I går kveld aktiverte Apple endelig sin totrinnsverifisering for Apple-ID også for oss nordmenn. Funksjonen som i fjor ble gjort tilgjengelig i en rekke land gjør det lettere å sikre Apple ID-kontoen. Totrinnsverifisering er en valgfri sikkerhetsfunksjon, men ettersom din Apple ID er så tett integrert mot alt du gjør på din Mac, iPhone og iPad er dette absolutt noe vi anbefaler at du aktiverer.
Med tjenester som FaceTime, iTunes, App Store, iMessage, iCloud, Find My iPhone og kommende iCloud Drive er din Apple ID et attraktivt mål for hackere og andre som ønsker å enten misbruke din konto, stjele din identitet eller på andre måter få tilgang til din konto.
Google, Dropbox, Amazon og andre viktige netttjenester har lenge gjort det mulig for fobrukere å benytte såkalt totrinnsverifisering ved pålogging for å redusere sjansen for misbruk av kontoer. Apple har vært trege med å få dette på plass over hele verden, men i går ble det mulig for ytterligere 59 land å aktivere totrinnsverifisering - over 1 år etter at det ble tilgjengelig i USA.
Hvordan fungerer totrinnsverifisering?
Totrinnsverifisering fungerer egentlig akkurat på samme måte som din bank. I banken får du en kodebrikke og dette er din totrinnsverifisering sammen med personnummer og passord. Hos Apple (og Google, Dropbox osv.) er din kodebrikke din iPhone eller iPad.
Når du konfigurerer totrinns verifisering, registrerer du én eller flere «klarerte» enheter. En klarert enhet er en iPhone eller iPad i din besittelse som kan motta 4-sifrete verifiseringskoder ved bruk av enten SMS eller Find My iPhone. Hver gang du senere logger deg på for å administrere din Apple-ID på Min Apple-ID eller foretar et iTunes-, App Store- eller iBooks Store-kjøp fra en ny enhet, vil du måtte verifisere identiteten din ved å oppgi både passordet og en 4-sifret verifiseringskode.
Du vil også motta en 14-sifret gjenopprettingsnøkkel som du kan skrive ut og oppbevare et trygt sted. Bruk gjenopprettingsnøkkelen til å gjenopprette tilgang til kontoen hvis du noen gang mister tilgang til enhetene dine eller glemmer passordet.
Når du har aktivert totrinns-verifisering, vil du alltid trenge to av følgende for å administrere din Apple-ID:
- passordet ditt
- en iPhone eller iPad som kan motta SMS eller Find My Phone
- gjenopprettingsnøkkelen din
Merk at hvis du glemmer passordet ditt, trenger du gjenopprettingsnøkkelen og en tilgang til en telefon eller iPad som er koblet til din Apple ID og klarert.
Apple kan ikke under noen omstendigheter endre passordet ditt på dine vegne i etterkant.
Slik slår du på totrinnsverifisering
- Gå til Apples nettside for Apple ID og logg inn
- Velg Passord og sikkerhet fra menyen på venstre side
- Aktiver deretter totrinnsverifisering og følg guiden
- Sist, men ikke minst, husk å skriv ned eller skriv ut gjennopprettingsnøkkelen og lagre den et trygt sted - dvs. ikke på din telefon, iPad eller Mac
.
For andre tjenester enn Apple, se
denne artikkelen om totrinnsverifsering hos Google, Dropbox, Microsoft etc.
Bør jeg bruke totrinnsverifisering?
Ja, du bør absolutt bruke totrinnsverfisering, men
KUN hvis du setter deg inn i hva dette er og forstår viktigheten av å både beskytte din konto og muligheten for å bli totalt utelåst fra din konto.
Totrinnsverifisering bør benyttes på alle kontoer som er viktige for deg, dvs. e-post, fillagring, sosiale medier osv. Ikke alle tjenester tilbyr totrinnsverifsering, men de viktigste som Apple ID, Google, Dropbox, Amazon, Microsoft, Paypal, Evernote, Facebook og Yahoo.