"klippe ut" som i windows

"klippe ut" som i windows

Innleggav mactiss » man 15.09.2014 6:52

Hei,

Har fått med meg at denne "klippe ut" funksjonen ikke finnes i OSX som i windows.
Men at "klipp ut" på mac betyr "kopier"....?

Hvordan gjør dere dette på enklest måte.....
Feks:
Du skal ta 50 bilder fra en mappe til en annen mappe et sted på macen. I mappa du tar de ifra skal de bli borte og de skal bli liggende i mål mappa.....

Må en kopiere de å lime de inn i målmappa, for så og slette de fra mappa jeg tok de ifra....? Eller en enklere metode?
:-)
medlem i 129 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav Grubasek » man 15.09.2014 9:05

Kopier på vanlig måte (cmd-c). Høyreklikk med Alt-tasten nede der du skal lime inn filene.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav LCD » man 15.09.2014 9:32

Hei

Ta alle 50 bildene som du skal flytte ved å marker de.
Ta så å dra de over med piltasten til den nye mål mappen for så å slipp de der ( åpne begge mapper for enkelt å dra filene mellom mappene )
Når du er på samme fysiske disk så flyttes filene over til den nye mappen og de blir fjernet fra den mappen du flytter fra og ikke kun bare kopiert over eller du kan bare gjør som Grubasek skriver
...........
Om...det finnes noen filer i målmappen som har samme navn som en eller flere av filene som flyttes så får du opp noen valg om å "beholde begge", "stopp" kopieringen eller "erstatt" filen, samt at man også får et valg for å hake av "bruk på alle"
Om man da sammtidig velger å ( hold "alt" inne ) så får man opp valget "hoppe over"
...............................
Om du skal "flytte" filer fra en mappe til en annen på samme disken så forsvinner de fra den mappen du flytter fra om du bare tar tak og "drar" filen over til en annen mappe...flytter filer
Gjør du det samme mellom 2 stk disker så blir filen kun "kopiert" over og filen vil fremdeles være på den disken du kopiere fra når du "drar" filen over til den andre disken
Samme er det også om du holder inne "alt" knappen når du "drar" filer mellom to mapper på samme disken og filene vil da kun bli "kopiert" og ikke flyttet

Disse funksjonene finner du ved å høyre klikke med musen eller ved å holde ctrl" tasten inne ved å klikke med musen og velge...samme funksjoner oppe på menylinjen.... eller kun "høyre" klikke på musen for å få opp funksjonene.... eller så enkelt som å bruke "short cut" funksjonene på tastaturet.....
Du kan også bruke Terminal for å kopiere/flytte filer

Ta å lag deg noen mapper med noen kopier av filer som du kan slette etterpå for å trene litt på de forskjellige funksjonene
medlem i 148 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav jerry.c.bush » man 15.09.2014 11:19

CMD + X og deretter CMD + V for å lime inn.
Men jeg anbefaler å bruke kopier og lim inn (CMD + C og CMD + V), eller drag and drop og deretter slette fra original lokasjonen etter at du er sikker på at alt er i orden.
Om no skulle gå galt så har du i alle tilfeller de originale liggende til du har sjekket.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav johsmic » man 15.09.2014 20:38

CMD-x funker jo ikke i Finder...
Dette er kjappeste måten:
Først kopier: CMD+C
Så flytt: CMD+Alt+V
medlem i 117 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav RadioRadio » man 15.09.2014 20:59

CMD+X for klipp ut funker helt fint i finder men filene du klipper ut forsvinner først når de er limt inn igjen på nytt sted. Du finner også både kopier og klipp ut under rediger i menylinjen i finder.
medlem i 162 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav johsmic » man 15.09.2014 21:24

I Maveric - så er cmd-x dimmet ut i fil-menyen, og når jeg trykker cmd-x så kommer det bare en feilmeldings-lyd. Ingen funksjon...
Er det en opsjon som må slås på?...
Edit: Ser også på andre nettsider at cmd-x aldri har fungert i finder... Hvordan får dere dette til å funke?
medlem i 117 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav Grubasek » man 15.09.2014 21:39

Er du sikker på at en eller flere filer er merket?

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav jerry.c.bush » man 15.09.2014 21:45

Det er grått også her ser jeg når jeg sjekker. Har dog aldri brukt funksjonen så har aldri tenkt over det. Hvorfor den ikke er i funksjon vet jeg ikke.
Men drag and drop har alltid fungert samme med CMD + C og deretter CMD + V...
Det er i alle fall de to jeg bruker og alltid har brukt.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav johsmic » man 15.09.2014 21:51

Er du sikker på at en eller flere filer er merket?

Blæh - seff
Med et enkelt google-søk, ser man at cmd-x ikke er tilgjengelig på filer i Finder.
F.eks. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1560194.
Det finnes imidlertid tredjepartsprodukter som aktiverer denne.
Oppskriften er fremdeles:
CMD-C
CMD-Alt-V
medlem i 117 måneder
 

Re: "klippe ut" som i windows

Innleggav RadioRadio » man 15.09.2014 22:30

Sorry, glemte jo at jeg har installert Total Finder. Koster $18 og ordner dette og mye, mye mer. Anbefales: http://totalfinder.binaryage.com
medlem i 162 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]