Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Diskusjon rundt Mac OS

Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav gamenius » tor 05.03.2015 20:51

Hei

Jeg sliter med et par av mine mange e-postkontoer. De går full helle tiden (3GB plass) og jeg skulle gjerne ha mye større plass, eller aller helst ikke noe tak, slik som i Gmail.

Jeg har i dag en Gmail, en Apple-mail og noen andre, som er de som trenger mye mer plass.

Jeg vil ikke bruke nettleser men helst Mail.apptil å lese mailene. Noen ideer til hvordan dette kan løses på en god og varig måte?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav Rillto » tor 05.03.2015 20:56

Videresend alt til din Gmail konto og slett data i innboksene med en gang de er videresendt. Da lagres alt på Gmail kontoen og de andre går aldri tom for plass.
Du finner videresend under innstillinger hos epost levetandørene.
medlem i 132 måneder
 

Re: Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav gamenius » tor 05.03.2015 21:24

Det er jo en mulighet, men ikke så veldig elegant. Da blir alt liggende som fra meg og til min Gmail. Jeg bruker de ulike adressene til ulike ting; jobb, privat m.m. så jeg vil at det tydelig skal fremkomme hvilken adresse de er sendt til.


Det hadde vært enda deiligere å kunne gjøre ett oppsett der jeg slipper de gamle leverandørene og får alt inn ett sted men med de riktige adressene fra starten. I tillegg må selvsagt gammel mail overføres så jeg ikke mister de.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav Superhai » lør 07.03.2015 11:56

Hvis det er så at du stadig vekk får innboksen fylt opp, så er nok det effektiveste alternativet for å slippe et tak på mengden email, å kjøre sin egen mailserver. Det forutsetter 24/365 tilgang til Internett, dedikert maskin og bør ha en fast IP-adresse, men da har du så my plass som harddisken din tillater og du kan selv oppgradere etter behov.

Yandex, Microsoft (Outlook.com), Yahoo, m.fl. lover ubegrenset mengder med epost, men de har en tendens til å legge på reklame ol. i det du sender, men det kan også være et alternativ.

Det er en del firmaer som tilbyr betalte tjenester (det inkluderer også Google, Yahoo og Microsoft) og det er ganske mange, som enten tilbyr ubegrenset eller et tak (som man kan betale for å utvide).

Et norsk alternativ er runbox.no som kan være verdt å undersøke nærmere.

For å velge så ville jeg sett på kriterier som hvor lenge de har eksistert, hvordan de historisk har forholdt seg til epost, sikkerhet osv.

Det er jo en mulighet, men ikke så veldig elegant. Da blir alt liggende som fra meg og til min Gmail.

Du kan bruke Gmail til å hente inn mail fra andre POP3 og IMAP servere, da kan du bruke f.eks. filtre til å legge de i sine egne mapper. Siden det er Gmail som henter de inn så står avsender som den som virkelig er avsender, og mottaker er den adressen som du har som mottaker i den opprinnelige eposten. Samtidig kan du be gmail slette disse fortløpende som de blir hentet inn.

Google har også et avansert script-system som du også kan bruke på Gmail via deres servere.
medlem i 131 måneder
 

Re: Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav tiboine » søn 08.03.2015 13:51

Jeg ruter all mail gjennom Gmail som nevnt tidligere. Og mail som jeg sender via min ikke-gmail via gmail viser fortsatt at det kommer fra ikke-gmailkonto.

husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men er ikke noe problem å finne ut av det. Er noen innstillinger i Gmail.
medlem i 148 måneder
 

Re: Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav Master_Gismo » søn 08.03.2015 22:34

Mener du kan sette opp serveren på mail-kontoene, til å slette mail i inn-boksen, når dem er lastet ned til maskinen. Men da tror jeg du kanskje må bruke POP. Men dette er jeg ikke sikker på.
Men da er du avhengig av at du har bra backup av harddisken på maskinen din.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav gamenius » lør 14.03.2015 1:09

POP er det vel 10 år siden jeg brukte, om ikke mer, så ikke det...

Det er vel å route det gjennom f.eks. Gmail jeg tenker på, så lange man da kan fortsette å ha flere ulike kontoer på ulike domener.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav Superhai » man 16.03.2015 19:59

gamenius skrev:Det er vel å route det gjennom f.eks. Gmail jeg tenker på, så lange man da kan fortsette å ha flere ulike kontoer på ulike domener.

Måten å gjøre det på står her
https://support.google.com/mail/answer/21289?hl=no
medlem i 131 måneder
 

Re: Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav gamenius » søn 29.03.2015 10:24

Det virker jo greit nok, men hvordan blir dette seende ut i Mail-appen på OS X og iOS? Blir de stående som egne kontoer, eller blir alt slått sammen......

Jeg setter opp en test med noen av mine kontoer, så får vi se

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvordan få ubegrenset med mail-lagring

Innleggav Superhai » man 30.03.2015 12:28

gamenius skrev:Jeg setter opp en test med noen av mine kontoer, så får vi se

Det er en konto, men med å legge opp filtre og "labels" så vises de som egne mapper i Mail, og du kan lage undermapper. Eller sortere det omtrent slik du vil, gmail har ganske gode filter-muligheter.
medlem i 131 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere