Stadig mas på passord med Yosemite

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav geron2 » søn 14.12.2014 13:10

Etter oppdateringen blir jeg spurt om passord for mye jeg aldri har blitt spurt om før :-) Det gjelder stort sett flytte/ åpne filer eller mapper.
Har Googlet og sjekket ut Systemvalg, men finner ikke noe om valg for å 'nedgradere' sikkerheten.

Kan selvsagt ha oversett noe, men hva ?
medlem i 165 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav Superhai » man 15.12.2014 0:56

Det høres ut som du har endret bruker, og filene som du jobber med tilhører ikke din bruker.
medlem i 132 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav geron2 » man 15.12.2014 8:19

Nei, jeg har bare en bruker, det er meg selv. Det ble satt opp en «gjestebruker« under installasjonen, men den er ikke brukt.
medlem i 165 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav Superhai » man 15.12.2014 12:30

Hvis du går inn via finder på "Vis Info" på en av filene du får dette spørsmålet på, så se hva som står under "Deling og rettigheter".
medlem i 132 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav geron2 » fre 26.12.2014 15:28

Ja, jeg kjenner denne funksjonen. Dette gjelder mer generelt enn en enkel fil. Det gjelder eksempelvis åpning av mapper, flytting av mapper, kopiering og endring av navn på mapper. Det virker for meg som om programvaren under installasjonen har valgt et høyere sikkerhetsnivå enn normalt - men jeg finner ingen instilling for dette.
medlem i 165 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav Superhai » fre 26.12.2014 16:59

geron2 skrev:men jeg finner ingen instilling for dette.

OS X har ikke ulike generelle "sikkerhetsnivå" men en god del kan detaljstyres. Tilgang til filer og filsystemet styres generelt ved hjelp av brukertilgang på filsystem-nivå, ikke på et overordnet OS-nivå.

Grunnen til at jeg spør om "Vis Info" er for å sjekke om du står som eier, og har tilgang – ikke om en enkelt fil. Du har ikke oppgitt om det er et mønster på de filene og mappene du får spørsmål om, men generelt så får man som administrator spørsmål om passord når man går inn på filer man ikke har normalt tilgang som vanlig bruker og som vanlig bruker får man ingen tilgang.

1)
Hvis det er filer og mapper som kommer med OS X, og installert via f.eks. Mac App Store, så kan disse tilgangene rettes opp via "Reparer diskrettighetert" i "Diskverktøy".

2)
Om det viser seg at det er i brukerstyrte filer og mapper, så er det mulig å resette ACL (Access Control Lists) og hjemmemappen for enkelte brukere. Men da må du via "Recovery Mode". Det vil si å starte Mac'en med "Cmd + R", deretter går du inn i "Terminal" fra menyen når du er der, skriv inn "resetpassword" (ikke bry deg om navnet, det er ikke passordet som skal resettes). Nå velger du hvilken drive som du skal fikse, og deretter brukernavn, nå skal du kunne trykke på reset. Til slutt så kan du velge restart fra menyen

Hvis ikke det hjelper så er det mulig å slette ACL, det gjør du fra "Terminal" men ikke fra "Recovery Mode" denne gangen – du må være logget inn som brukeren som har problemet. Gå inn i "Terminal" og skriv følgende: "sudo chmod -RN ~/"
Du kan også bytte ut "~/" med fullt mappenavn om det er spesielle mapper du vet er problemet. Etterpå kan det være lurt å gå inn i "Recovery" og gjenta prosedyren over.

3)
Hvis det er mapper på eksterne disker så kan du gå inn på "Vis Info" på selve disken og velge "Ignorere diskrettigheter"

Hvis ingen av delene hjelper så kan du lage en ny bruker (med admin-rettigheter") og slette din opprinnelige bruker og medfølgende brukermappe. Om det ikke er alternativ så må du inn i mappene som er problemet og endre tilgang manuelt (det raskeste er via Terminal, men det kan også gjøres fra "Vis Info").
medlem i 132 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav geron2 » fre 26.12.2014 20:24

Jeg har testet med ny bruker ,og med et par forsøksdokumenter går det greit å skrive og å slette. Men fra denne bruker har jeg ikke tilgang til noe av 'mitt' så jeg synes nok det blir for mye styr å ta denne jobben som beskrevet under.

Problemet er ikke større enn at om jeg flytter en mappe må jeg skrive inn passord, om jeg vil endre navn på en mappe må jeg oppgi passord, slik det er i andre situasjoner med enkle filer.

Jeg trodde nok at det var ulike sikkerhetsnivåer man kan velge, slik at man styrer dette på en enkel måte. Så lenge dette ikke går på feil på maskinen/ programvare eller at den ikke gjøre det man forventer, så velger jeg nok bare å leve med det :-) Takk for innspill!
medlem i 165 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav Morse » fre 26.12.2014 20:45

Har du forresten sjekket nøkkelringen din? Tips her:

https://openwiki.uninett.no/mac:problemer_keychain

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav T.B.Hansen » fre 26.12.2014 23:17

Etter at jeg oppgraderte til Yosemite måtte jeg faktisk skrive inn brukernavn på nytt en rekke steder. En svært «u-applesk» effekt av en systemoppgradering. Men det holdt med å skrive inn passord på nytt én gang der det var aktuelt. Uten at jeg har sjekket nærmere, gjetter jeg på at dette skyldtes at jeg tidligere ikke har brukt iCloud (da jeg ikke har iDingser med samme bruker som Mac'en), og at dette nå er blitt obligatorisk.

Kan det være et slik her også? I såfall er problemet raskt forbigående.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav geron2 » lør 27.12.2014 0:23

Har også blitt påtvunget iCloud som jeg ikke bruker og ikke ønsker å bruke. Det kan nok også vært krav om passord enkelte steder som ikke har dukket opp igjen. Mitt problem gjelder konstant gjentagende krav om passord ved kopiering, flytting og de helt dagligdagse og gjentagende operasjoner - som jeg inntil Yosemite har kunne forteta uten krav om passord.

Begynner å bli så fed up av at ting går saktere og blir mer trøblete etter oppgradering at jeg vurderer å gå tilbake til Mountain Lion som var siste OS som i alle fall hos meg oppførte seg slik jeg forventer Mac skal oppføre seg :-) Men det er vel som å banne i kjerka.....
medlem i 165 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav Superhai » lør 27.12.2014 15:47

Men har du endret eierskap på filer og mapper dette gjentar seg på da?
medlem i 132 måneder
 

Re: Stadig mas på passord med Yosemite

Innleggav geron2 » lør 27.12.2014 16:03

Ja, jeg er eier med lese og skrive rettigheter til filer og mapper. Det endrer seg ikke når det spørres om passord dessverre =-O
medlem i 165 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron