Klone med diskverktøyet

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Klone med diskverktøyet

Innleggav mactiss » man 15.09.2014 6:46

Hei,

Om jeg kloner til disk med "diskverktøyet" får jeg da over alt, eller må jeg bruke feks superduper el....

(Enkleste hadde jo vært og brukt "diskverktøyet")

Kan systemdisken være formatert til Exfat for bedre kompabilitet med eksterne hdd, eller må denne være «jorurnalført»(eller hva det heter)?
medlem i 128 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav Grubasek » man 15.09.2014 9:10

Kloning med diskverktøyet har jeg ikke prøvd, men kloning betyr jo å lage en eksakt kopi av en disk. SuperDuper bruker jeg både til kloning og backup, og det fungerer utmerket.

Systemdisken må (såvidt jeg vet) være formatert med "Mac OS Extended (journalført)".

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav jerry.c.bush » man 15.09.2014 13:31

Jeg bruker bare Diskverktøy til kloning, så nær som at jeg tar bootbar backup med Carbon Copy Cloner til noe bruk da den tar backup etter mine premisser og samtidig er backupen, fordi jeg har valgt det, bootbar.
Så konklusjonen er at ja Diskverktøy kloner og da blir ALT på partisjonen tatt med.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav mactiss » tir 16.09.2014 7:44

Forsøkte å klone i går kveld, men startet med dette litt seint så når jeg fikk feilmld så gav jeg meg. Skal forsøke igjen i kveld.

Når jeg er inni i diskverktøy så ser jeg alle HDD, enten de er internt eller eksternt. Jeg har nå den nye SSD i eksternt kabinett, altså den jeg skal klone til.

Det forvirrer meg litt hvordan disse HDD vises. En HDD har to linjer, over hverandre.
På den øverste står det for eksempel :
Samsung SSD 830 series media, og på den andre linja står det hva en eventuelt har valgt å kalle den, i mitt tilfelle Odin. Da ser det altså slik ut :

Samsung SSD 830 series media
Odin

Dette er altså den jeg skal klone fra, altså kilde disken. Tilsvarende gjelder for måldisken.
Om jeg velger førstelinje som kilde. Altså «Samsung SSD 830 series media» og tilsvarende nivå for måldisken, og trykker «gjenopprett» får jeg bare en feilmld: «kunne ikke godkjenne kilde – feil 254»

Om jeg velger undernivå som kilde, altså «Odin» og tilsvarende nivå for måldisken, og trykker «gjenopprett» får jeg denne mld.

«Startdisken kan ikke brukes som gjenopprettingskilde. Hvis du vil bruke denne disken som kilde, starter du maskinen på nytt med gjenopprettingssytemet og åpner Diskverktøy igjen».

Jeg antar at det er det siste jeg må da må gjøre, men hvordan starter jeg maskinen på nytt med gjenopprettingssytemet?

Og hvorfor vises det to «nivå» for HDD, er den automatisk partisjonert?
medlem i 128 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav EinarJ » tir 16.09.2014 19:23

Bare for å nevne det, så frarådes det å klone fra en HDD til en SSD. Hvordan filer plasseres, og hva som er optimalt er nokså forskjellig mellom disse to, så jeg vil heller anbefale å installere ren OS X til SSDen (før/etter installasjon, avhengig av om du har noe å boote fra), for så å føre tilbake ting fra Time Machine dersom du har slikt tilgjengelig.

Ellers er problemene du ser på her følgende:
De to nivåene er "hele disken", og "Partisjonen Odin på disken". Jeg vil tro at det er et poeng å sørge for at partisjonen på måldisken har riktig type (under partisjonering), og så skal du ellers klone partisjon til partisjon, MEN, dette får ikke nødvendigvis med seg gjenopprettingspartisjonen, så det kan hende at det ikke blir helt riktig hvis du gjør det slik.

Restart i gjenopprettingssystemet gjør du ved å holde CMD-R nede under omstart.

Men, altså, jeg vil fraråde deg å klone fra HDD til SSD på denne måten.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav T.B.Hansen » tir 16.09.2014 20:56

EinarJ skrev:Bare for å nevne det, så frarådes det å klone fra en HDD til en SSD.

Hvem fraråder det? Jeg har gjort det helt uten problemer.

Gjenopprettingspartisjonen kan forsvinne ved kloning — men det er ikke verre enn at man kan laste ned (ikke installere) Mac OS fra Mac App Store og kjøre et script (lastes ned fra nettet; husker ikke adressen i farten) som oppretter en ny gjenopprettingspartisjon.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav Valotunk » tir 16.09.2014 21:30

Å klone fra HDD til SSD er helt problemfritt. Det har jeg gjort flere titalls ganger både i OS X og Windows uten så mye som antydning til problemer.

Det ligger uendelig med artikler, tips, fremgangsmåter og anbefalinger av programvare for dette på nett, men jeg har tilgode å se det frarådet. Mange leverandører leverer også sine SSD'er med programvare og instruksjoner for nettopp dette.

Diskverktøy eller SuperDuper klarer ikke å klone gjenopprettingspartisjonen.

Carbon Copy Cloner klarer det, men koster noen kroner i fullversjon.

Ellers finnes det som T.B.Hansen skriver verktøy for å opprette en ny gjenopprettingspartisjon.
medlem i 198 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav EinarJ » ons 17.09.2014 11:37

Basisen for frarådingen min gikk ikke på at det kom til å gå skeis. Det gikk heller på at jeg har lest flere folk rundt omkring på nettet som har gjort det, og endt opp med en treig disk. Nå vet jeg ikke om dette baserte seg på kloning av windowsinstallasjoner som hadde rare drivere med seg eller ei. Jeg regner med at de som har fått problemer da har gjort en 1:1 block-level kopi, mens det man egentlig vil er å kopiere fil-for fil, og allokere på nytt.

Men, for all del, jeg har aldri vært borti dette (jeg benyttet sjansen til å kjøre en clean install, sånn at jeg kunne bli "kvitt" filer jeg ikke har brukt på lenge. Jeg har de selvfølgelig fortsatt liggende på den gamle HDDen, men clean install har sine meritter når det kommer til slikt).

Så, det er fullt mulig jeg tar feil her.

I alle tilfeller vil en runde med clean install sørge for at man har en fungerende gjenopprettingspartisjon. Så kan man eventuelt klone hovedpartisjonen etterpå. (Da slipper man å bruke CCC, og får et fullverdig system) Alt dette skal kunne gjøres fra gjenopprettingspartisjonen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav mactiss » ons 17.09.2014 12:05

Hei igjen,

Da prøvde jeg igjen i går kveld ved å holde cmd-r inne, og da fikk jeg klonet via diskverktøyet. Men jeg fikk kun lov å kopiere "undernivå" altså "Odin".(se innlegg over).

Hva gjør denne/hvor viktig er denne, gjennopprettingspartisjon som ikke blir med over?

(Jeg var nok litt uklar, jeg klonet fra en 128 gb ssd til en 250 gb ssd)
medlem i 128 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav T.B.Hansen » ons 17.09.2014 15:35

EinarJ skrev:Basisen for frarådingen min gikk ikke på at det kom til å gå skeis. Det gikk heller på at jeg har lest flere folk rundt omkring på nettet som har gjort det, og endt opp med en treig disk.

Utfra det jeg har lest og sett, tror jeg snarere det er folk som har forventet hastighetsøkning, men som ikke har fått det fordi arkitekturen i eldre Mac'er ikke støtter de datakastighetene SSD'er i utgangspunktet kan gi.

mactiss skrev: jeg fikk kun lov å kopiere "undernivå" altså "Odin".(se innlegg over).

Ja, du kloner en partisjon; ikke den fysiske disken.

Hva gjør denne/hvor viktig er denne, gjennopprettingspartisjon som ikke blir med over?

Den gir deg mulighet til å reparerere feil, og eventuelt til å formatere disken og installere OSet på nytt hvis du skal selge maskinen.

Som sagt, det du nå gjør er å laste ned (ikke installere) Mac OS fra Mac App Store. Når du har lagret installasjonsprogrammet, laster du ned Recovery Disc Assistant. Denne oppretter en ny gjenopprettingspartisjon:

http://support.apple.com/kb/HT4848?viewlocale=en_US&locale=en_US

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav mactiss » ons 17.09.2014 15:56

Hei, og takk for svar og god hjelp!

Må bare spørre litt dumme spørsmål ettersom jeg er forholdsvis fersk og kunnskapsløs på mac foreløpig.

Men når jeg kjøpte denne macen ny, startet jeg opp og «logget» meg på min Apple_id. Så skrudde jeg ut HDD og satte inn igjen SSD 128gb(den som jeg nå har byttet ut med en større).
Etter at jeg hadde formatert SSD holdt jeg inne cmd-r(tror jeg det var) og lastet ned/innstallerte OSX via nett. Ettersom den 128gb SSD jeg den gang satt i, fra før hadde sittet i en Windows pc, formaterte jeg den bare og da var nok ikke denne gjenopprettingspartisjon på den SSD heller, men fikk alikevel mulighet til å laste ned OSX. Virket mer som at jeg fikk denne muligheten via hovedkortet eller noe……?
medlem i 128 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav mactiss » fre 19.09.2014 21:53

Hei igjen,

Legger ved et skjermdump, der den "nye" SSD vises. Denne er som sagt klonet via diskverktøyet fra den som satt i maskinen før.

Kan det ikke tyde på at denne gjennopprettingspartisjonen er kommet med?

http://i.imgur.com/bZmv097.png
medlem i 128 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav Valotunk » fre 19.09.2014 22:07

Det står jo følgende der:

Recovery HD:
Kapasitet: 650 MB (650 002 432 byte)
BSD-navn: disk0s3
Innhold: Apple_Boot
Volum-UUID: 2DA27C22-4EDD-3310-84AE-DA36E42FF4CB

Hold nede alt knappen ved oppstart så ser du om du får muligheten til å starte fra Recovery partisjonen.
medlem i 198 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav mactiss » tir 14.10.2014 20:40

Hei igjen,
Når jeg holder nede comand og R kommer jeg til dette bildet. Betyr dette da at gjennopprettingspartisjon har blitt med under kloningen, slik at jeg slipper å laste den dette?

http://i.imgur.com/UjoP4O6.jpg
medlem i 128 måneder
 

Re: Klone med diskverktøyet

Innleggav Valotunk » tir 14.10.2014 21:28

Det kan se slik ut ja.
medlem i 198 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]