Bytte til SSD på MBP 13" mid 2010

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Bytte til SSD på MBP 13" mid 2010

Innleggav enjoy1974 » ons 17.09.2014 17:56

Skal bytte til SSD på 13" mid 2010. Vet jeg enkelt kan klone harddisk slik at jeg får alt over på SSD. Men etter 4 år med surfing på diverse xxx sider. Så kan jeg vel ha fått noe adaware spyware eller noe kanskje.

Vet alle sier at det ikke er noe virus på mac osv men det er vel sikker noe bugs eller dårlig fil struktur eller noe som "tar ressurser/hastighet".

Dumme meg innstallerte noe clean mye mac program en gang også. Var sykt vanskelig å få slettet det programmet, tror neste det ligger rester av det enda på macen.

Så jeg tenkte å gjøre en clean install av os på ssd disken. Så kjøpe et hdd kabinett til den som allerede står i macen for så å koble den til å overføre filer, bilder osv som jeg trenger. Vil den gamle disken i nytt kabinett komme frem på macen da?

Vet at dette er mer jobb men da slipper jeg evt bugs som måtte ligge på den gamle disken. Er dette noe dere ville gjort eller er det rett og slett ikke nødvendig?
Er det bedre å rydde opp på disken som står i først, for så å klone?
medlem i 202 måneder
 

Re: Bytte til SSD på MBP 13" mid 2010

Innleggav T.B.Hansen » ons 17.09.2014 18:35

Du vil spare mye tid på å fjerne uønsket programvare på den originale disken, og så klone den. Men om du har alle installasjonsplater og produktkoder for programvare som er installert på den måten, husker Apple IDen du har brukt for kjøp/nedlastning fra Mac App Store, og ikke har programmer som fulgte med tidligere utgaver av Mac OS, er det greit om du gidder å ta deg den tiden. Husk bare at det ikke er en «clean install» om du gjenoppretter programvare eller innstillinger med Overføringsassistent — da risikerer du å kopiere tilbake problemer. Med nyere utgaver av Mac OS vil du få varsel fra Overføringsassistenten når programvare er utdatert — men systemet er ikke feilfritt.

Det er ikke «dårlig filstruktur» som gjør en Mac treg — det er enten dårlig eller utdatert programvare, eller for lite ledig plass på startdisken.

Du må også være obs på at en såpass gammel Mac ikke vil kunne utnytte hastigheten på en SSD, slik at du nok ikke vil oppleve den helt store ytelsesforbedringen. Om du (slik noen gjør av økonomiske grunner) setter inn en mindre disk enn den originale, vil du til og med kunne få en tregere Mac, fordi Mac OS er mer effektivt med mye ledig diskplass.

Skal du utnytte SSDen best mulig, trenger du også Trim Enabler. Dette får du dessverre ikke fra App Store (siden funksjonen er innebygget i Mac OS for orginale disker), så du må koble ut sikkerhetsinnstillingen mot ukjent programvare i Systemvalg > Sikkerhet og personvern når du starter det første gang. Husk på å koble den funksjonen til igjen — den sparer deg for mange ergrelser.

Og ja, om du setter den gamle disken i et eksternt kabinett, eller bare bruker en adapterkabel, vil den dukke opp på Mac'en som en hvilken som helst annen disk.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Bytte til SSD på MBP 13" mid 2010

Innleggav enjoy1974 » ons 17.09.2014 18:57

Ja macen min begynner å bli gammel, trenger ikke bærbar heller mer så vurderer mac mini. Må bare se tid det kommer ut en ny versjon.
Men har en guttunge som kunne tatt over MBP etterhver da, han liker Garage band.

Men jeg bruker den hovedsak til internett, nettbank, mail, word og excel. Lagrer selvsagt alt av bilder i iPhoto. Samt noen filmer av barna/familiefilm.
Så tenkte at en ssd vil gjøre den raskere, men der tok jeg kanskje feil da. Hvis jeg ikke oppnår så mye mer ytelser med tanke på mitt bruk så er det jo ikke nødvendig å ta den kostnaden da?

Har byttet hdd en gang før, så nå sitter det en WD 750GB, 5400rpm i. Men jeg har ikke oppgradert RAM så der er det kun 4GB.
medlem i 202 måneder
 

Re: Bytte til SSD på MBP 13" mid 2010

Innleggav Dorian » ons 17.09.2014 20:53

Jeg satte SSD i min MBP 15" mid 2010 og opplevde en enorm ytelsesforbedring, så regner med at du vil oppleve noe liknende. Kjørte clean install, hadde uansett alt av data og bilder etc. på ekstern disk.
medlem i 238 måneder
 

Re: Bytte til SSD på MBP 13" mid 2010

Innleggav T.B.Hansen » tor 18.09.2014 11:23

Sjekk de tekniske dataene til maskinen, så ser du om den vil ha særlig nytte av en raskere disk. 750 GB SSD er fortsatt ganske dyrt, og kjøper du en mindre disk enn du har er det sannsynlig at du også trenger en ekstra disk til ekstern lagring, om ikke startdisken skal bli veldig full, og dermed sinke maskinen.

Subjektiv opplevelse av hastighet er ikke mye å gå etter; den er avhengig av brukerens humør og dagsform, mer enn av maskinens ytelse. Min MBP, kjøpt i begynnelsen av 2010, starter opp litt raskere enn før med 750 GB SSD, men jeg kan ikke si at jeg merker noen hastighetsøkning i daglig bruk. Kanskje et tiendedels sekund raskere lagring av store dokumenter...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Bytte til SSD på MBP 13" mid 2010

Innleggav Dorian » tor 18.09.2014 11:56

Ser ut som denne gjengen har testet i en sammenlignbar maskin, vel verdt det om man skal tro dem: http://www.techradar.com/news/computing ... ed-1168844

For min del er den største forbedringen ved generell bruk, f.eks. at programmer hopper en gang i docken istedenfor 6-10 før de starter, og raskere iPhoto-bibliotek. YMMV, som alltid,
medlem i 238 måneder
 

Re: Bytte til SSD på MBP 13" mid 2010

Innleggav enjoy1974 » tor 18.09.2014 12:18

Tenkte ikke å kjøpe 750 GB SSD. Tror jeg hadde kjøpt 250GB og så hatt ekstern ved siden av. På den eksterne kunne jeg hatt film og kanskje bilder.

Ja det som jeg synes tar lang tid er å åpne programmer. Programmene hopper en evighet i docken før de åpner seg.
Word hopper 12 ganger i docken, så skjer det noe, men programmet er fortsatt ikke åpnet.
Sammer er det med Safri og iPhoto. Kanskjer litt utålmodig men, det er kjedlig å ha det slik.

Synes også Safari er treg å surfe med. Har kablet nett og fiber linje fra altibox.
medlem i 202 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron