Nye Macbook Air og photoshop?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Nye Macbook Air og photoshop?

Innleggav appelsinmann » tir 28.10.2014 21:56

Hei. Skal kjøpe en mac til kjæresten min. Generelt skal den bare brukes til surfing og de simpleste ting, men det er ett krav den må klare, og det er Photoshop. Hun trenger den til å kunne kjøre photoshop lightroom, og mye mulig photoshop. Vil den nye macbook air takle dette? Tenkter på den enkleste modellen, 13,3", 1,4ghz, i5, 4gb minneog 128 gb flash.
Det andre alternativet er å kjøpe den gamle macbook uten retina, men vil helst kjøpe den nye air, men da må den jo være sterk nok til photoshop.

Setter veldig pris på hjelp
Takk så mye
medlem i 113 måneder
 

Re: Nye Macbook Air og photoshop?

Innleggav Stereo Mac » tir 28.10.2014 23:56

Det går nok greit, men er hun en tung / avansert bruker så vil den nok oppleves som treg til tider.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Nye Macbook Air og photoshop?

Innleggav Ugland » ons 29.10.2014 0:36

Jeg har den gamle MBP 13" uten retina som selges. Kjøpte min i 2012.

Har satt inn 16gb RAM og 500GB SSD i den og den oppleves som en helt helt helt annen maskin....
Denne får man relativt rimelig og kostnaden for å oppgradere ram og ssd er på ca 3000,- avhengig av størrelse på SSD´en...
Jeg har satt inn Samsung 840 EVO 500gb...

Iphoto bibliotek på 75GB flyter kjempebra etter oppgraderingen... Før jeg satte inn ssd disken så var det litt trått...
Photoshop går fint, men jeg er overhodet ingen tung bruker av dette for å si det veldig mildt...
medlem i 124 måneder
 

Re: Nye Macbook Air og photoshop?

Innleggav bzzlink » ons 29.10.2014 10:37

Ikke kjøp macbook pro uten retina!

Macbook air har krefter i overflod til bruken du skisserer. Vil oppleves lynrask.

Kjøp gjerne med 8gb ram! Den kan ikke oppgraderes senere.

Mine erfaringer er basert på macbook air 11" late 2012 med minste prosessor og 4gb ram. Og kona sin macbook pro 13" late 2012.
medlem i 193 måneder
 

Re: Nye Macbook Air og photoshop?

Innleggav Ugland » tor 30.10.2014 1:37

Forsåvidt enig. Er misunnelig på den oppløsninga.
medlem i 124 måneder
 

Re: Nye Macbook Air og photoshop?

Innleggav hanharal » tor 30.10.2014 2:20

Du ønsker å kjøpe en bil til kjæresten din. Normalt så kjører hun bare frem og tilbake fra jobb, litt handleturer. Men så er det viktig at den kan brukes til baneløp også!

Det er slik spørsmålet ditt fremstår når du skal ha noe både til surfing og Photoshop.

Er det bilder tatt med kamera hun jobber med? Størrelse? RAW-filer?
Hvor mange effekter bruker hun? Bruker hun filtre?

Hvis Photoshop-bruken ikke er altfor avansert så ville jeg prioriert følgende:
8Gb RAM eller mer
Rask CPU
Rask SSD

Hvis du går for basismaskinen så øk RAMen til 8Gb.
medlem i 158 måneder
 

Re: Nye Macbook Air og photoshop?

Innleggav appelsinmann » tor 30.10.2014 2:46

Tusen takk for svar! :)

hanharal jeg forstår hva du mener. Photoshop bruken blir nok veldig veldig enkel. Helt sikkert for det meste Lightroom, tviler på det blir raw filer, bare lettere redigering. Derfor jeg håper at den enkleste macbook air 13" holder. Ikke lyst til å spytte ut mer enn 6-7 lapper for det bruket... (blir 6400 med dnb tilbudet på expert nå, så tror kanskje jeg kjører på!)
medlem i 113 måneder
 

Re: Nye Macbook Air og photoshop?

Innleggav danibo77 » tor 30.10.2014 11:19

Har en 2013 MacBook Air 11" med 4 gb ram. Ikke noe problem med Photoshop. Har redigert bilder til en 450 siders lærebok på den. Null stress.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]