette ned hastigheten, noe jeg også har testet selv.

Angående clean install eller kloning av disk så vil jeg fortsatt påstå at det vil være litt individuelt hva man kan ha nytte av å gjøre. Om du har en maskin som er proppe full av programmer du ikke trenger og du ikke har mange programmer som trenger reinstallasjon med lisenser, sære innstillinger ol så kan det være like greit med en reinstallasjon som med en kloning.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav T.B.Hansen » søn 13.04.2014 15:16

jerry.c.bush skrev:Hovedkortet takler 3Gigabit, men når du setter inn en SSD i nettopp denne maskinen så er det en bug som gjør at den "for sikkerhets skyld" setter hastigheten ned. Har ikke funnet noen utvei på det.


For å forsøke å si det enkelt: Egenskapene til hovedkortet begrenser hastigheten. Om man setter inn en disk som potensielt kan lese og skrive raskere enn hovedkortet kan slippe data igjennom, er det ingen måte man kan «lure» flere data gjennom hovedkortet på.

Angående clean install eller kloning av disk så vil jeg fortsatt påstå at det vil være litt individuelt hva man kan ha nytte av å gjøre. Om du har en maskin som er proppe full av programmer du ikke trenger og du ikke har mange programmer som trenger reinstallasjon med lisenser, sære innstillinger ol så kan det være like greit med en reinstallasjon som med en kloning.


Har man veldig få programmer å installere, vil en «clean install» naturligvis ta kortere tid. Det er likevel ingen tekniske fordeler ved det. Skal det være en «clean install», må man også gjøre alt manuelt. Om man f.eks. gjenoppretter brukerinnstillinger fra backup, har man ikke lenger en «clean install», men risikerer å kopiere problemer tilbake til den nye disken.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav LCD » søn 13.04.2014 16:55

Hei

"MacØien"
Vedrørende defragmering under OSX så skrev jeg litt om det for en tid tilbake om nødvendigheten av det på snurredisker
De fleste klarer seg helt fint uten å tenke på det
I disse tider med SSD så greier den seg greit selv

..... sakset fra et gammelt innlegget jeg skrev for noen tid tilbake
......................
Filhantering i og av OSX
OSX har sin egen og forholdsvis bra måte å holde orden på filene sine ( dine )
Bare vær sikker på at du har mer enn ( minimum ) 10% ledig plass ( viktig )

La meg se om jeg kan få dette riktig!!
Etter versjon OSX 10.2 ble det implementert i OSX egen filhanteringsrutine for å minisere filfragmentering
OSX prøver å legge filene "hele" og i en fil på den største ledige plassen for da å ikke å fragmentere filene ( derfor viktig med minimum 10% plass ledig på disken)
OSX samler også mindre filer sammen og lagrer dem på plasser med stor nok plass automatisk. I samme slengen defragmenterer OSX filene ( så OSX jobber i bakgrunnen )
Husker desverre ikke men jeg mener at det er en maksimum filstørrelse som er grensen for denne jobben i OSX
Så...store filer rydder ikke OSX opp i.
Mulig jeg husker feil...men andre kan dette sikkert bedre enn jeg

Har du en "treg" maskin kan det være at du har kjørt disken din litt full så OSX mister plass for å jobbe på

OSX har også noe som heter "Hot File Adaptive Clustering" som hele tiden holder øye med filer som er mest "og" sist brukt og hvor det ikke har vært noen "fil" forandringer, med å flytter dem sammen til en " hot zone" hvor OSX har hurtigere access til filene.
Under flyttingen av disse filene blir filene også automatiskt defragmentert...on the fly!
OSX tar også og sjekker hver fil når du åpner dem ( eller om systemet åpner filer ) for fragmentering
Er filen fragmentert i mer enn 8 fragmenter tar OSX å defragmenterer filen med en gang uten å vente
Om du fyller din HD full hindrer du dermed OSX med å gjøre jobben sin og du blir straffet med en treg maskin.
Dette var for snurre disker og OSX.
Med SSD og hvordan de lagrer/tar seg av filer uavhengig av OSX eller i sammarbeid med OSX, må noen andre forklare..vedrørende SSD kontrollere er jeg blank
medlem i 148 måneder
 

Re: Clone eller clean install ved bytte av harddisk?

Innleggav jerry.c.bush » man 14.04.2014 4:26

...

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Neste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]