Dropbox - Ekstern harddisk i tillegg til TimeCapsule?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Dropbox - Ekstern harddisk i tillegg til TimeCapsule?

Innleggav King-Nothing » søn 12.10.2014 7:35

Jeg skal snart gå fra en iMac til en Macbook Pro. Samtidig tenkte jeg å kjøpe en TimeCapsule, for å gjøre lagring litt enklere, siden maskinen nå kommer til å være over hele huset.

Jeg bruker Dropbox en del. Når jeg er hjemme er jo det greit nok, siden jeg da kan legge Dropbox på TC, men er det mulig å ha Dropbox på en ekstern harddisk også?

Hvis jeg drar ut og fotograferer, trenger jeg et sted å lagre bildene. Tanken var da at jeg har med meg en ekstern harddisk (med Dropbox på), og når jeg kommer hjem, så vil disse bildene automatisk lastes over på Dropbox`en som ligger på TC.

Vil dette fungere?
medlem i 189 måneder
 

Re: Dropbox - Ekstern harddisk i tillegg til TimeCapsule?

Innleggav tiddylicious » søn 12.10.2014 12:28

Det skal gå helt fint å flytte Dropbox til en ekstern lokasjon. Jeg har ikke lekt med Time Capsule før, kanskje noen andre kan svare på det. Imidlertid har jeg store problemer med å se hvorfor det ikke skulle gå.

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Dropbox - Ekstern harddisk i tillegg til TimeCapsule?

Innleggav King-Nothing » søn 12.10.2014 22:10

Ja, Dropbox fungerer bra på ekstern disk, er slik jeg har det i dag.

Er dog litt mer usikker på om det vil fungere å ha det på to forskjellige harddisker og at det fungerer slik jeg skisserer. ;)
medlem i 189 måneder
 

Re: Dropbox - Ekstern harddisk i tillegg til TimeCapsule?

Innleggav danibo77 » man 13.10.2014 9:03

Tror det er noen begrepsforklaringer som trengs her.

Dropbox er en skyløsning. Dvs. du kan lagre filer til en lokal mappe (være seg på TC, ekstern harddisk, eller hvor du velger) på maskin #1 som da synkes til dropbox.

Om du har en maskin #2 med dropbox, så vil den synke samme overnevnte mappe til denne.

Hele poenget er å arbeide med de samme filene uten å ende opp med flere uliker kopier av de samme filene.

Nå til ditt problem:

Om du velger (fra din macbook pro) å ha dropboxmappen (altså din dropboxkopi) på time capsule harddisken, så er det der den ligger (definert fra din macbook pro).

Når du tar bilder ute i felt og så lagrer de på en ekstern harddisk, så må du selv kopiere disse inn i dropboxmappen når du kommer hjem, for at disse skal synkes med dropbox.

Dropboxmappen din på TC vil ikke synkes med dropbox uten at din macbook er på det samme nettet som din TC er.

Løsning:
Om du beholder iMac'en hjemme, så kan denne ta hånd om dropbox på TC.
Når du da kommer hjem med din bærbare, så synker denne alle filene til dropbox (i skyen) og iMacen synker da dette tilbake til TC-dropboxen.

Jeg ville heller stilt spørsmålet; hvorfor ha dropbox på TC???

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Dropbox - Ekstern harddisk i tillegg til TimeCapsule?

Innleggav King-Nothing » fre 17.10.2014 0:27

iMac`en skal selges, så jeg kommer kun til å ha èn maskin. Laptopen.

Grunnen til at jeg vil ha Dropbox på TC er fordi jeg i skrivende stund har lagret ca 200GB her, og når disken på laptopen er på 256GB, blir det knapt med plass.

Tanken er også at TC skal være en ekstern harddisk både for meg og kona. Vi har vær vår MacBook og kommer til å ha hver vår "hovedmappe" på TC hvor vi lagrer ting.

Det jeg håpet var altså at jeg kunne ha Dropbox både på TC OG en ekstern harddisk. Slik at når jeg kommer hjem fra en fotojobb, kan jeg skru på maskinen, kople til den eksterne disken jeg hadde i felt og at Dropbox (som da ligger både på denne disken og på TC) da automatisk syncer filene til TC.

Men dette vil altså ikke fungere?

Har du noen andre gode forslag til evt løsning?
medlem i 189 måneder
 

Re: Dropbox - Ekstern harddisk i tillegg til TimeCapsule?

Innleggav jerry.c.bush » fre 17.10.2014 8:21

Hvorfor ikke bare koble disken du har til TC da? Det skulle jo fungere på samme måte. Da slipper du å tulle med to lokasjoner for dropbox mappen din. Koble den til TC når du er hjemme, plugg fra og ta med når du skal ut på jobb eller reise.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Dropbox - Ekstern harddisk i tillegg til TimeCapsule?

Innleggav King-Nothing » fre 17.10.2014 8:55

Vel, siden TC både er en ruter og en trådløs harddisk, var planen å gjemme den bort i hjørnet ved tv-benken og ikke tenke mer på den. ;)
medlem i 189 måneder
 

Re: Dropbox - Ekstern harddisk i tillegg til TimeCapsule?

Innleggav danibo77 » fre 24.10.2014 9:56

Siden du sanns har en ny mappe med ferske bilder så kan du jo bare flytte disse over til TC-en når du kommer hjem.

Se om det finnes noen sync-løsninger, rsync kan brukes til lignende.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere