Hvilke iMac bør jeg velge?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Hvilke iMac bør jeg velge?

Innleggav Misswinter » søn 20.07.2014 17:31

Hei! :-)

Jeg har bestemt meg for å kjøpe iMac til høsten, men er veldig usikker på hvor mye penger og tilbehør jeg bør investere i den.

Jeg bruker hovedsaklig PC-en til surfing på nett, se på film/TV, skolearbeid, noe HTML/ CSS, samt at jeg spiller The Sims og Sim City. Ikke akkurat de tyngste greiene.
Siden The Sims 4 i første omgang ikke kommer til Mac, så må jeg også i verste fall kjøre Windows i tillegg til OS på min nye datamaskin. Jeg er ingen stor fan av Windows, så jeg håper Mac-versjonen av spillet ikke er altfor langt unna.

Jeg kan vel forøvrig innrømme at jeg har null peiling på maskinvare så jeg forstår svært lite av spesifikasjonene rundt de forskjellige iMac-modellene. Nå hittil har jeg hatt Macbook Pro (tidlig 2011), og vært fornøyd med denne til tilsvarende bruk som nevnt ovenfor, bortsett fra dataspilling.

I tillegg lurer jeg på om det er stor sannsynlighet for at det kommer nye iMac-modeller snart og om jeg isåfall bør drøye med å vente til de kommer?

Så kanskje det er noen der ute som har noen gode råd om hva jeg bør se på? ;)

Mvh MissWinter.
medlem i 117 måneder
 

Re: Hvilke iMac bør jeg velge?

Innleggav lazyjacket » søn 20.07.2014 17:42

iMac 27" ble oppgradert sist 24. september 2013, så det er jo stor fare for at kommer en mindre oppgradering her snart. Det spekuleres jo også om det kanskje kommer en retina modell. (som naturlig nok er en større oppgradering)

Uansett så er modellene som er ute i dag, veldig gode og vet ikke hvor mye mer ytelse det vil bli ved neste oppgradering. Da diverse skjermkort er utsatt til 2015..

Om du velger den iMacen med NVIDIA GeForce GTX 775M 2GB GDDR5 skal det holde i lange baner for deg og din spilling. Selv har jeg samme maskin bare med NVIDIA GeForce GTX 780M 4GB GDDR5 og har ikke hatt noen utfordringer med å spille det jeg spiller (sc2, bf4, tf2, cs:GO)

Ellers er det jo anbefalt å kjøre på med fusion drive, så får du en kombi av SSD og HDD, noe som gir deg en veldig rask responsiv maskin.

Så holder det jo normalt med 8gb ram, og det er jo uhyre enkelt å sette inn mer selv ved behov.

Siden jeg ikke så noe om bilde og videoredigering, trenger du ikke å bruke penger på en i7 "professor".
medlem i 133 måneder
 

Re: Hvilke iMac bør jeg velge?

Innleggav Misswinter » søn 20.07.2014 22:05

Jeg hadde egentlig tenkt meg 21,5 tommer, jeg har rett og slett ikke plass til 27 tommers skjerm. Men er også veldig usikker på om 21,5-utgavene vil holde godt over lengre tid? Nå spiller jeg jo bare TS4 og SimCity, begge spill uten de store systemkravene, men jeg vil jo ikke kjøpe noe som blir fort utdatert.
medlem i 117 måneder
 

Re: Hvilke iMac bør jeg velge?

Innleggav lazyjacket » man 21.07.2014 8:56

Nettopp, det var jo synd for det er en del mer krefter å hente i 27" kontra 21.5" (også er jo stor skjerm ekstra gøy). Hvis valget faller på 21.5" _må_ du gå for den modellen med dedikert skjermkort (NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5). Det vil i det minste la deg spille TS4 og SimCity :-)

Utover det blir jo valget mye av det samme, fusion drive er noe du vil sette pris på uansett skjermstørrelse. (verdt å åpne lommeboka)

Så er det jo spørsmålet om RAM, hvor mye trenger du? For på 21.5" så kan du ikke oppgradere dette selv. Maskinen er stuck med det du velger når du kjøper. 8GB skal jo holde i utgangspunktet, men OSX er jo minnesulten, og Simmene dine, iallefall SimCity liker minst 4GB sier tha interwebs. Så her må du nesten ta en titt på hva du har i dag, og gi det en kjapp refleksjon over hvor mye bruker du i dag, og vil 8GB holde for deg og om du er villig til å putte inn enda mer penger for RAM hos Apple, er jo ikke gratis. :-P

Av ekstra utstyr, så syns jeg det er et must å ha trackpad, særlig når man er godt vant med macbook. Så her bør man kanskje tenke i de baner at magic mouse skal byttes ut mot en trackpad, og kanskje ha en dedikert gaming-mus for spillings? magic mouse er jo ikke spes digg å spille med.

Ellers har jo ikke denne modellen DVD/Blåray innebygget, så det må man jo stå for selv.
Da kan det jo være lurt å kutte apple sin super drive, for den er jo ikke så veldig super lenger når den kun har DVD. Selv har jeg en variant av denne: https://www.komplett.no/samsung-blu-ray ... 6cb/815889 går som smurt de gangene jeg har hatt behov for å brenne noe.

Så er det jo alltids lurt med BACKUP, så når man først er i gang, så burde man jo tenke i de baner å investere i en eksterndisk, som kan få kjøre timemachine. Så har du alltid et oppdatert image av maskinen din, skulle uhellet være ute.

Her er en rask og etter min erfaring stillegående disk:
https://www.komplett.no/seagate-expansi ... 1tb/753196
medlem i 133 måneder
 

Re: Hvilke iMac bør jeg velge?

Innleggav Misswinter » lør 26.07.2014 5:22

Hei og takk for god tilbakemelding!

Nå har de lagt ut systemkravene for The Sims 4 for PC, og slik jeg skjønner så er det ikke så veldig store greiene?

"PÅKREVD: Du må være tilkoblet internett for å aktivere produktet
OS: Windows XP (SP3), Windows Vista (SP2), Windows 7 (SP1), Windows 8 eller Windows 8.1
PROSESSOR: 1,8 GHz Intel Core 2 Duo, AMD Athlon 64 Dual-Core 4000+ eller tilsvarende (for datamaskiner med innebygde grafikkbrikkesett krever spillet 2,0 GHz Intel Core 2 Duo, 2,0 GHz AMD Turion 64 X2 TL-62 eller tilsvarende)
MINNE: Minst 2 GB RAM
HARDDISK: Minst 9 GB ledig plass på harddisken med minst 1 GB ekstra plass til spesialinnhold og lagrede spill.
DVD-ROM: DVD ROM-stasjon kreves kun for installering
GRAFIKKORT: 128 MB grafikk-RAM og støtte for Pixel Shader 3.0. Grafikkort som støttes: NVIDIA GeForce 6600 eller bedre, ATI Radeon X1300 eller bedre, Intel GMA X4500 eller bedre
LYDKORT: DirectX 9.0c-kompatibelt
DIRECTX: DirectX 9.0c
KONTROLL: Tastatur og mus
"
medlem i 117 måneder
 

Re: Hvilke iMac bør jeg velge?

Innleggav lazyjacket » lør 26.07.2014 22:12

Hei igjen, nei det var ikke rare greiene. Dette må da være et minimums krav og ikke anbefalt? I god spillers tro, er det alltid greit å se på anbefalte krav og ha litt mer kraft i maskinen det. Så takler man max settings i full-HD.
medlem i 133 måneder
 

Re: Hvilke iMac bør jeg velge?

Innleggav Misswinter » tor 07.08.2014 22:12

Heisann!

Nå har jeg sittet og fundert litt på hva jeg skal putte i 21", vil jo ikke kjøpe en dyr PC som risikerer å bli utdatert allerede neste år. Så jeg tenkte kanskje litt på denne kombinasjonen?

3,1 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,9 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 8 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5

PCen ble ganske dyr med disse konfigurasjonene. Nå bruker jeg jo data til lettere arbeid, men dette er vel en maskin som jeg kanskje kan forvente at kan vare i 4-5 år uten å henge altfor mye etter?
medlem i 117 måneder
 

Re: Hvilke iMac bør jeg velge?

Innleggav lazyjacket » fre 08.08.2014 17:34

Hei igjen, maskinen du har puttet sammen er en maskin som ikke vil være utdatert neste år og vil etter alt jeg kan se ut i fra din bruk fungere utmerket i 4-5 år fremover.

Edit: ser nå har du har valgt en i7, vet ikke om du har behovet for denne om du ikke skal drive med intens videoredigering eller bilderedigering (tenker da på bilder som er kingkong store)
medlem i 133 måneder
 

Re: Hvilke iMac bør jeg velge?

Innleggav Misswinter » fre 08.08.2014 21:28

God kveld :)

Det ble maskinen med de nevnte spesifikasjonene ovenfor, så iMacen har iallefall fått alle mulige oppgraderinger den kunne få. Synd at ikke grafikkkortet kunne endres, men det funker sikkert mer enn bra nok til de få spillene jeg spiller :-) Tusen takk for hjelp!
medlem i 117 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]