Troyaner eller malware på ny Macbook

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Troyaner eller malware på ny Macbook

Innleggav jrakkene » tor 18.09.2014 21:25

Hei!
Jeg er ny på Mac og har etter kun en måned fått troyaner eller malware.
Det utarter seg slik at nye vindu åpner seg i Safari med reklame at forskjellig slag.
Når jeg bruker Google og gjør et søk, forandres resultatet etter kort tid og mange reklamevindu popper opp.
Må jeg virkelig reinstallere maskinen? Finnes det ingen måter å lokalisere dem og fjerne dem?
medlem i 115 måneder
 


Re: Troyaner eller malware på ny Macbook

Innleggav jrakkene » fre 19.09.2014 9:36

Takk for hjelpen! :-)
Og ja, jeg forstår og har lært!
medlem i 115 måneder
 

Re: Troyaner eller malware på ny Macbook

Innleggav T.B.Hansen » fre 19.09.2014 9:37

Kryss av i Systemtillegg > Sikkerhet og personvern for bare bare å tillate installasjon fra Mac App Store, og gjør unntak fra dette bare når du er 110% sikker på at det programmet du vil installere er nyttig. Anbefalinger fra nettfora er ingen garanti for at et program er bra; selv her på mac1 har det vært anbefalt programvare som skaper problemer.

Finn ut hva du har installert i det siste, og søk på Nettet etter en oppskrift på fjerning. Om du vet hva de uønskede programfilene heter, er det bare å slette dem. Ikke installer ny programvare for å rette et gammelt problem.

Det finnes ingenting på Mac som du ikke selv må godkjenne installasjonen av. Reklamespredning er ofte «betalingen» for gratis programvare. Ofte er det knyttet til påståtte «sikkerhetsprogrammer», som folk med Windows-bakgrunn tror de trenger. I motsetning til i Windows er alle basisfunksjoner dekket i Mac OS, så det er ikke nødvendog å installere hjelpeprogrammer om man ikke har helt spesielle behov. Det aller meste av slike programmer får man uansett på Mac App Store, der programvaren er kvalitetssikret.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]