Treg Macbook

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Treg Macbook

Innleggav abamilen » tir 30.09.2014 6:09

Min 3-4 år gamle Macbook 13" begynner å bli veldig treig. Sliter med nesten alt.
Er dette normalt ? Bruker ikke noen store plasskrevende program eller lignende, kjører jeg Lightroom og samtidig på nett, blir det store problemer.

Kjører jevnlig Clean My Mac programmet for å rense opp...
medlem i 178 måneder
 

Re: Treg Macbook

Innleggav Lost » tir 30.09.2014 7:28

Du trenger mer internminne ;)
medlem i 216 måneder
 

Re: Treg Macbook

Innleggav jerry.c.bush » tir 30.09.2014 8:18

Som Lost sier så kan det høres ut som at det er internminne, altså RAM som nok kan være tingen ja... Men å bruke Aktivitetsmonitoren aktivt en stund for å sjekke hva som skjer med CPU og RAM er ikke dumt. Da får du en oversikt over hva som skjer når maskinen blir treg.
Sjekk også at du har nok plass på den interne harddisken din.

Retting: Fra ost til Lost... :-P
Sist endret av jerry.c.bush den tir 30.09.2014 14:23, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Treg Macbook

Innleggav T.B.Hansen » tir 30.09.2014 9:37

Både billedbehandling og nettlesing er tunge oppgaver.

Ellers er de viktigste årsakene til treghet på Mac lite ledig plass på startdisken, og utdatert eller dårlig programvare. Programvare som benytter mellomlagring på disk bør avsluttes med ikke alt for lange mellomrom. I nettlesere må mellomlagring (cache) tømmes manuelt. Programvare som ikke lenger kan oppdateres bør avinstalleres, og betaversjoner og gratisprogrammer fra andre kilder enn Mac App Store bør unngås.

Jeg har ikke erfaring med Clean My Mac, men «rydde-» og vedlikeholdsprogrammer til Mac er generelt sett mer til bry, enn til nytte. Før anbefalte jeg Onyx til opprydning etter systemoppdateringer, men OS 10.9 ser ut til å gjøre denne jobben godt selv. Bruker man App Zap (fra Mac App Store) til fjerning av gammel programvare, har man bare cache å bekymre seg for.

Mer RAM vil ofte gi bedre ytelse. Men ledig diskplass er nok det viktigste. Minst 10—15% ledig (så mye som absolutt mulig, om man driver med billedbehandling), og hyppig tømming av cache må til.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Treg Macbook

Innleggav endrek » ons 01.10.2014 11:05

Hei,
Sliter med samme problem selv, har en MacBook Pro mid 2009, har 8 gb ram (dog gammel ram) og en 750gb hdd med rundt 150gb ledig plass.
Merker at Mac`en blir ekstremt varm når jeg f.eks ser video i 720p og kan faktisk bli så ille at VLC begynner å hakke.
Har åpnet maskinen og rensket viften så er ikke støv der som er problemet, lurer rett og slett på om det er kjølingen til CPU, ser du får kjøpt nye kjølere via f.eks ebay og ifixit.com er det noen som har prøvd dette før?
Er lenge siden jeg har reinstallert OS, men har fått forståelse for at når det kommer til Mac skal ikke dette ha noe å si.
medlem i 114 måneder
 

Re: Treg Macbook

Innleggav jerry.c.bush » ons 01.10.2014 11:24

Det er delte meninger om dette med reinstallasjon.
Selv mener jeg at enkelte ganger er dette snareste veien for å løse problemer.

Men man kan lage en ny bruker på maskinen og teste via denne om de samme problemene oppstår der før man går til drastiske tiltak som å reinstallere hele maskinen.
Om det fungerer med en ny bruker på maskinen så overfører man alle personlige filer til den nye brukeren og sletter den gamle.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Treg Macbook

Innleggav endrek » ons 01.10.2014 11:27

Skjønner, får prøve med ny bruker.
Har også vurdert å bytte cd-rom med en ssd disk som systemdisk, dette bør vel også hjelpe litt? Men virker absolutt som at det er når den blir varm det største problemet kommer, blir varm ved VLC eller ved bruk av f.eks Adobe Lightroom, photoshop, indesign og illustrator. Skal sies at maskinen er godt brukt og hdd, ram og batteri er blitt byttet. Er kanskje på tide å dykke ned i lommeboka for å grave opp nok til en ny mac...
medlem i 114 måneder
 

Re: Treg Macbook

Innleggav T.B.Hansen » tor 02.10.2014 20:55

Video er en krevende oppgave, og det er naturlig at Mac'en blir varm. Bærbare Mac'er har kjøling gjennom metallskallet, og er avhengig av luft på alle kanter om kjølingen skal bli effektiv. Om maskinen hviler mot en myk overflate, blir det ikke tilstrekkelig kjøling ved krevende bruk. Om det er veldig varmt i området rundt maskinen, blir det enda verre.

Formatering av disken og nyinstallering av programvare har ingen annen positiv effekt på Mac, enn at man sletter filer lagt inn i systemet av utdatert programvare, og eventuelt frigjør lagringsplass ved at man ikke legger tilbake alt som var på disken før formateringen. Fullstendig nyinstallering av OS og programvare, med nytt oppsett av foretrukne innstillinger, tar imidlertid veldig mye tid, og man mister programvare man ikke har installasjonsdisk og serinummer til, som fulgte med eldre versjoner av Mac OS, eller som man ikke har Apple ID programmet ble lastet ned med, og risikerer å miste dokumenter som ikke er sikkerhetskopiert. Om man formaterer disken, installerer OS og gjenoppretter resten fra sikkerhetskopi, risikerer man å kopiere tilbake eventuelle problemer. Med mindre man har svært få programmer installert og ikke har endret på standardinnstillinger i programmer og OS, tar det mye kortere tid å rydde opp manuelt, med full kontroll over hva man sletter og hva man beholder, enn å gjøre en «clean install».

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Treg Macbook

Innleggav endrek » fre 03.10.2014 8:03

Takk for utfyllende info T.B.Hansen!
Har kjøpt ett slikt "stativ" fra Ikea slik at Mac`n alltid står mot en hard overfalte og aldri noe mykt.
Da blir det nok å bruke noen dager på opprydning av Mac.
Opprettet denne http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=296046 , har du noen erfaring med å bytte Heat Sink på maskinen? Kan dette være en god løsning for å gi nytt liv til maskinen ett par år til?
Har sluttet med mye grafisk arbeid da jeg har fått ny jobb, men nekter å over til windows maskin, og føler da å bruke 13.000,- på ny maskin blir litt bortkastet om du skjønner. Så vil gjerne gi litt nytt liv til den jeg har.
medlem i 114 måneder
 

Re: Treg Macbook

Innleggav T.B.Hansen » fre 03.10.2014 12:52

endrek skrev:Da blir det nok å bruke noen dager på opprydning av Mac.

Det tar toppen en times tid, om du vet hva du gjør.

Bytte av heatsink har jeg ingen erfaring med.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]