Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav Lotielin » søn 12.10.2014 12:16

Har en Macbook Pro 15" fra sent 2011. Ønsker å kjøpe en duckhead slik at laderen blir litt enklere å pakke med seg på reiser.

Kan jeg bare kjøpe en billig en på eBay, er det trygt? F.eks. denne: http://www.ebay.com/itm/EU-AC-Wall-Plug ... 5d4c5b5751

Brukerens avatar
medlem i 149 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav tiddylicious » søn 12.10.2014 12:22

Det bør gå fint

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav Nikolay » søn 12.10.2014 13:20

det ville jeg aldri gjort. livet er dyrebart til å risikere brann for å spare noen tiere.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav Helge Hafstad » søn 12.10.2014 14:19

Disse må da finnes i bøtter og spann i nabolaget?

Ser ellers ingen risiko i forhold til brann eller tap av penger. Dette er jo kun en kontakt som ikke utvikler noen varme i seg selv. Blir omtrent som at alle skjøteledninger er skumle (selv om det bare gjelder de på trommel).

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav T.B.Hansen » søn 12.10.2014 15:04

Det finnes mye søppel rundt omkring — kontakter som slarker o.l. Dårlig kontakt = fare for gnister og varmeutvikling. Selv har jeg holdt meg til Apples eget «reisesett», med plugger for de fleste land. Koster ikke allverden.

Et godt alternativ, om man bare trenger en Euro-plugg, er en apparatledning med «åttetalls»-kontakt fra Clas Ohlson eller tilsvarende. Koster 39 kroner på CO, og i motsetning til tilsvarende ledninger man får kjøpt i mange andre land, sitter den godt både i lader og stikkontakt, og tåler slitasje. Men en slik behøver man heller ikke å sitte ved siden av stikkontakten.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav Nikolay » søn 12.10.2014 18:13

Duckhead laget av Apple (altså typen man får med maskinen når man kjøper den) selges (ble i hvert fall solgt) separat på Eplehuset for mindre enn en hundrings.

Kinakopier til under ti spenn inkludert frakt klarer jeg ikke se for meg er forsvarlig håndtverk.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav Helge Hafstad » søn 12.10.2014 20:06

Kinakopier til under ti spenn inkludert frakt klarer jeg ikke se for meg er forsvarlig håndtverk.


Men uansett om de selges ut hoveddøren for 100 eller bakdøren for 10 så får ikke den gjengse kineser mer enn 1 kr/timen for det...:-/

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav Nikolay » man 13.10.2014 3:06

Snakker vi om samme varen, uansett om den går ut bak eller foran, spiller prisen liten rolle, det er jeg enig i. Men hadde dette vært originalvaren hadde selger visst å ta en høyere pris også.

De blå gnistene du ser en gang i blant når du setter kontakten i veggen, holder et par tusen grader. Om det på noe punkt i duckheaden er dårlig loddet for å holde produksjonsprisen nede (det være seg av dårlig materialvalg eller forhastet håndtverk) kan det lede til brann som følge av at disse gnistene oppstår inni duckheaden. Når en original Apple-produsert duckhead koster en hundrings, er i hvert fall ikke jeg villig til å gå på akkord med sikkerheten for å spare mindre enn den hundrelappen. Trådstarter spurte om råd, det er mitt råd. Hvorvidt hun vil følge det er noe annet. Jeg har uansett sagt ifra.

Arbeidsforholdene i til arbeiderne i Kina er nå en helt annen sak. Off topic, sådan.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav danibo77 » man 13.10.2014 8:50

Fulgte det ikke med en plugg til den maskinen???

Har kjøpt slike euro-kontakter i hopetall selv da originalene har knekt; Enkelte har annen plastikkvalitet enn andre, men de har alle fungert.

En hvit 8-tallskontakt (Fi-8N) som nevnt over er vil kanskje være en bedre løsning rent sikkerhetsmessig.

Clas Ohlson har bare sort: http://www.clasohlson.com/no/Apparatledning/22-457

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav T.B.Hansen » man 13.10.2014 22:04

Nikolay skrev:Snakker vi om samme varen, uansett om den går ut bak eller foran, spiller prisen liten rolle, det er jeg enig i. Men hadde dette vært originalvaren hadde selger visst å ta en høyere pris også.

Det finnes «piratkopier» som er smuglet ut av «originalfabrikken» og identiske med originalvaren, og det finnes de som bare er dårligere kopier med avvik i form og underlødige materialer. Når man kjøper på nettet fra utlandet har man ingen mulighet til å vite hva man får før varen er levert.

Selv om det ikke er mange pengene man eventuelt taper på et slikt bomkjøp, ser jeg ikke allverdens grunn til å vente i ukesvis på en vare man kan få over disk i en norsk butikk til noen tiere.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Kjøpe billig duckhead på eBay - trygt?

Innleggav Lotielin » man 20.10.2014 0:17

Takk for svar alle sammen :) Får kanskje heller kjøpe fra en Apple-butikk, for å være på den sikre siden.

Å kjøpe en ledning fra Clas Ohlson hadde vært en fin idé om jeg bare trengte en ledning, men jeg har jo vanlig lang ladeledning fra før av — det jeg er ute etter er nettopp en liten duckhead, for å gjøre hele laderen mindre og lettere å pakke med seg i vesken :)

Brukerens avatar
medlem i 149 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]