Kapret mail

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Kapret mail

Innleggav Voodoosurf » fre 05.09.2014 12:40

Jeg får daglig 40 - 50 mail fra" Mail Delivery System" om at mailen min ikke kom frem så den kommer i retur men jeg har ikke sendt noen mail.
Det er noen som har kapret min mail adresse.
Irriterende å få en haug med mail i retur som jeg ikke har sendt.
Noen som vet hva som har skjedd og hvordan jeg kan få en slutt på dette ?
Her kan dere se et eksempel:

This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

KStrynadka@nationallifegroup.com
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<KStrynadka@nationallifegroup.com>:
host mail06.nationallife.com [204.115.121.230]:
550 5.1.1 <KStrynadka@nationallifegroup.com>... User Unknown
Carolyn.Holley@wellcare.com
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<Carolyn.Holley@wellcare.com>:
host mailfilter1.wellcare.com [64.118.180.40]:
550 #5.1.0 Address rejected.

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------

Return-path: <post@carltufte.com>
Received: from [41.230.44.173] (helo=carltufte.com)
by mailstore01.fastname.no with esmtpa (Exim 4.76)
(envelope-from <post@carltufte.com>)
id 1XPqUk-00076F-EF; Fri, 05 Sep 2014 12:11:54 +0200
Message-ID: <57fba4c0bb43$aba615ab$3b419884$@carltufte.com>
From: Patrick Fraley <post@carltufte.com>
To: "nancy" <nancy@greatamericanFL.com>, "luckeysky" <luckeysky@gmail.com>, "vietnamdd" <vietnamdd@hotmail.com>, "greatamericanjmr" <greatamericanjmr@yahoo.com>, "greatamericanhz" <greatamericanhz@yahoo.com>, "greatamericangdm" <greatamericangdm@yahoo.com>, "=?ISO-8859-1?Q?Holley=2C_Carolyn?=" <Carolyn.Holley@wellcare.com>, "Robin Combs" <greatamericanrlc@yahoo.com>, "eddieka" <eddieka@gmail.com>, "electroniccommunications" <electroniccommunications@gafri.com>, "greatamericansm1" <greatamericansm1@yahoo.com>, "Alexander Hogan" <greatamericanaph@yahoo.com>, "KStrynadka" <KStrynadka@nationallifegroup.com>, "Matt Muratori" <greatamericanmm2@yahoo.com>, "Matthew Murphy" <greatamericanmattm@yahoo.com>, "Alon Shaul" <greatamericanars@yahoo.com>, "Lola" <lola.schultz@lafayettelife.com>, "LSWAgentServices" <LSWAgentServices@lifeofsouthwest.com>, "greatamericantld" <greatamericantld@yahoo.com>
Subject: from Patrick Fraley
Date: Thu, 5 Sep 2014 11:10:57 +0000
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="----=_NextPart_000_645A_A7B2334D.4AF67301"
X-Mailer: iPad Mail (11D167)

This is a multi-part message in MIME format.

------=_NextPart_000_645A_A7B2334D.4AF67301
Content-Type: text/plain;
charset="us-ascii"
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Hi! http://ukkino.info/t/sit.php?cpih

Patrick Fraley

------=_NextPart_000_645A_A7B2334D.4AF67301
Content-Type: text/html;
charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

<html>
<head></head>
<body>
Hi! <a href=3D"http://ukkino.info/t/sit.php?cpih">http://ukkino.info/t/sit.php?cpih</a><br>
<br>
Patrick Fraley<br>
</body>
</html>

------=_NextPart_000_645A_A7B2334D.4AF67301--
Thread-Index: AfXzmC/vNmdrYmExanB1Mnk3bmtwMA==

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav kimern68 » fre 05.09.2014 14:27

Jeg har ingen gode svar til deg angående hva som eventuelt har skjedd, men prøv å bytte passordet til mailen din, det kan faktisk hende at vil stoppe utsendingen av mail som du ikke sender.

Det kan og være lurt å kjøre en sjekk etter virus, trojanere, malware etc. bare for å være på den sikre siden.
medlem i 141 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav geirill » lør 06.09.2014 0:42

Sliter med det samme på en gammel Mail. Det er noen som sender ut masse Mail. De bruker finne post som alias. De trenger ikke nødvendigvis å bruke din konto. Men når mottaker frastøter mailen. Får du en Mail om at mailen ikke ble levet. Sykt irriterende
medlem i 182 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav ch_knapp » lør 06.09.2014 9:28

@geirill +1

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav Voodoosurf » lør 06.09.2014 11:37

Noen som vet hva jeg kan gjøre ?
Hvordan bytter jeg psassord (får jo de samme mail på iPhonen også) og hvilket gratis virus programm bør jeg bruke ?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav T.B.Hansen » lør 06.09.2014 11:50

Virus-program har ingenting med saken å gjøre. Det finnes ikke virus (i den egentlig betydningen av ordet) på Mac, og feilen her ligger uansett ikke på din maskin.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav Voodoosurf » lør 06.09.2014 11:57

Jeg har kjørt et virusprogram som heter ClamXav og den fant ingen virus.
Så hva er det som skjer og kan JEG ikke gjøre noe for å stoppe dette ?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav Lars A. Gundersen » lør 06.09.2014 14:45

Det har ingenting med virus å gjøre og du har ikke gjort noe annet feil enn å på en eller annen måte tilgjengeliggjøre epostadressen din for høsting av spambots. Ingen feil egentlig, det kan skje hvem som helst. Du har bare vært uheldig at et eller annet spambotnettverk har satt din epostadresse som avsenderadresse på epost den spyr ut.

Epost er en gammel standard som ble laget da man ikke tenkte så mye på sikkerhet. Derfor er den slik at man kan sette en hvilken som helst fake avsenderadresse på en hvilken som helst epost man sender ut fra et hvilketsomhelst sted.

Så grunnproblemet er det ikke mye du kan gjøre med bortsett fra å bytte epostadresse, som jo ofte heller ikke er et så kult alternativ.
Du KAN jo prøve å sette opp et filter som fanger opp disse og kaster dem, hvis du finner et fellestrekk ved alle dem som du kan trgge fileret på, som ikke trigger på andre (genuine) meldinger om feilsendinger.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav Voodoosurf » lør 06.09.2014 14:54

Javel da vet jeg det. Er jo mere eller mindre katastrofe å bytte e-mail. på macen har jeg filtrert det meste til "uønsket" men på iPhonen raser de inn.
Hjelper det om jeg sletter kontoen og legger den inn på nytt med nytt passord ?
Det blir jo bare flere og flere for hver dag, er vel oppe i 60 stk. hittil i dag.
Vil det avta etter en stund ?
Dette er jo krise for meg..

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav Wackhy » lør 06.09.2014 15:30

Lag et filter på mailserveren din som fanger de opp og marker de som spam, det er det eneste du kan gjøre utenom å bytte adresse.

Å sette opp kontoen på ny er som å bestille nytt SIM-kort på samme nummer og putte inn i telefonen din og håpe at telefonselgerne slutter å ringe deg av den grunn :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav Voodoosurf » lør 06.09.2014 15:39

Javel takk for det tipset.
Jeg har domene gjennom Fastname.no så jeg får ringe de og se om de kan hjelpe meg med å sette opp et filter.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav Helge Hafstad » lør 06.09.2014 20:19

Dette er vel ganske typisk for de som bruker samme passord overalt/mange steder. Som regel er epostadresse knyttet til dette (brukernavn) og da kan det bli slik etter at noen har stjålet metervis med bruker-IDer.

Bytt passord først og fremst og la det helst være unikt for epost-kontoen.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav ch_knapp » søn 07.09.2014 1:43

@Helge Hafstad: Passordpraksis er irrelevant i denne sammenheng. Dette er spoofing, ikke hack. http://en.wikipedia.org/wiki/Email_spoofing

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav Voodoosurf » man 08.09.2014 16:22

Jeg snakket i dag med fastname.no og de kunne se at jeg hadde fått over 1.500 mail i "retur" den siste uken. De ba meg bytte passord noe jeg da gjorde på macen iPhone og på fastname serveren og det hjelp for nå har jeg ikke fått noen på en time :-) men de sa jeg måtte regne med noen etterslengere den neste 72 timene og så ville det være helt "tett" ;)

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kapret mail

Innleggav OutOfLine » tir 09.09.2014 11:46

Det ser ut til at noen i afrika forfalsker avsenderadressen din, men dette er relativt enkelt å forhindre.

Du setter bare opp SPL (Sender Policy Framework), alt som skal til er en liten endring i DNS for domenet ditt.

SPL er et TXT - record i DNS, for eksempel:

example.com. IN TXT "v=spf1 ipv4:10.0.0.10/32 ipv4:10.1.0.10/32 a -all"

Dette angir hvilke IP-adresse du har godkjent for utsendelse av epost fra ditt domene.

Domene-sjappa di skal kunne hjelpe deg med dette. Dersom de har en eller annen for for web-administrasjon, så kan du sikkert bare legge det til selv.

Din jobb blir å finne frem til hvilke IP-adresser som _skal_ kunne sende e-post. Typisk vil vel dette være adressene for SMTP-serverene til e-post - leverandøren din, eventuelt + DHCP-rangen internett-linja de sitter på dersom du har hjemmeserver.
medlem i 194 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron