Ekstremt treg MacBook pro 13"

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav ep90 » lør 03.05.2014 7:37

Hei!

Jeg har en snart to år gammel MacBook pro 13" med 8gb minne som over natta har blitt ekstremt treg. Den sliter for eksempel når jeg bare kjører safari, og når jeg ser film henger den seg opp innimellom. Jeg Formaterte maskinen, og installerte OS på nytt, men kan ikke se noen tegn til forbedring. Jeg har i tillegg over 450 GB ledig plass på harddisken. Jeg begynner å mistenke at det kan være noe galt med harddisken eller minnet, men har ikke peiling på hvordan jeg får undersøkt dette. Håper noen her inne kan være til hjelp med noen gode råd. Begynner å bli mektig lei av det snurrende hjulet.
medlem i 141 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav dflyer » lør 03.05.2014 11:03

Prøv og resett PRAM. Start maskina på nytt. Hold nede alt+cmd+p+r samtidig og slipp tastene etter du får den tredje oppstartslyden.
Kanskje det fikser problemet.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav Dorkfish » lør 03.05.2014 11:32

Det kan også være at harddisken din er i ferd med å ta kvelden. Men det er vanskelig å påvise på forhånd.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav ep90 » lør 03.05.2014 11:47

Prøvde å resette PRAM, men vi ikke si at det ble noe bedre av den grunn. Mistenker selv at det er harddisken som synger på siste verset, men er litt kjipt å kjøpe en ny harddisk hvis det viser seg at det er noe annet som er problemet. Er det en måte å utelukke at det er noe galt med minnet eller prosessoren?
medlem i 141 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav dflyer » lør 03.05.2014 11:52

Oki, hvis ikke det hjalp, så kan du sjekke om harddisken tar kvelden som nevnt.
Åpne diskverktøy på macen og sjekk SMART-statusen på harddisken. Anbefaler og å reparere diskrettigheter.

Ellers så kan du kjøre en hardwaretest av hele maskinen. Bruksanvisningen finner du her:

http://support.apple.com/kb/ht1509

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav ep90 » lør 03.05.2014 14:29

Kjørte en hardwaretest av hele maskinen, og fikk beskjed om at alt så ut til å være i orden. Merket meg nå at da jeg spiller av en film som ligger på harddisken på pcen så fryser bildet med korte mellomrom, mens når jeg kobler til og spiller av den samme fila fra en ekstern harddisk spilles filmen av uten noen problemer. Dette kan vel være en indikasjon på at harddisken har sett sine beste dager?
medlem i 141 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav njadve » lør 03.05.2014 14:31

Det kan høres ut som at disken er i ferd med å ta kvelden ja. Ny harddisk er ikke spesielt kostbart, og hvis du i tillegg vil ha en liten ytelsesboost; kjøp SSD...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav Boss2014 » tor 29.05.2014 23:04

hva gjør jeg når jeg har tilsvarende prodbl som over - men har kun grå skjerm og maskinen kun er nesten 1 år?
Kjøpt brukt?
medlem i 118 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav svar » fre 30.05.2014 0:47

Prøv å kjør denne først, den er litt mer grundig enn OSX sin smart status
http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav Boss2014 » fre 30.05.2014 10:18

Det skulle jeg gjerna ha gjort, men med grå skjerm og et hjul som går rundt .... vet ikke hvordan man får gjort noe som helst på den.
Den eneste siden jeg får opp - er den som kommer når jeg trykker cmd+v... da kommer det en tekst side opp.
Det er det eneste som skjer....
Så hvordan kommer jeg meg derfra???



og etter maaaange timers venting - endelig har jeg normal side på MAC'en JIPPI :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :rolls eyes:
medlem i 118 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav Ove » fre 30.05.2014 18:17

Jeg har også en MacBook Pro (mid-2012; ikke Retina) med 8 GB minne samt 750 GB harddisk (ikke SSB). Opplevde nøyaktig samme symptomer i vinter som trådstarter omtaler. Maskinen frøs ikke, men det kunne ta ti minutter å åpne et tre-linjers notat i TextEdit; alle programmer strevde fælt.

Verst var det med Safari, hvor badeballen gikk og gikk, mesteparten av tiden, også etter at alle andre programmer var avsluttet. Etter mye googling (på en annen maskin) var det visst noe med at Safari bruker all CPU og vel så det. Jeg nullstilte Safari (se Safari-nedtrekksmenyen) og avsluttet programmet, kanskje 2-3 ganger.

Dessuten kjørte jeg MacCleanse og Cocktail, som jeg har lisens på, der hvor de fleste anbefalte gratisprogrammer som Onyx (samt Deeper og Maintenance fra samme utvikler). Husker ikke alle detaljene, kanskje jeg gjorde noe mer også, men etter et par (vanlige) omstarter i tillegg, så var maskinen som ny, helt normal, ingen problemer, og den har fortsatt slik i flere måneder nå.

Konklusjonen er at det ikke behøver å være noe galt med harddisken til ep90.

P.S. Kom på at jeg mens problemet varte fikk jeg mange ganger opp en advarsel om "Ikke mer programhukommelse tilgjengelig". Dette ble også borte etter de tiltakene jeg har beskrevet.

P.P.S. I tillegg til å nullstille Safari, foreslår jeg å laste ned en demo av Cocktail og kjøre alle valg i "Pilot" til høyre i menyen; kryss av for "Alle brukere" (ikon) der det er mulig.

http://www.maintain.se/cocktail/
medlem i 230 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav LEW » lør 31.05.2014 14:26

Hva er cmd-tast, har det ikke på min gamle Macbook Pro.?
Hatt problem med at den slår seg av men nå er den helt på randen, henger seg opp og er treg, nesten ubrukelig.
medlem i 143 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav Ove » lør 31.05.2014 17:18

cmd—tasten finnes det vanligvis to av, én på hver side av den lange mellomromstasten nederst på tastaturet. På min MacBook Pro fra 2012 er den merket "cmd" pluss det symbolet du ser til høyre her:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Apple_key.jpg

Tidligere hadde den et Mac-eple til venstre (som vist på bildet) og vi kalte den "eple-knappen".
medlem i 230 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav LEW » lør 31.05.2014 17:56

Åja epleknappen, klart jeg har den :-) Er den borte på nyeste modellene.?
medlem i 143 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav Ove » søn 01.06.2014 0:06

Epleknappen er jo i og for seg ikke borte, men Apple har (dessverre) tatt bort eplesymbolet.

Av og til er det erstattet med "cmd", og, visstnok i alle tilfeller, står "severdighetstegnet" igjen. Det kalles også for «Sankthanskors» (eller St. Hans-kors). Se bl.a. illustrasjon nederst til venstre på denne siden:

https://no.wikipedia.org/wiki/Valknute
Kommandotasten i tastatur for datamaskiner fra Apple Macintosh er merket med et «sankthanskors» (Saint John's Cross).
medlem i 230 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]