Reinstallering av 10.10.2 Yosemite

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Reinstallering av 10.10.2 Yosemite

Innleggav Edwi » søn 01.03.2015 11:58

Det er noe galt med systemet mitt, så jeg har lys/t til å reinstallere det. Kan jeg gjøre det uten at programmer, instillinger m.v. jeg har lagt inn går tapt. Jeg prøvde meg litt, og fikk beskjed om at syst. allerede var installert, og ble spurt om jeg ville fortsette. Jeg brøt av da, for det er sikkert noen av dere som har prøvd dette og kan gi meg råd.
Og med det samme: Når jeg starter maskinen så åpner flere programmer seg automatisk. Dette liker jeg ikke, men får ikke stoppet det. Har vært i syst.valg/kontoer/påloggingsobjekter der det er tomt hos meg. Jeg har MacBook Pro 17" mid 2010 mod.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Reinstallering av 10.10.2 Yosemite

Innleggav Ove » søn 01.03.2015 13:08

Reinstallering har jeg aldri foretatt; andre vil nok gi deg gode svar på den biten.

Jeg tror imidlertid jeg kan svare på hvorfor programmer åpner seg automatisk når du starter maskinen. Når du slår den av, eller tar en omstart, kommer det nemlig opp en dialogrute hvor du kan bekrefte eller avbryte dette, og denne står oppe i ett minutt før automatikken overtar. Nederst der er det et valg: "Åpne vinduene igjen ved neste pålogging". Så vidt jeg har observert, så starter alle programmer som da er åpne automatisk, uavhengig av om noen vinduer er åpne eller ikke.

Når jeg passer på at dette valget IKKE er haket av, så starter maskinen uten å åpne noen programmer. (Forutsatt at de ikke finnes som "Påloggingsobjekt", sjølsagt.)

(Fungerer ikke dette kan man lukke alle programmer manuelt før man slår av; jeg gjør ofte det av gammel vane, etter å ha brukt Mac omtrent daglig siden 1989.)
medlem i 230 måneder
 

Re: Reinstallering av 10.10.2 Yosemite

Innleggav T.B.Hansen » søn 01.03.2015 15:39

Reinstallering, for så å gjenopprette gamle programmer og innstillinger er meningsløst. Man vil sannsynligvis bare kopiere tilbake problemene.

Det beste og enkleste er å identifisere feilene og fjerne programvaren som er årsaken til dem. Eventuelt rydde plass på disken eller bytte til en større disk, dersom problemene skyldes for liten diskplass.

Alternativet er å slette disken, og installere OS og alle programmer på nytt, sette opp alt slik man liker det fra scratch — og deretter kopiere tilbake alle dokumenter fra back-up. Da må man fortsatt vite hvilke programmer som skapte problemene, og la være å reinstallere disse. En tidkrevende prosess, der det er lett å trå feil — man vil miste all programvare man ikke har installasjonsdisk og serienummer til, all programvare kjøpt med en Apple ID man ikke lenger har eller husker, all programvare som fulgte med eldre versjoner av Mac OS, og alle dokumenter man har glemt å sikkerhetskopiere.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron