Macbook air (2)

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Macbook air (2)

Innleggav Voodoosurf » tir 18.11.2014 21:44

Etter at jeg oppdaterte i dag står det plutselig Macbook air (2) i finder vinduet.
Hva betyr (2) ?
Og hvordan får jeg bort (2) slik at det ikke står der ?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Macbook air (2)

Innleggav Mumle » ons 19.11.2014 11:27

Hvis det er harddisken dobbeltklikker du bare på navnet og endrer det. Evt merk navnet og trykk på retur-tast.
medlem i 220 måneder
 

Re: Macbook air (2)

Innleggav el-nico » ons 19.11.2014 12:10

Mumle skrev:Hvis det er harddisken dobbeltklikker du bare på navnet og endrer det. Evt merk navnet og trykk på retur-tast.


Vel ... jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg har forsøkt det selv endel ganger nå. (tall) kommer tilbake. Og over tid blir tallet høyere.
Jeg opplever det på egen MBPr, min datter på sin MB og på TimeCapsuleAirPort.

Hos meg begynte dette etter oppdatering til Yosemite.
Da jeg endret navnet - igjen - i dag, var jeg kommet opp til (5) på min maskin.
Har sjekket flere tråder om dette, og har klart å spore det tilbake til 2009 på Apples supportsider.
Men jeg har ikke funnet en løsning. Jeg tror ikke det har så mye å si, men det er litt rart.
Det kan virke som om det har noe med deling/antall maskiner koblet til samme nett å gjøre, men dele-teorien holder ikke vann her, da jeg ikke deler noen verdens ting fra min maskin.

Jeg fortsetter å lete :rolls eyes:
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook air (2)

Innleggav Helge Hafstad » ons 19.11.2014 13:38

Hos meg begynte dette etter oppdatering til Yosemite.
Da jeg endret navnet - igjen - i dag, var jeg kommet opp til (5) på min maskin.
Har sjekket flere tråder om dette, og har klart å spore det tilbake til 2009 på Apples supportsider.


Det er en tråd om dette på MacRumors Forum, der jeg selv har deltatt. Der er mange tips, men hva som hjalp for meg til slutt var å endre navn på maskin i Systemvalg/Deling, slå på «Back to my Mac» i Systemvalg/iCloud, kaste følgene valg-filer i Macintosh HD/Bibliotek/Preferences/SystemConfiguration:

com.apple.airport.preferences.plist
NetworkInterfaces.plist
preferences.plist

- og omstarte trådløse rutere (slo på «Back to my Mac» på Apple Airport-rutere) og omstarte selve maskinen.

Der er en del andre tips i tråden som jeg også prøvde, men du kan jo teste ut dette først.

http://forums.macrumors.com/showthread. ... st20377342

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Macbook air (2)

Innleggav el-nico » ons 19.11.2014 15:15

Supert.
Da prøver jeg det du foreslår her ...
Takk for hjelpen.
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook air (2)

Innleggav Atlet » ons 19.11.2014 21:41

Skrudde bare av nettverket på MBP og endra navn her + restart. Sletta ingen filer. Har 10.10.1
medlem i 172 måneder
 

Re: Macbook air (2)

Innleggav el-nico » fre 21.11.2014 8:31

@ Helge Hafstad

Vel ..
Så langt vil jeg si at din hjelp har hjulpet meg 100%.
Jeg gjorde som du beskrev.
I tillegg (etter å ha slettet det du skrev) slettet jeg også min maskin i TimeCapsule -
Don't try this at home ;) - tok en omstart og en ny full back-up, dernest en "opprydding" med Diskverktøy.

Nå er det ingen (tall) bak mitt maskinnavn eller sikkerhetskopi.
En annen morsom ting som har skjedd er at jeg nå for første gang(!) kan koble iPhone og iPad til min MBPr via blåtann og overføre filer ... Det var bare en fjern fantasi før jeg fulgte ditt tips. Det ville bare ikke fungere. Jeg trodde blåtann bare var en eventyrskikkelse :)
Så tusen takk. Jeg er veldig fornøyd nå.

Men det er jo litt rart. Noen opplever dette, tydeligvis helt uavhengig av oppdateringer m.m., og mange opplever det ikke. Og det er noe som har inntruffet over flere år med alle OS-versjoner. Jeg fikk det etter Yosemite. Noen finner en enklere løsning, hvor det holder å bytte navn, mens andre må inn å slette.

Uansett: Tusen takk for hjelpen :-D
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook air (2)

Innleggav Helge Hafstad » fre 21.11.2014 10:31

Bare hyggelig å kunne viderebringe ting man selv har plukket opp på nettet...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]