Treig maskin

Treig maskin

Innleggav Moliten » søn 24.08.2014 11:10

Hei Jeg har plutselig fått en veldig treig maskin, etter et virusangrep (som kanskje kom via facebook)
I tillegg så nekter google chrome meg adgang til enkelte sider, bla denne. Akkurat det er ikke noe problem så lenge jeg kan kjøre Safari og FF.
Noen som kan hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 130 måneder
 

Re: Treig maskin

Innleggav Arild Holtet » søn 24.08.2014 14:55

Merkelig. Jeg sitter med det motsatte problemet. Google Chrome fungerer perfekt. Safari fungere IKKE perfekt. Laster ned aviser og websider, men bilder og grafer blir ikke lastet ned. Samme med sider jeg før skrev på, der kan jeg ikke svare eller starte ny tråd. Bilder kan ikke legges ved.

Arild.
medlem i 209 måneder
 

Re: Treig maskin

Innleggav T.B.Hansen » søn 24.08.2014 16:28

Glem «virus»; det finnes ikke på Mac. Det som finnes her, er «malware» som man selv må installere. Har du installert noe slikt, må du finne ut hva det er (ved å tenke gjennom hva du har installert i det siste), identifisere alle program- og relaterte systemfiler, og fjerne dem. Det finnes oppskrifter på Nettet.

Treghet på Mac skyldes typisk én av to ting:

1, at det ikke er nok ledig plass på startdisken. Denne bør alltid ha minst 10, helst 15% ledig plass. Er disken full, må man enten flytte filer til en annen disk (husk egen backup av denne disken!), eller bytte til en større startdisk.

Noen programmer (spesielt nettlesere) fyller startdisken med midlertidige filer. Derfor kan det hjelpe å slette slike filer («cache»). I Safari kalles dette å «nullstille» — sjekk nøye at du ikke krysser av for å slette brukernavn og passord.

2, at man har installert dårlig programvare, eller gammel programvare som ikke virker skikkelig med den versjonen av Mac OS man bruker. Da må man oppdatere alle programmer og systemtillegg som kan oppdateres, og avinstallere dem som ikke kan oppdateres. Bruk et program som finner alle systemfiler knyttet til programmet! Sjekk spesielt nederste linje i Systemvalg; der ligger systemtillegg som er laget av Apple.

Den beste måten å unngå problemer på, er å krysse av i Systemvalg > Sikkerhet og personvern for bare å godta installasjon fra Mac App Store. Gjør ikke unntak fra dette med mindre du vet 110% hva du gjør. At programmer er anbefalt på fora som dette, er ingen garanti for at de ikke skaper problemer.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Treig maskin

Innleggav Moliten » ons 27.08.2014 13:19

Jeg vet ikke forskjell på malvare og virus. For meg er det "samma dritet " :-)

Takk for et utfyllende innlegg.
Jeg har kun lastet ned fra App Store og aldri gjort noen unntak. :mactech: :mactech: (Veldig stolt av meg selv)

Jeg kjørte en scan med ClamXav og den fant denne.
Heuristics.Phishing.Email.SpoofedDomain
Den lå i søppelkassa mi, og der gjorde den tydeligvis mye tull og tøys. Jeg skal sjekke om maskinen begynner å bli full. Det kan jo godt tenkes. Jeg har hatt den siden 2012.

Hvordan kan malvare komme på maskinen, når virus ikke kan det? =-O

Brukerens avatar
medlem i 130 måneder
 

Re: Treig maskin

Innleggav jerry.c.bush » ons 27.08.2014 14:37

Jeg har sjekket litt mer opp ang "den infiserte" e-posten som du snakker om og som også jeg fant etter ett søk med samme program.
Dette er ikke noe som gjør noe galt på maskinen din. Det ligger en link i e-posten som ClamXav viser til som du må klikke på før noe som helst skjer eller at du blir infisert av noe.
Se kilden til det jeg prater om her, og se spesielt det helt siste avsnittet i siste posten som er skrevet av alvarnell.
http://www.clamxav.com/BB/viewtopic.php ... 455fb65bd9

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Treig maskin

Innleggav Moliten » ons 27.08.2014 15:05

Takk Jerry. Da vet jeg at alt er i orden på maskinen min. Det er trygt å vite :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 130 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere