Ny iMac - overføre alt fra gammel Mac Pro

Ny iMac - overføre alt fra gammel Mac Pro

Innleggav Hall11 » lør 01.11.2014 11:33

Jeg vet det finnes mange innlegg på dette emnet allerede, men jeg finner ikke noe som dekker mitt behov. Jeg prøver meg derfor på et nytt innlegg.

Jeg har fått ny iMac. Jeg vil gjerne overføre all data fra min gamle Mac Pro og trodde det skulle være en grei sak å overføre alt av data og programmer til min nye iMac. Min gamle Mac har en intern harddisk på 1 TB og disken er nesten helt full.

Forsøk 1:

Jeg har en Time Machine backup som har gått på min gamle Mac Pro i lang tid. Det er en ekstern harddisk (3 TB - den er 2,5 TB full) og jeg koblet denne til min ny iMac og benyttet overføringsassistenten for å hente data fra Time Machine backup. Den tuslet og gikk i 6-7 timer før den stod på stedet hvil. Jeg koblet fra den eksterne disken og forsøkte å starte opp den nye maskinen igjen. Jeg fikk da kun en mørk skjerm.

Forsøk 2:

Jeg koblet til den eksterne Time Machine backup-en igjen, og startet opp maskinen. Jeg kom direkte til vinduet med overføringsassistenten og forsøkte igjen. Maksinen kopierte igjen data i timesvis før den igjen stoppet opp...

Forsøk 3:

Jeg kobet en Ethernet-kabel mellom de to maskinene og startet opp overføringsassistenten på begge maskinene. Jeg ba om å kopiere all data fra gammel maskin til ny maskin. Kopieringen gikk over natta, og da jeg sjekket den om morgenen hadde jeg i det minste fått en melding om at kopieringen var fullført. Det var imidlertid en feilmelding på hovedbrukeren om at den ikke kunne gjenopprettes. Jeg fikk logget meg på maskinen, men det synes som om det meste mangler. Programmene ligger riktignok der, men når jeg starter dem opp ber de om lisenskoder. Det ligger ikke noe musikk i musikkbiblioteket, ingen eposter bortsett fra iCloud-epostene, ingen data i dokumentmappa, etc. Disken er imidlertid fylt opp med ca. 750 MB med data - gudene må vite hva dette kan være...

Forsøk 4:

Hva foreslår dere at jeg gjør?

Jeg har mest lyst å re-installere Yosemite og få en fersk installasjon der alt fra gammel maskin er fjernet. Deretter tenkte jeg å prøve på følgende:

Koble til en ny ekstern disk på min gamle maskin og ta en full Time Machine backup av den interne disken. Det er kanskje lettere å restore fra denne enn den gamle Time Machine backup-en som bl.a består av drøssevis med inkrementelle back-up-er.

Om heller ikke dette går, må jeg vel gå den lange veien med å koble sammen maskinene med en USB-kabel og starte den gamle maskinen i target-modus slik at den dukker opp som en harddisk på den nye maskinen. Deretter må jeg restore iTunes-biblioteket, mail-filene, samt andre program ett etter ett og kontakte leverandører for lisensnøkler...
medlem i 225 måneder
 

Re: Ny iMac - overføre alt fra gammel Mac Pro

Innleggav nicodemus » fre 14.11.2014 14:52

Hei, har gjort akkurat det samme fra MacPro med sisteversjon 10.5.8 (tillegges programmer har fungert knirkefritt i 10 år!) til ny iMac med 10.9.1. Prøvde først å kople sammen med ethernettkabel, men det funket ikke. Tenkte muligheten av å kunne bruke brenneren på den gamle. (Ny maskin har ikke FireWire og den gamle hadde ikke Thunderboltinngang)
Gjorde det enkelt: Lot all programvare på ny Mac ligge urørt. La over alle andre ønskede filer direkte fra ekstern backupdisk. Mail (Outlook) oppdaterte seg ved oppstart av programmet, og alt fungerte så godt som prikkfritt - helt til jeg i forrige uke oppdaterte iMac'en til Yousemite, men det har sikkert noe med gammel software å gjøre.
medlem i 140 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]