Bildebibliotek i skyene

Diverse programvare

Bildebibliotek i skyene

Innleggav taorbeck » ons 04.03.2015 10:37

Har installert Bilder Betaversjon for OSX. Har tidligere brukt Aperture og har der hatt bildebiblioteket liggende på ekstern harddisk da det tar stor plass. Er det noen muligheter for å ha bildebiblioteket liggende på f.eks iCloud uten at det synkroniserer med Mac'en? Får vel bare tilgang til biblioteket når en har nettilgang, men dette er ikke et problem. Kanskje litt rotete formulert, men håper noen forstår og kan hjelpe.
medlem i 187 måneder
 

Re: Bildebibliotek i skyene

Innleggav teknoguiden » fre 03.04.2015 13:57

Hvis du velger Bilder - > valg - iCloud - > optimaliser lagring så vil bildene ligge i skyen og originaler kun synce til maskinen hvis du har plass. Har du lite plass på harddisken tar biblioteket lite plass, har du mye "tillater" det seg å bruke mer plass.

NB! Ulempen med dette er at du i praksis ikke har en fullverdig lokal kopi av biblioteket, så dersom noe går galt risikerer du å miste bilder. Dersom du isteden velger å lagre alt lokalt i tillegg har du hele tiden en fullverdig lokal kopi (som også kan backes opp av f.eks. time machine). Det kan være risikabelt å kun ha dem i skyen, særlig siden tjenesten fortsatt er i beta.

Personlig har jeg biblioteket på en ekstern harddisk og syncet med iCloud Photo Library. Denne harddisken backer jeg opp med Time Machine og Crashplan. Litt paranoid etter at jeg mistet en haug med bilder i en datakrasj for noen år siden ;)
medlem i 143 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]