Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Diskusjon rundt Mac OS

Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav geron2 » tor 27.11.2014 14:50

Har oppgradert til Yosemite, ikke celan install. Fra et par OS versjoner tilbake begynte problemer med Mail. Stadig frakobling av utgående SMTP servere, som etter noen forsøk fører til sperring. Foretok clean install av Mavericks i sin tid, installerte Yosemite online fra Apple sin server.

Vil starte på ny og slettet alle epostkonti, men finner ikke hvor SMTP servere har gjemt seg. Skal legge inn ny epostkonto, og kommer til andre bildet og får beskjed om at det har oppstått en ukjent feil. Om jeg ikke gjør noe, kommer jeg etter en stund videre og kommer gjennom hele prosessen. Sjekker konto-oppsettet, men den konfigurete kontoen vises ikke. Likevel kommer det mail inn, men jeg får ikke sendt.

Vet ikke om det er noe poeng med å reistallere Mail? Antar at det blir liggende noe igjen som følger med og gir samme problemer?

Håper det er noen som kjenner problemet - og kanskje har en løsning ?
medlem i 164 måneder
 

Re: Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav Morse » fre 28.11.2014 19:04

Skudd i natten: Gå til ditt private bibliotek (Hold nede alt-tasten og velg Gå) og finn mappen "Mail". I undermappen "V2" finner du mappen "MailData". Dra filene som begynner med "Envelope" (vanligvis tre av dem) ut på skrivebordet, og ta en reboot. Start Mail på ny.

(Krysser fingrene). :-)

Oh, and one more thing: Få med deg denne:

http://www.techrepublic.com/article/pro ... TREb82e1fa

Apple Mail trouble

Symptoms: Apple Mail has difficulty sending/receiving email for previously configured accounts. Also, certain messages can't be viewed when the message is selected.

Causes: Regarding the former, this is a known issue that affects Macs upgraded to Yosemite from a previous version of OS X. Apple Mail seemingly "forgets" email server settings -- typically the SMTP server settings -- allowing users to only receive email but not send out. As for the latter, one needs to look at how Mail stores messages in the .MBOX format. These files, much like their Microsoft Outlook counterparts, .PST files, become corrupt at times, preventing the retrieval of stored messages in folders.

Solution: Correcting send/receive errors are as easy as contacting your email service provider or searching for the POP/IMAP/SMTP settings on their support page and reconfiguring the incoming/outgoing server settings for the affected email accounts.

Fixing stored messages in Mail requires a bit more work to resolve. If you can see the messages listed in Mail but can't access them, click on the folder that contains the affected messages and select Mailbox | Export Mailbox... from the menu bar. A window will open, prompting you to select a location to backup the file. Click choose, and the messages will be backed to the selected location, including folder hierarchy.

Once the files have been backed up, delete the folders from Apple Mail and import the newly created .MBOX folder by selecting File | Import Mailboxes... and selecting the back-up file to import.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav geron2 » lør 29.11.2014 1:26

Takk for svar. I mellomtiden har jeg foretatt en clean install av Yosemite fra ekstern usb disk. Gikk helt ok. Har satt opp epostkonti helt fra start, og sliter med at jeg fortsatt får mail inn men får ikke sendt noe. Tar med meg rådene dine og skal teste litt i helgen.

Lite hjertesukk må vel være at selv clean insall gir en smertlig treg maskin. Jeg har ikke annen programvare ennå, men det går fort 1 1/2 min på oppstart, og det å åpne et program gir assosiasjoner til sommeren - med badeballen som dukekr opp :-)
medlem i 164 måneder
 

Re: Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav Morse » lør 29.11.2014 3:59

Det skal ikke være slik. Hvor mye RAM har du? Og ang. smtp-problemene (utgående mail) skal din internettleverandør kunne hjelpe deg. Bare husk at enkelte (dødsfrekke) leverandører har svinedyre minutter på support (hvis en kan kalle det dét).

P.S. Hva med å sette opp en Gmailkonto?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav geron2 » lør 29.11.2014 12:02

Jeg har en Mackbook pro fra slutten av 2009. Har 8 GB (max) RAM. Jeg har brukt samme leverandør i mer enn 10 år, og har bare gode ord å si. De har jobbet gratis med mine epost problemer over tid som en del av servicen. :-) De mener fortsatt at dette er (kjente) Mac relaterte problemer, og deres logger bekrefter dette. Nå er de som meg, tomme for forslag...
Jeg setter opp konti osv parallellt på en Win maskin, der installasjonen har fungert feilfritt. Se det er ikke noe galt med brukernavn eller passord.

Jeg har en lite brukt Gmail konto privat, som er min redning når jeg står uten annen fungerende epost.... De andre konti henger sammen med næring, så jeg synes det virker litt uprofft å benytte Gmail til dette.

Jeg nevnte at jeg har foretatt clean install. Selv om pålogginginfo er korrekt, får jeg ikke sendt epost ved første forsøk. Har bare en utgående SMPT tjener, likevel dukker nedtrekkslisten med konti opp, der den eneste kontoen er markert. Jeg klikker 'vil du bruke denne' og da blir epost sendt.

Jeg har kastet bort utrolig mye tid på dette, og håper jeg får forslag som kan løse problemet permanent. Jeg kjøpte jo Mac i utgnagspunktet fordi den er mer stabil enn Win :-)
medlem i 164 måneder
 

Re: Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav jokkmokk » lør 29.11.2014 17:23

Gå inn på MAIL-VALG-KONTOER, Huk av "utgående e-post tjener(SMTP)-Bruk kun denne tjeneren
medlem i 136 måneder
 

Re: Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav geron2 » lør 29.11.2014 17:31

Sjekket alle konti - der det er avkryset for 'bruk kun denne konto' på alle sammen. Testet nå, og jeg må trykke 3 ganger på 'vil du prøve med merket tjener' og da blir epost sendt snodig nok. Skal forsøke andre tips senere, men uansett er det fremgang så lenge jeg faktisk får sendt epost :-)
medlem i 164 måneder
 

Re: Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav jerry.c.bush » søn 30.11.2014 1:38

Kan jeg våge meg på å spørre hvilken e-post leverandør du bruker?
Kan være at det er en ennkel utvei selv om det ser mørkt ut for deg nå... :D

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav geron2 » søn 30.11.2014 12:46

Tar det i rekkefølge....

Jeg har dradd ut de tre 'Envelope' filene og foretatt omstart. Fikk opp meldingen at Mail måtte laste inn meldingene, og da avbrøt jeg, dette tar tid, og jeg vet ikke hva dette skal gjøre for å bli kvitt problemen. Fint med litt ekstra opplysninger så skal jeg jeg ta det på nytt.

Jeg har hatt samme leverandør i rundt 10 år - som har levert en helt enestående support, natt eller dag. De har også vært engasjert i mine epost problemer med Mac, som jeg har hatt i et par år. De har gjort mye forarbeid og kommet med gode råd, men logger og alt viser at dette ligger utenfor deres 'ansvarsområde'. Har heller aldri hatt noen problemer i forhold til Winmaskiner. Jeg er svært skeptisk til at skifte av ISP skal løse problemer der alt tilsier at dette er Mac relatert.

Flott med nye inspill, jeg håper på en løsning.
medlem i 164 måneder
 

Re: Får ikke satt opp epostkonti i Mail

Innleggav geron2 » man 01.12.2014 21:11

Må legge til at det ser ut som om probemet er løst. Det ser rett og slett ut som om Mail må 'lære' hva programmet skal gjøre :-) Inntil nå så har nedtrekklisten dukket opp, og jeg har bare klikket på ok knappen tre ganger så ble mail sendt. Nå kan det se ut som om problemene er løst, nå sendes epost ved første forsøk. Takker for hjelpen så langt.

Mjaa... det var nok ikke så enkelt :-) Jeg har trådløst bredbånd fra Chess,med dynamisk IP. Når leverandren fjerne sperren så går det greit så lenge du har samme IP. Nå jeg slår av om natten og starter opp så er det ny IP adreesse og da kommer sperrene. Det kan med andre ord se ut som om jeg må skaffe fast IP og det ser ikke ut til å være så lett. Chess har det ikke. Det er ikke bare å bytte leverandør, der jeg bor er det Chess som har vist seg å funke. Leverandøren opplyser at dette er problemstilling de kun opplever hos kunder med Apples produkter. Det er en konflikt i kommunikasjonen ser det ut til, og det forundrer at dette er spesifike Mail problemer som har gått over år og som ikke er løst i oppdateringer.
medlem i 164 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]