Treg oppstart

Treg oppstart

Innleggav odda93 » tir 21.10.2014 14:11

Hei Har en Macbook Air 13" 256SSD 8 Ram 2013 mod. Har fungert aldeles utmerket til nå. Installerte Yosemite sist fredag og alt gikk smertefritt. Men i dag da jeg skulle starte maskinen, brukte den laaaang tid på oppstart. Svart skjerm først, så kommer Apple-logo og deretter "tones" skrivebordet frem før innlogging kommer. Logger på og må da vente på nytt før maskinen starter. Totalt bruker den 2-3 minutter på oppstartsprossessen, før var det snakk om sekunder. Når den først er startet funker alt som normalt, etter det jeg kan se, ingen treghet. Har heller ikke installert noen nye programmer eller gjort endringer på maskinen etter at jeg oppgraderte. Hva kan være galt? Takknemlig for alle tips.
medlem i 150 måneder
 

Re: Treg oppstart

Innleggav lazyjacket » tir 21.10.2014 14:18

Hørtes da veldig rart ut.

Aktiverte du FileVault når du installerte? I så fall kan det jo være verdt å dekryptere disken din igjen. (ikke at FileVault skal gjøre at maskinen bruker 2-3 min på å starte i steden for 15 sekunder)

Du kan jo forsøke å resette PRAM:

1) Shut down your Mac.
2) Locate the following keys on the keyboard: Option, Command (⌘), P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
3) Turn on your Mac.
4) Immediately press and hold the Option-Command-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
5) Continue holding the keys down until your Mac restarts, and you hear the startup sound for the second time.
6) Release the keys.
medlem i 132 måneder
 

Re: Treg oppstart

Innleggav odda93 » tir 21.10.2014 15:50

Ok, prøver på det når jeg kommer fra jobb

Nullstilte PRAM og nå fungerer oppstart som normalt igjen. Usikker om det var dette som skulle til, har mistanke om at det er noe eksternt utsyr på jobb som forårsaket den trege oppstarten, tester det ut i morgen. Man takk i allefall
medlem i 150 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]