Problem med oppstart

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Problem med oppstart

Innleggav Nøtten » ons 29.10.2014 14:05

Hei!

Jeg har en MacbookPro, usikker på hva slags akkurat nå, som jeg har problemer med å starte.

Oppstarten går i utgangspunktet som normalt, jeg hører vifta begynner og det er ingen unormale lyder. MEN - når jeg kommer så langt at Apple-logoen kommer fram på skjermen, sammen med et tannhjul kan den stå sånn å "laste inn" i flere timer, dager og uker.

Er det noen her inne som har peiling på hva dette problemet kan komme av? Jeg regner egentlig med at den må inn på verksted, så hva kan dette problemet eventuelt koste å fikse?

Beklager hvis det allerede er emner som tar opp akkurat dette, har prøvd å søke litt rundt, men ser ingen som har problemer på dette punktet av oppstarten.
medlem i 114 måneder
 

Re: Problem med oppstart

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 29.10.2014 14:55

Hadde samme problemet på en iMac. Var harddisken som tok kvelden.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Problem med oppstart

Innleggav T.B.Hansen » ons 29.10.2014 15:33

Hvor gammel er Mac'en? Er den kjøpt privat er det et års garanti og fem års reklamasjonsrett.

En harddisk holder ikke evig, så ikke sikkert du kan regne med mer enn to års reklamasjonsrett på denne.

Uansett er det lett å skifte harddisk på en MacBook Pro med unibody (men ganske vrient på de eldre modellene med tynt metallskall). Man trenger en liten stjernetrekker for å åpne bunnen på maskinen, en «torx»-trekker til skruene som fester selve disken, og helst et antiststatisk armbånd så man unngår å skade elektronikken med statisk elektrisitet. Hele operasjonen tar et kvarter om man er rimelig fingernem, og fremgangsmåten kan man finne på Nettet.

Prøv uansett først å starte Mac'en fra gjenopprettingspartisjonen (hold alt-tasten nede under oppstart, og velg disk med piltast og enter). Da kan du kjøre Diskverktøy, og reparere om det bare er en systemfeil. (Vær imidlertid obs på at slike feil ofte er et tegn på at disken synger på siste verset.)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Problem med oppstart

Innleggav Ugland » tor 30.10.2014 1:34

Jeg har nylig hatt 2 kræsj på min.

Først at det bare kom opp en mappe med et spørsmålstegn i. Da var harddisken død.
Og en harddisk har en forventet levetid på 5 år så der gjelder reklamasjonsretten!

Andre gang fikk jeg også låsing ifm oppstart. Da var det harddisk kabelen.

Alt fikset som reklamasjon uten spørsmål på en maskin kjøpt juni 2012...
medlem i 125 måneder
 

Re: Problem med oppstart

Innleggav Nøtten » tor 30.10.2014 10:20

Mac'en ble vell kjøpt senest i 2012 hvis jeg husker riktig. Begynner med andre ord å bli noen år siden! Får håpe reklamasjonsretten fortsatt gjelder, selvom det mest sannsynlig er harddisken det er snakk om!

Tusen takk for svar forresten! Genialt!

Skal prøve å se om jeg får prøvd å starte mac'en fra gjenopprettingspartisjonen, som du få fint kaller det! Haha! :rolls eyes: Skulle kanskje kunnet LITT mer om pc'er generelt tror jeg!

Men uansett hva må jeg nesten få fikset dette snart, jeg har nemlig en Apple-telefon med en operatørlås jeg ikke får åpnet fordi jeg ikke har en pc å gjennopprette den på :rolls eyes:
medlem i 114 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron