Scanne negativer

Scanne negativer

Innleggav Watson » tor 04.12.2014 16:08

Jeg har en CanoScan LIDE 500F, som Canon ikke lenger støtter drivere til. Jeg har likevel fått scanneprogramvaren til å virke (CanoScan Toolbox) på Yosemite, så det går greit å scanne papirer, papirbilder osv.

Trøbbel kommer når jeg skal scanne filmnegativer. Canons support sier at det ikke lenger går. Men det sa de jo om Toolbox også. Jeg prøver derfor forumets samlede krefter: Finnes det en programvare som funker for CanoScan LIDE-scannerne og negativer?
medlem i 181 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav jag » tor 04.12.2014 16:12

Prøv deg fram med Vuescan.
Jeg bruker den yil min Canon, og den har støtte for over 2500 scannere.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav T.B.Hansen » tor 04.12.2014 16:28

Min erfaring er at VueScan fikser alt. Men jeg er ikke sikker på om jeg har prøvd den med Yosemite.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav Watson » tor 04.12.2014 21:48

Tusen takk for så raske og gode svar. For å scanne film må jeg åpenbart kjøpe pro-versjonen til 90 dollar, men programmet gjorde et godt førsteinntrykk, så det kan være verdt prisen.
medlem i 181 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav glehan » fre 05.12.2014 13:03

Har du et speilreflekskamera kan du bruke det. Bare Google hvordan. Du vil også trenge et fotoprogram feks Photoshop. Har du dette fra før er dette en super løsning..
medlem i 158 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav Watson » fre 05.12.2014 15:21

Takk for nye tips. Vuescan Pro fungerer for papirbilder, men jeg sliter med negativfilm. Jeg har dobbeltsjekket på nettstedet deres at min scanner skal fungere med filmscanning. Mine innstillinger under "Kilde" i Vuescan er disse:
Oppgave: Skanne til fil
Kilde: LIDE 500F
Modus: Transparenter (Valget "Bordskannere" fungerte visst bare for papirscan)
Media: Fargenegativ

Ser ikke det greit ut? Men den vil ikke scanne, bare sier "varmer opp lampe".
medlem i 181 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav Morse » fre 05.12.2014 15:57

Har du installert Canondriveren først, og deretter Vuescan, slik som foreskrevet?

http://www.hamrick.com/vuescan/canon_lide_500f.html

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav Watson » fre 05.12.2014 16:15

Takk, Morse. Jo, jeg har installert Canon-driver først, deretter Vuescan.

Et av problemene er selvsagt at Canon ikke lenger tilbyr nye drivere. Samtidig har jeg altså ingen problemer med å bruke Vuescan til andre oppgaver enn filmscanning.
medlem i 181 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav Morse » fre 05.12.2014 16:47

Da ville jeg tatt en prat med den godeste Mr. Hamrick himself - har selv fått hjelp direkte, og kjenner flere andre som har. Fyren er rett og slett direkte hjelpsom! :-D

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav Watson » fre 05.12.2014 18:45

Det må være tankeoverføring, Morse. Jeg har allerede gjort det og fått et hyggelig svar. Men dessverre ingen løsning. Så han tilbød bare pengene tilbake. Det er fair.

Mest av alt er jeg ergerlig på Canon, som stopper support av fullt brukbare scannere etter bare 2-3 år. Det er litt av en forretningsmodell!

Takk for støtte underveis :-)
medlem i 181 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav Morse » fre 05.12.2014 22:36

Litt tankespinn: "glehan"s tips er IKKE dumt: En speilrefleks m/makroobjektiv som klarer 1:1 (evt. m/belg/mellomringer) og en dias/negativholder foran, og en blitz bak + litt eksperimentering: Super løsning!

Og det står mang en kanonbra (og i sin tid dødsdyr) Nikon dias/negativscanner rundt omkring og støver ned...

Men en fort-og-gæli-men-ofte-ganske-så-brukandes dias/negativscanner får du for under tusenlappen, selv om resultatet ikke kan måle seg med ovennevnte løsninger.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Scanne negativer

Innleggav Valotunk » fre 05.12.2014 23:32

Watson skrev:Mest av alt er jeg ergerlig på Canon, som stopper support av fullt brukbare scannere etter bare 2-3 år. Det er litt av en forretningsmodell!


Canon har alltid vært elendige på drivere og støtte for nyere operativsystem. De stiller i en egen liga akkurat der.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron