To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav heinferk » tor 11.12.2014 1:05

Heisann!

Har en Macbook Pro 13" (2012-modell) som ble kjøpt på Lefdal romjula 2012.

Denne har nå passert 269 ladesykluser ifølge systemrapport og ved å trykke på batteriikonet oppe til høyre får jeg beskjed om at "Batteriet må byttes ut".

Et par spørsmål:
1. Er ikke dette et lavt antall sykluser før et batteri må byttes ut? (Mener jeg leste en plass det skulle holde 1000)
2. Er dette en garantisak? Hvordan må jeg eventuelt gå fram? Lefdal/Eplehuset/Apple direkte? Noe sier meg at det ikke er en garantisak med tanke på at batteriet er to år gammelt, men spør likevel.

Tusen takk på forhånd for svar. Ble bare litt overrasket nå.

- heinferk

Brukerens avatar
medlem i 149 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav sortebill » tor 11.12.2014 1:26

Høres lite ut, du kan prøve å klage på det, tviler på du kommer noen vei.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav Morse » tor 11.12.2014 6:29

269 ladesykler er alt for dårlig. Men leste du bruksanvisningen om å kalibere batteriet da du fikk maskinen? Nesten ingen gjør det, har jeg inntrykk av...

http://support.apple.com/en-us/HT201575

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav Mr_Bilbo » tor 11.12.2014 8:25

Jeg er helt enig at dette var et veldig lavt antall sykluser, og jeg tviler vel i utgangspunktet at du kommer noe veg med dette som garantisak, men du kan jo eventuellt prøve deg med en reklamasjon (reklamasjonstiden er normalt sett 5 år). Dersom det er av disse maskinene som ikke kan åpnes (hjemme) kan det dog tenkes at en en eller flere nettredaksjoner ala vg.no eller andre kan være interessert i å lage en liten "sak" ut av det...?
medlem i 193 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav Morse » tor 11.12.2014 14:12

Det er relativt enkelt å bytte batteri selv, se
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ment/10365

(Husk at du må ha en Tri-wing-skrutrekker!)

Men da bortfaller IHVERTFALL alle garanti- eller reklamasjonsrettigheter, så det må bli siste utvei. Skulle du gjøre det, få deg et originalbatteri, der er LITT for mange tvilsomme billigbatterier der ute. Få uansett et pristilbud fra Eplehuset eller Lefdal hvis du mot formodning ikke kommer noen vei med å klage.

Og ikke glem dette med kalibreringen! De fleste overser jo dette elegant...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav heinferk » tor 11.12.2014 15:06

Har ikke oversett kalibreringen, men har nok ikke gjort det så ofte som jeg burde.

Ser batteriet er på 75% i health nå, så det holder nok til over jul og vel så det. Stresser ikke med det, fordi jeg ikke er så avhengig av god batteritid som andre er.

Får se hvor langt jeg kommer med tanke på reklamasjon og diverse innen den tid.

Tusen takk for svar, folkens :-)

Brukerens avatar
medlem i 149 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav Morse » tor 11.12.2014 15:17


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav svano » tor 11.12.2014 15:29

Morse skrev:Men da bortfaller IHVERTFALL alle garanti- eller reklamasjonsrettigheter, så det må bli siste utvei.

Du mister ikke reklamasjonsretten med mindre de kan sannsynliggjøre en sammenheng mellom at du byttet batteri og evt. feil som oppstår senere.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav Morse » tor 11.12.2014 16:52

Sorry, svano, du har helt rett. Var nok litt for (velment!) kategorisk der. Men husk, mye kommer an på situasjonen - en venn av meg trampet inn på en Macbutikk her i Stavanger og forlangte og forlangte, og slo i bordet - og ble avvist. Jeg tok den samme maskinen, gikk tilbake med den en stund etterpå, fikk spurt meg frem til den travle butikksjefen, og fikk fremført mitt ærend – det gjaldt nettopp et dårlig batteri.

Henvendelsen ble korrekt logget, jeg fikk en utskrift, og allerede neste dag en mail om at batteriet ville bli utskiftet uten kostnader for kunden. Jeg leverte maskinen på vegne av kunden, og fikk den tilbake allerede neste dag.

Kutyme, heter det visst...

http://no.wikipedia.org/wiki/Kutyme

I riktig gamle dager, dengang jeg levde, snakket man om "å finne den rette tonen"...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav s.b.h » tor 11.12.2014 18:07

Min MBP 17, en tidlig 2011, har 593 ladesykluser og 89% health.
Det er vel greit og normalt.
medlem i 184 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav heinferk » tor 11.12.2014 18:20

s.b.h skrev:Min MBP 17, en tidlig 2011, har 593 ladesykluser og 89% health.
Det er vel greit og normalt.


Da er det vel ganske så tydelig at jeg ikke har behandlet batteriet på en bra måte. Får skjerpe meg når jeg får et nytt.

Brukerens avatar
medlem i 149 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav Ugland » tor 11.12.2014 20:15

Reklamasjon kaller man slikt!
medlem i 125 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav heinferk » tor 11.12.2014 22:03

Har sendt en henvendelse til Eplehuset med tanke på reklamasjon.

Er dog usikker på om jeg skal gå rett til Apple direkte med tanke på at denne er kjøpt på Lefdal, men det er det sikkert noen her inne som kan svare på?

Brukerens avatar
medlem i 149 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav Morse » fre 12.12.2014 1:36

Gå til Lefdal, det er der du har kjøpt maskinen.

Er du nogenlunde pen i tøyet, dannet i munnen, og treffer på den rette ekspeditør – ja, så skal du bare se!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: To år gammel - 269 batterisykluser - må byttes ut

Innleggav sortebill » fre 12.12.2014 3:59

Ta det gjennom Lefdal, de er mye enklere å ha med å gjøre enn Apple. Men vær obs, de kommer til å prøve seg på å skylde på apple og at de ikke kan gjøre noe, men det er av lefdal du har kjøpt maskinen så det er DE som er ansvarlige i henhold til norsk forbrukerkjøpslov og reklamasjon.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]