Har jeg slettet alt på maskinen?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav beccarella » fre 12.09.2014 21:11

Har en MBP fra 2008 og har tidligere hatt Windows XP på den. Denne gangen måtte jeg installere det igjen, men var ikke like heldig gett...

Under boot camp fikk jeg spm om hvor stor partisjonen til Windows skulle være, og den stod på 20GB som jeg tenkte fikk holde. Trykket meg videre, og da jeg skulle velge hvor jeg skulle legge C-partisjonen, stod det at den var klar til å formatere 131GB. Jeg turte ikke å ta sjansen på det ettersom jeg ikke visste hva som da evt. blir slettet fra data, så avbrøt.

Etter det har jeg ikke kommet inn i OS X igjen. Holder inne alt-knappen ved restart, men den finner kun windows eller cd-rom. Står ellers i DOS-modus.... Fikk tips om å legge inn os x-installasjonsdisk på ny og kjøre boot camp derfra, men det finner jeg ikke ut av? Får bare åpnet disk utility (ser for øvrig ikke noen definert partisjon eller hvor mye som evt. er brukt), terminal og system profiler. Alternativt å installere os x, men da regner jeg med at alt formateres???

Huff og huff....er det noe jeg får gjort som kan redde innholdet på maskinen? Er ikke dødelig krise (har backup av sånt), men er ting der som jeg gjerne skulle ha beholdt da som jeg ikke har backup av...
medlem i 183 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav T.B.Hansen » fre 12.09.2014 23:19

Det høres ut som om du har formatert Mac-partisjonen som NTFS, ja. Det betyr at alt som lå der før, er borte.

Men du har vel backup?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav Valotunk » fre 12.09.2014 23:40

Høres noe merkelig ut.

Det skal ikke være mulig å ødelegge/slette/formattere en aktiv OS X partisjon med Bootcamp assistant eller Diskverktøy.

Dvs. du klarer ikke å formattere en partisjon som er i bruk/bootet fra.

Her må noe annet ha gått galt.

Med fare for å gjenta forrige innlegg; men du har vel backup?
medlem i 199 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav beccarella » lør 13.09.2014 11:17

Har backup av kritiske ting, men er en del på den som jeg ikke har backup av som ikke er krise om jeg mister, men likevel fint om jeg kan få beholde!

Jeg trykket jo avbryt før den ville sette igang installasjonen av windows, så synes det er rart om disken skal være formatert? Inne i boot camp valgte jeg at windows-partisjonen skulle være på 20 gb av ca 170gb ledig plass, men som sagt avbrøt jeg installasjonen.

Om ingen her inne har peil, hvor finnes det flinke folk å henvende seg til som har peil på sånt?
medlem i 183 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav jerry.c.bush » lør 13.09.2014 11:33

Autoriserte Apple forhandlere skal vel ha litt peiling på sånt. Du kan i alle fall spørre de om du har mulighet til å besøke en av de. Eplehuset er vel størst mulighet til å finne da de nå har 20 butikker i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav T.B.Hansen » lør 13.09.2014 13:17

Valotunk skrev:Det skal ikke være mulig å ødelegge/slette/formattere en aktiv OS X partisjon med Bootcamp assistant eller Diskverktøy.

Dvs. du klarer ikke å formattere en partisjon som er i bruk/bootet fra.

Når man installerer Windows via BootCamp og starter Mac'en opp fra Windows-DVD'en, må man velge hvilken partisjon man skal installere på. Denne partisjonen blir reformatert (altså slettet) før installasjonen starter. Det er mulig å velge Mac-partisjonen i denne prosessen, siden det er Windows-DVD'en som er oppstartsdisken; ikke Mac-partisjonen.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav beccarella » lør 13.09.2014 13:35

Når man installerer Windows via BootCamp og starter Mac'en opp fra Windows-DVD'en, må man velge hvilken partisjon man skal installere på. Denne partisjonen blir reformatert (altså slettet) før installasjonen starter. Det er mulig å velge Mac-partisjonen i denne prosessen, siden det er Windows-DVD'en som er oppstartsdisken; ikke Mac-partisjonen.


Jeg avbrøt prosessen før dette (tror jeg i alle fall). Det stod i hvertfall at jeg skulle velge hvor jeg ville legge C-partisjonen, med en advarsel om at 131GB ville bli formatert. Da trykket jeg avbryt....
medlem i 183 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav pegu » lør 13.09.2014 19:18

Forsøk å nullstille NVRAM før du gjør noe annet drastisk. Dette kan gi deg en mulighet til å boote MAC OS:

Slå av Mac-maskinen.
Finn følgende taster på tastaturet: Kommando (⌘), Tilvalg, P og R. Du må holde disse tastene nede samtidig i trinn 4.
Slå på datamaskinen.
Trykk på og hold nede tastene Kommando-Tilvalg-P-R før det grå skjermbildet vises.
Hold tastene nede til datamaskinen har startet og til du hører lydsignalet for oppstart for andre gang.
Slipp tastene.

Lykke til.
medlem i 190 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav beccarella » søn 14.09.2014 12:27

Slå på datamaskinen.
Trykk på og hold nede tastene Kommando-Tilvalg-P-R før det grå skjermbildet vises.
Hold tastene nede til datamaskinen har startet og til du hører lydsignalet for oppstart for andre gang.
Slipp tastene.


Dette har jeg nå gjort, men fremdeles havner jeg i samme modus som tidligere. Altså at dersom jeg holder inne tilvalg-knappen ved restart, så finner den kun windows eller cd-rommen med os x på.

Om jeg velger cd-rommen, finner jeg ingen mulighet til å kjøre boot camp....hvis det var det du mente? Jeg kommer liksom bare inn i installasjonsveiviseren for os x, men om jeg velger installer her, regner jeg med at den formaterer hele maskinen på nytt? Har i alle fall ikke turt å trykke meg videre....
medlem i 183 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav Helge Hafstad » søn 14.09.2014 13:59

Du kan få tilbake data ved å kjøre et program som Data Rescue fra annen maskin og med din maskin koblet til i diskmodus via FireWire. I tillegg bør du ha en ekstern disk som dataene blir gjenopprettet på. Den kan være tilkoblet via fx USB.

Ser at versjon 4 koster $99 her:

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

...og versjon 3 420 NOK på App Store.

Her er forresten litt nyttig info om sletting som bl.a. forteller deg at dette slett ikke nødvendigvis er det du tror...:-)

http://www.nettvett.no/beskytt-datamask ... ng-av-data

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Har jeg slettet alt på maskinen?

Innleggav beccarella » søn 14.09.2014 19:12

Du kan få tilbake data ved å kjøre et program som Data Rescue fra annen maskin og med din maskin koblet til i diskmodus via FireWire. I tillegg bør du ha en ekstern disk som dataene blir gjenopprettet på. Den kan være tilkoblet via fx USB.


Men får jeg gjort dette når jeg ikke kommer inn i os x'en?
medlem i 183 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron