Hvor får jeg tak i batteri-controller?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Hvor får jeg tak i batteri-controller?

Innleggav Danieluh » tor 05.03.2015 16:07

Hei
En kollega har sølt melk på sin Macbook (A1502), og etter det fungerer den kun med strøm tilkobla.

Strømforsyningen leverer i underkant av 13V ut til det lille kretskortet som batteriet er lodda til, så frem dit virker alt ok. På selve batteriet måler jeg 12,32V, noe som tyder på at ladespenningen ikke når frem. 12,32V kan ellers stemme bra med at pcen indikerer 87% strøm. Så den indikerer rett mengde strøm, men klarer hverken å fylle på med strøm, eller å benytte seg av strømmen som allerede er lagret i batteriene.

Konklusjonen blir dermed at det lille kretskortet på bildet vedlagt er defekt.

Hvor kan jeg få tak i dette kretskortet?
På kortet sitter det en liten chip som heter BQ20Z451, ellers vet jeg lite om det.

Bilde

Klikk her for stort bilde
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvor får jeg tak i batteri-controller?

Innleggav Helge Hafstad » tor 05.03.2015 16:43

Appledeler får du kun gjennom autoriserte serviceverksteder som utfører bytte selv. Kanskje ikke det svaret du ønsker, men da er du overlatt til eBay og andre som selger brukt eller tredjepartsdeler.

Ang spor etter væskeansamlinger som ikke er rent vann så er det en liten mulighet for gjenoppretting ved rengjøring med sprit e.l. - Så sant ikke komponenter/områder allerede er kortsluttet/brent.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Hvor får jeg tak i batteri-controller?

Innleggav Danieluh » fre 06.03.2015 8:48

Jeg har renset alt med elektronikkrens. Jeg vet at man får tak i det meste, også til Apple-produkter, uten å gå via autoriserte serviceverksteder, men for første gang finner jeg ingenting. Derfor lurer jeg på om noen vet om eller klarer å finne et sted på nett hvor man kan få tak i dette kretskortet.

I værste fall må jeg bytte chipen med nevnte nummer, selv om det vil bli knotete å bytte den selv gjennom mikroskop. Heldigvis er det bare 27 kroner på eBay.
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvor får jeg tak i batteri-controller?

Innleggav jag » fre 06.03.2015 19:17

Å bytte chip, som avbildet er ikke en enkel oppgave. Du må først fjerne all epoxy før du kan starte prosessen med avlodding Når du så starter med avloddingen må du ha skikkelig utstyr, helst en egen avloddingsstasjon med konstant vakuum for å løsne IC'n.

Når du så har skiftet IC'n, er du allikevel ikke garantert at reperasjonen var vellykket.

Jeg ville fortsatt å lete etter en erstatningsdel.


/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Hvor får jeg tak i batteri-controller?

Innleggav Superhai » lør 07.03.2015 13:08

Måten som de som selger appledeler uautorisert får tak i disse er å kjøpe defekte maskiner og ribbe disse, det kan være et alternativ for deg - det er alltids noen som selger modellen du trenger delen til, som er defekt til en billig penge på ebay, og som oftest er det andre deler av maskinen som faktisk er defekt.
medlem i 132 måneder
 

Re: Hvor får jeg tak i batteri-controller?

Innleggav Danieluh » man 09.03.2015 10:09

Billigste jeg fant var topdeksel med batteri og kretskort: http://www.ebay.com/itm/B-A1493-Top-Cas ... 19fcbd5f76

1000 spenn.. Da er det vel nesten verdt å prøve å bytte chip'en.
Epoxyen er vel det verste. Lodde av IC'en uten vakummaskin bør gå greit med varmluft, og selv om punktene er små å lodde på bør det gå med tynn spiss, tynt loddetinn og mikroskop.

Alternativt høre hva Apple-forhandler skal ha for reparasjonen. Får høre med eieren hva han ønsker.
medlem i 193 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]