Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav oladunk » lør 23.08.2014 13:24

Jeg skal kaste ut min gamle windows pc og gå for Mac. Har vært og tittet på Mac Mini og iMac løsniger med en av apple skjermene til (tror det var Apple skjerm i 21" og 27" jeg så på).
Vurderer å gå for en av disse kombinasjoenene (og kanskje helst MacMini pga usikkerhet rundt dete "alt-integrert-i-skjerm"-konseptet.

Spørsmålet er: jeg mener å ha lest et sted før sommeren (eller i sommer) at det er noen rykter rundt hva som kanskje lanseres i september og at noe av det jeg er inteessert i kanskje kommer i nyere versjoner (tror ihvertfall jeg leste noe om retina-skjerm).
Noen som kan kaste noe lys over om noe av det utstyret jeg kanskje kommer til å gå for kan komme til (enten bekreftet eller rykter) å komme i nye versjoner i løpet av svært kort tid. Er det noe jeg bør vente på noen uker til?
medlem i 188 måneder
 

Re: Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav lazyjacket » lør 23.08.2014 14:40

Det kan være lurt å vente til etter iPhone 6 er lansert (evt oktober) med å gå til innkjøp av ny Mac Mini i det minste. Den må jo bli oppdatert nå i høst, hvis ikke så blir den vel faset ut (eller at de skal gjøre en total renovering av Mac Mini som de gjorde med pro, og da tar det jo tiiiid), for det er jo virkelig på tide å oppdatere den sist var vel 2012.

iMac derimot, er det jo noe usikkert hva som skjer, kan jo være det blir et lite ytelsesløft der i form av ny CPU (kan bli utsatt pga broadwell) + ny GPU. Er vel alltids noen få - (max)10% i ytelsesløft å hente mellom hver release. Retina utgaven av iMac har vi hørt veldig lite om, og er jo ikke sikkert den er klar for 2015 etter alt man vet.

Du trenger ikke være redd for å gå for en iMac, jeg foretrekker det fremfor en Mini mye pga du får jo kraftigere HW (spesielt GPU delen).

Så konklusjon ut i fra min synsing er at det kan lønne seg å vente litt. (med mindre det er uberkrise, da ville jeg gått for en iMac 27" med i7, 8 GB ram + (putta inn 8-16GB selv) + en Fusiondrive og 780m 4GB)
medlem i 132 måneder
 

Re: Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav oladunk » man 25.08.2014 12:03

Kan legge til at bruken av ny maskin i hovedsak vil dreie seg om "husholdningsbruk" samt administrasjon av foto og video. Altså vil det innebære behandling og arkivering av foto samt videoredigering. Antar videoredigering vil være det mest kapasitetskrevende maskinen vil gjøre da eventuell gaming på maskinen kun vil skje meget unntaksvis (om i det hele tatt).

Tar gjerne tips om hva slags maskin jeg bør gå for sett i lys av dette og hvorvidt det er godt tidspunkt å kjøpe nå eventuell vente litt (altså vente noen uker eller ikke).
medlem i 188 måneder
 

Re: Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav Lost » man 25.08.2014 12:13

Følg med på denne siden: http://buyersguide.macrumors.com/
medlem i 215 måneder
 

Re: Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav Bromlebassen » man 25.08.2014 14:08

Funderer på disse tingene selv for tiden faktisk. Jeg er synshemmet student, som for tiden skriver master, og har vel i grunnen lannet på at jeg skal kjøpe en 27 iMac pga. skjermen er vel i grunnen noe av det beste man kan få tak i. Jeg kommer og til å ha bitte litt interesse av gaming så da er vel mac mini ut :-) Det jeg imidlertid har funnet ut, slik det blir kommentert her, er at iMacs fremtid er relativt usikker. Jeg regner nesten med det kommer en liten oppgradering i september oktober, men tviler veldig sterkt på at dette blir med retinaskjerm. Selv ser jeg for meg at Apple kommer til å lansere en retina iMac sent i 2015. Da er det dags for en redesign av iMacen egentlig, og det hadde vært naturlig å ta det i denne sammenhengTror kostnadene, både med tanke på ytelse og pris, er for store til å gjøre det nå.. De ryktene du snakker om har jeg hørt, men det er usikkert om de dreier seg om en iMac med 4K display, eller en monitor med 4K display. VIlle tro det siste er mer saysnynlig siden Mac Proen er nærmest designet for å jobbe med 4K innhold, og til nå finnes det ingen skjerm fra Apple som faktisk støtter det.

Jeg selv har vel bestemt meg for å vente litt, men disse studenttilbudene apple lokker med for tiden gjør det veldig fristende og bare kaste seg i det :-)
medlem i 144 måneder
 

Re: Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav oladunk » lør 28.03.2015 10:49

Jeg er trådstarter her. Nå over et halvt år senere har jeg ennå ikke kjøpt Noen av Mac'ene jeg vurderte. Nå ser det imidlertid ut til at jeg definitivt skal kjøpe. Noen som kan gi meg tips i forhold til mine initielle avveininger øverst i tråden med dagens muligheter? Og eventuelle nyheter.

Budsjett: +/- 15000kr
Bruk: hobbyfoto, hobbyvideo, normal internettbruk.
Fokus har initielt vært på imac/mac-mini og relativt stor skjerm.
medlem i 188 måneder
 

Re: Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav avigerus@online.no » lør 28.03.2015 16:25

Vil tro at uansett ditt valg så vil du bli fornøyd!
Kastet selv ut alt av PC og handlet Mac, og har ikke angret en eneste dag etterpå.
Gikk for flere maskiner, siden jeg trenger en bærbar på reise i tillegg til en jobbemaskin hjemme.
Ser at trend nå er å kjøpe bærbart, siden de er både kraftige og fylt med det en trenger av programmer. for ikke å ta med lav vekt..

Når handle? Vel, jeg handlet da jeg hadde bestemt meg at nå...akkurat nå, passer det å kjøpe. Det å sitte og vente på våren/høstens nyheter betyr vel egentlig at du ikke trenger noe nytt? Jeg spør siden jeg selv mener at det er lurt å handle når en trenger, ikke når alle andre sier at sitt og vent litt til....
medlem i 120 måneder
 

Re: Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav HEFJELLS » lør 28.03.2015 20:37

oladunk: Så i ditt første innlegg din skepsis tilalt i ett konseptet. Har selv en og bruker i dette øyeblikk en iMac midt 2007 som kjører Yosemite. Min erfaring på disse snart 8 årene er at alt i ett koseptet funker aldeles glimrende. Har ikke hatt noe tull. Kun en gang inne hos Eplehuset for bytte til større hardisk. I de nye iMacene er det ikke dvd-stasjon så det er en ting mindre som kan feile. Min bruk er som hos deg, husoldningsbruk. Nå er ikke min tekniske kompetane på innmaten i apple utstyret så stor, så noen anbefaling om størrelse og slikt får du ikke av meg. Men mitt råd er å stikke innom en forhandler og sammenligne skjermene.
medlem i 163 måneder
 

Re: Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav Gitman » lør 28.03.2015 23:24

Med ditt stipulerte bruksområde, om du ikke går for bærbar, må vel bli Mac mini siden budsjettet er ca 15000 og stor skjerm en betingelse.
medlem i 230 måneder
 

Re: Dårlig tidspunkt å kjøpe MacMini el. iMac og skjerm nå?

Innleggav Valotunk » søn 29.03.2015 0:10

Det triste med Mac Mini er at dagens modeller fremstår som et dårlig kjøp i forhold til forrige generasjon.

Med unntak av noe bedre grafikkløsning er det marginalt bedre ytelse på standardmodellene i mellomklassen. På toppmodellene er ytelsen betraktelig dårligere enn forrige toppmodell. I enkelte operasjoner er forskjellen 40-45%.

Ingen mulighet for å oppgradere RAM selv. Apple forlanger hysteriske 2000,- kroner for å oppgradere fra 8 til 16GB RAM. Jeg betalte ca. kr. 1100,- for et 2x8GB sett til min Mac Mini 2012 modell. Da hadde jeg fremdeles de originale brikkene til bruk i en annen maskin.

Mer komplisert og omfattende å utvide lagringskapasitet. Apple forlanger 2000,- kroner for 256GB SSD. Jeg kjøpte nettopp 256GB SSD for ca. kr. 950,- til en av mine Mac'er. Da har jeg fremdeles den opprinnelige harddisken til alternativ bruk.
medlem i 197 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron