Hjelp, systemvalg fryser.

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Hjelp, systemvalg fryser.

Innleggav akkure78 » søn 28.09.2014 22:51

Har problemer med min MacBook Pro fra 2011. På grunn av feil med batteriet (barn + vannglass = maskin som kun fungerer med strøm) må jeg endre dato og tid hver gang jeg slår på maskinen. Da jeg skulle endre på dette i dag frøs Systemvalg, det står at det Dato og tid åpner men ingenting skjer. Samtidig merker jeg at AppStore ikke har noe innhold, jeg får åpnet den men den har blanke sider. Batteriet har vært ødelagt en stund nå, men ikke hatt disse problemene før - kun litt treghet.
Håper noen kan hjelpe!
medlem i 115 måneder
 

Re: Hjelp, systemvalg fryser.

Innleggav Master_Gismo » man 29.09.2014 0:57

Maskinen blir ikke treg av at batteriet ikke virker. Prøv å lag en ny bruker-konto og se hvordan den kontoen virker, i forhold til den du bruker nå.

Håper du lot maskinen tørke i flere dager før du brukte den igjen, etter vann skaden. Du skulle hatt den på service. Men det er nok forseint nå, vill jeg tro.

Men det er ikke driftsbatteriet, bare… som har blitt ødelagt. Det er også et lite minne-batteri som også tydeligvis er ødelagt (kortsluttet).

Tar du alle oppdater du maskinen, etter som dem kommer…

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hjelp, systemvalg fryser.

Innleggav jerry.c.bush » man 29.09.2014 7:41

Du kan også forsøke starte opp Diskverktøy som ligger i programmer mappen under mappen verktøy der.
Når du har åpnet dette programmet så velger du Macintosh HD i sidebaren på venstre side og klikker på reparer diskrettigheter. Vent til programmet har gjort fra seg.
Restart maskinen og se om ting har endret seg.
Du kan også forsøke resette PRAM ved å slå av maskinen og deretter holde nede tastene CMD + ALT + R + P og starte maskinen mens du fortsetter å holde nede tastene. Hold nede til du har hørt oppstartslyden 2 ganger. Slipp tastene og la maskinen starte.
Det neste du kan forsøke er å resette strømstyringen på maskinen:
Slå av maskinen.
Koble strømadapter til strøm og koble deretter til maskinen din.
På tastaturet så gjør du følgende: Trykk ned tastene (venstre side): Shift + ctrl + ALT og Powerbutton, som sitter oppe til høyre over tastaturet, samtidig og slipp med en gang alle samtidig.
Lampen på MagSafe-strømadapteren kan endre tilstand eller slås av midlertidig når du nullstiller SMC.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Hjelp, systemvalg fryser.

Innleggav akkure78 » man 29.09.2014 13:34

Jeg har tatt alle oppdateringer, men når jeg da ikke fikk igang Systemvalg gikk jeg inn i AppStore for å se om det var en ny oppdatering der - det var da jeg oppdaget at den var tom.
Skal prøve forslagene i kveld, så får jeg se om det fortsetter. På forhånd takk :-)
medlem i 115 måneder
 

Re: Hjelp, systemvalg fryser.

Innleggav T.B.Hansen » man 29.09.2014 19:31

Sjekk nederste rad i Systemvalg, med de systemtilleggene/kontrollpanelene som kommer fra andre utviklere enn Apple. Er alle oppdatert til siste versjon, eller har du noe der som ikke støttes av OS-versjonen du bruker?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron