Tregt internett - 3-4 router

Tregt internett - 3-4 router

Innleggav ItsScandinavian » tor 23.10.2014 0:00

Heisann!

Håper noen her kan hjelpe meg.

Jeg og min samboer leier en leilighet i 3 etasje av et hus.
Eier med familie på fem personer totalt bor i 1. Etasje samt kjeller.
Leilighet i 2. etasje er for øyeblikket under oppussing - nye leieboere kommer.
Og vi bor på toppen.

Vi har internett inkludert i husleien, fiber fra altibox/lyse.
Alle som bor i huset går på samme hjemmesentral.
Det er strukket nettverkskabel i hele huset.

Familien i 1. etg har en router direkte koblet til sentralen fra altibox.
Fra denne routeren går den en kabel til en to andre routere samt en ledning fra hovedrouter til vår TimeCapsule i 3 etg. En extender til hovedruteren er også koblet til, denne er plassert noen meter fra hovedsentralen og er i utgangspunktet meningsløs (??)

Nå til saken - nettet vårt går utrolig sakte. Antar at vi får 30% av hastigheten som ligger i abonomentet. Jeg tror at antallet routere reduserer hastigheten og at et hav av ip-adresse konflikter. Dette skjer om jeg logger på nettet som er i 1. Etg. Eller vårt eget nett via Time Capsule.

Nevner også at alt kobles til trådløst i huset, og de ulike routerene blir brukt av ulike personer.

MITT LØSNINGSFORSLAG

Alle routere kobles fra.
Det kjøpes inn ny airport extreme som kobles direkte til aliboxsentral samt en airport express som plasseres i 2 etg. som settes opp til å extende signalene til alle i huset.

Jeg tror denne løsningen vil gjøre det slik at nettet vil fungere raskere for alle mann.

ER DETTE EN GOD LØSNING?

Jeg trenger hjelp, er dette en bedre løsning enn den som eksisterer i dag?
Kom gjerne med forslag til andre løsninger som kan passe bedre.

Beklager om jeg har formulert meg dårlig og rotete. Har gjort så godt jeg kan i en frustrert sinnstilstand.

På forhånd takk! :-)
medlem i 114 måneder
 

Re: Tregt internett - 3-4 router

Innleggav Casual » tor 23.10.2014 9:30

Hei
Prøv å koble på en gigabit switch mellom Altibox boksen og router. Din kabel skal inn i denne switchen. Da vil resten av opplegget til de du leier av gå som før og du kan styre med ditt. Jeg har tilsvarende opplegg med fiber fra Homebase og cluet for meg var

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Tregt internett - 3-4 router

Innleggav Atlet » tor 23.10.2014 14:04

Muligt du skal prøve å bytte kanal på ruteren din, som regel kommer routerne som default på kanal 1 eller 11. Har endra på mine routere og syntes og merke betydeligt mer stabilt og raskere nett.
medlem i 172 måneder
 

Re: Tregt internett - 3-4 router

Innleggav ItsScandinavian » lør 25.10.2014 1:53

Tusen takk for svar!

Da prøver jeg ut dette i helgen, og satser på at det blir bedre speed.

/Martin
medlem i 114 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]