På tide med nytt batteri?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

På tide med nytt batteri?

Innleggav vegsundfilm » ons 16.07.2014 0:27

Jeg har en Mac sent 2011 modell jeg kjøpte januar 2012. Den er altså 2,5 år gammel.

Jeg lurer på om det kan være batteriet som begynner å ta kvelden? Det som skjer er at macen under bruk plutselig går i totalt svart, altså at den skrur seg av. Jeg får startet den opp igjen på vanlig måte.
Det skjer bare dersom lader ikke er koblet til, å batteriprosenten er heller ikke lav. Dette har den siste tiden skjedd stadig oftere. I tillegg tar det lang tid å lade batteriet 5-6 timer.

Grunnen til at jeg spør her på dette forumet og ikke sender den inn, er at servicetekniker på eplehuset er vekkreist, å sende den inn vil ta meg 2-3 uker å få et svar. Derfor tenker jeg å bestille ett nytt batteri fra ebay å gjøre jobben. Noen som har vært ute for dette? Ville du gjort dette selv? Eller er det lurt å få den sendt inn og testet for å se om det kan være noe annet som feiler maskinen.

Takk for svar! :-)
medlem i 155 måneder
 

Re: På tide med nytt batteri?

Innleggav Valotunk » ons 16.07.2014 1:46

Har du sjekket tilstanden / antall sykluser på batteriet ditt?

http://support.apple.com/kb/HT1519
medlem i 199 måneder
 

Re: På tide med nytt batteri?

Innleggav jag » ons 16.07.2014 9:01

Jeg vurderte likt med deg, da batteriet på min MBP 15" (early 2011), begynte å bli dårlig (lest ødelagt). Bestilte nyutt batteri fra Altitec, men det hadde lavere kapasitet.
Endte opp med å returnere batteriet, og lever MBP inn til garantirep hos Lefdal. tok vel 2-3 uker ti lden kom tilbake. Men da hadde de også skiftet museplaten, da den var dårlig.

Er du helt sikker på at batteriet forårsaker dette?
Anbefaler at du sender Mac'n inn, dette høres ut som en garantisak.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: På tide med nytt batteri?

Innleggav lazyjacket » ons 16.07.2014 13:29

Høres ut som det er noe mer alvorlig enn et batteri det der altså.
Tror du må bite i det sure eplet og sende den til eplehuset (hvis den er kjøpt hos apple.no kan du fritt velge hvor du vil levere inn, kanskje det er andre som har bedre servicetider enn eplehuset med sin bortreiste tekniker).
medlem i 133 måneder
 

Re: På tide med nytt batteri?

Innleggav vegsundfilm » ons 16.07.2014 17:58

Takk for mange svar så fort! :-)

Ja det spørs om jeg ikke bare må sende den inn.

Men jan, lurer på en ting ang det du skrev. For skjedde det samme med din mbp at den plutselig skrudde seg av dersom lader ikke var tilkoblet? løste da evt problemet seg ved at du byttet batteri?

Du skrev også at du satt inn et batteri med lavere kapasitet, gikk det utover ytelsen på maskinen? eller betyr det bare at du må lade oftere?

Når macen går i svart og jeg må starte den på nytt, er datoen og klokken helt feil, den viser noe som 2001 å klokken starter på 00.00.
Senest i går skjedde dette på nytt, da måtte maskinen stå tilkoblet laderen i minst 20 min før den ville skru seg på igjen. Selv om batteriprosenten i utgangspunktet ikke var tom. Har lastet ned et program som heter "Battery health" den sier at batteriet skal være i orden.

Men det skal sies at så lenge lader er tilkoblet fungerer maskinen strålende, tok en test og åpnet flere tunge programmer som Adobe, spill, osv. Den verken låser seg eller skrur seg av.
medlem i 155 måneder
 

Re: På tide med nytt batteri?

Innleggav jerry.c.bush » ons 16.07.2014 18:29

Har du forsøkt å resette SMC?
Kode: Merk alt
Nullstille SMC på bærbare maskiner med et batteri du ikke bør ta ut selv

Merk: Bærbare datamaskiner som har et batteri du ikke bør ta ut selv, inkluderer MacBook Pro (tidlig 2009) og nyere, alle modeller av MacBook Air, og MacBook (sent 2009).
Slå av datamaskinen.
Koble MagSafe-strømadapteren til en strømkilde, og koble den til Mac-maskinen hvis den ikke allerede er tilkoblet.
På den innebygde tastaturet trykker du på tastene (venstre side) Skift-Control-Tilvalg og på/av-knappen samtidig.
Slipp alle tastene og på/av-knappen samtidig.
Trykk på på/av-knappen for å slå på datamaskinen. 
Merk: Lampen på MagSafe-strømadapteren kan endre tilstand eller slås av midlertidig når du nullstiller SMC.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: På tide med nytt batteri?

Innleggav T.B.Hansen » tor 17.07.2014 11:41

Trådstarters beskrivelse høres typisk ut som et ødelagt batteri. Dersom batteriet er innenfor det antallet ladesykler Apple lover, bør du kunne få nytt batteri på reklamasjon. Dette tar imidlertid tid — jeg ventet nesten en måned på min MBP. Er man avhengig av maskinen til daglig, kan det være verdt tusenlappen å kjøpe nytt batteri selv.

Jeg vil i såfall anbefale å kjøpe et originalbatteri. Billige batterier kan være brukbare, men man har ingen garanti for det. Kjøper man fra eBay o.l. har man heller ingen reklamasjonsrett, slik som ved kjøp fra norsk butikk.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: På tide med nytt batteri?

Innleggav vegsundfilm » man 21.07.2014 17:26

Min mac har 1049 i syklusantall

for min maskin var 1000 som var grensen, så ja det er nok på tide med nytt batteri.

T.B.Hansen hvor vil du anbefale meg å kjøpe nytt batteri?

hvordan vet jeg at det er orginalt som du sier eller ikke?
medlem i 155 måneder
 

Re: På tide med nytt batteri?

Innleggav T.B.Hansen » man 21.07.2014 19:46

Med så mange ladesykler er batteriet «oppbrukt» ja, og dekkes ikke av noen reklamasjon.

Originale batterier selges av Apple Store, Eplehuset o.l. Disse vil kreve at du lar sertifiserte teknikere bytte batteriet.

Jeg har aldri forsøkt «piratbatterier» — men min generelle erfaring med elektronikk, er at slike varer kan være rene kopier av tvilsom kvalitet, eller varer som er produsert ved samme fabrikk som originalvarene, men lurt unna underveis. Dermed har de heller ikke gått gjennom den samme kvalitetskontrollen som originalvarene. Det betyr at de kan være helt OK — man har bare ingen garanti for det.

Om batteriene kjøpes fra norsk butikk, har man uansett den vanlige reklamasjonsretten på 2 år etter Forbrukerkjøpsloven.

PS:
Batteriene holder gjerne i 4—5 år om man bruker dem med strømforsyningen koblet til så ofte som mulig. Det er stadig utladning og oppladning som sliter på moderne batterier. Om man bare bruker batteri, og lader en gang i døgnet eller mer, holder ikke batteriet mer enn 2—3 år.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]