Clone harddisk osx 10.10.1

Clone harddisk osx 10.10.1

Innleggav mac0 » ons 19.11.2014 23:51

Hvilket program er best for å lage en kopi av alt innholdet på min iMac ?
Har kjøpt en intern HD som eg har plassert i en docking på 3 TB som er delt inn i 3 deler(en del for å clone HD,en for TimeMachine og en for lagring av andre ting)
TimeMachine har tatt kopi,men den tar vel ikke kopi av hele systemet?
Hadde tenk det slik at eg kunne legge inn en fersk kopi av systemet når eg evnt fikk problemer som krever reinstallering.
medlem i 188 måneder
 

Re: Clone harddisk osx 10.10.1

Innleggav Gutten i Røyken » tor 20.11.2014 0:16

Gratisversjonen av Superduper! er bra. Lager også bootbar kopi.
medlem i 126 måneder
 

Re: Clone harddisk osx 10.10.1

Innleggav T.B.Hansen » tor 20.11.2014 12:55

For å lage en klone som kan brukes til oppstart trenger du bare Diskverktøy. Skal du holde klonen oppdatert som backup, trenger du betalversjonen av SuperDuper!.

Vær obs på at kloning bare kopierer hovedpartisjonen på disken. Startdisken skal også ha en gjenopprettingspartisjon, som du starter opp fra om du får problemer med systeminstallasjonen. Om så galt skulle skje at du må gjenopprette hele disken fra backup (det vil si, om startdisken blir fysisk ødelagt — noe som skjer med alle disker før eller senere, men helst «senere»), må du lage en ny gjenopprettingspartisjon på den nye startdisken (oppskrifter finnes på nettet).

Kloning er uansett en god backupmetode, om du husker to ting: 1, at du må oppdatere klonen ofte. 2, at ting du sletter fra startdisken også blir slettet fra klonen. Selv bruker jeg både kloning til ekstern disk og Time Machine som backup. Da har jeg både en fullstendig og «bootbar» backup i tilfelle katastrofe, og et mer omfattende og fleksibelt arkiv.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Clone harddisk osx 10.10.1

Innleggav omselberg » tor 20.11.2014 23:01

Carbon Copy Cloner kan, i motsetning til SuperDuper!, også klone gjenopprettingspartisjonen. Bortsett fra det gjør begge programmer, så vidt jeg kan se, jobben omtrent like bra.
medlem i 183 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]