Hjelp!! Startdisk med mer

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Kattastrofe » fre 20.03.2015 22:45

Håper det er noen kloke hoder :-) her som kan hjelpe meg med min maskin som er dønn ubrukelig for tiden, har forøvrig vært det i lang tid.
Lang historie (ikke spesielt kort dessverre):-p

Har egentlig aldri vært fornøyd med den, dette er min første mac, kjøpt sent i 2011. Jeg har alltid hatt noen problemer med denne maskinen, og trodde lenge at det var meg det var noe galt med (var veldig glad "pc", men lot meg lokke av mac -) men kan det være jeg har en "mandagsmaskin"?
Bare 9 måneder gammel krasjer maskinen, dataene ble heldigvis reddet og maskinen gjennopprettet i en Apple-butikk.

Det er en MacBook Pro 15", sent 2011, prosessor 2,4 Ghz, intel Core i7, 4 GB 133 MHz DDR3, med Yosemite.
Det jeg bruker maskinen til er surfing, tekstbehandling og bildelagring og bildebehandling i PS Elements (eller, har aldri brukt PS Elements noe særlig, siden det fra dag en har ført til at hele maskinen blir forferdelig treg, og etterhvert henger maskinen når jeg bruker det og må restartes.) Problemet med dette startet altså lenge før plass på startdisk var noe problem.

Vel, her er listen over problemer:
Akkuratt nå får jeg ikke startet mac´en på vanlig måte, kun i sikkerhetsmodus. Jeg vet at "startdisken er full", og har forsøkt å slette data (noe bilder), men jeg klarer ikke se at det blir noe mer ledig plass. Jada, har tømt søplekassa etterpå.

Jeg skjønner imidlertid ikke helt forskjellen mellom "startdisken" og den andre disken?? Når jeg sjekker hvor mye lagringsplass som er tilgjengelig på enheten Macintosh via Finder og trykker på ⇧⌘7 så står det 5 objekter, 528,39 GB ledig. I Diskverktøy ser ejg at startdisken kunhar ledig 18,9 mb av 749,3 GB men at den "andre disken" (eller hva det nå er!) har 526,21 GB ledig...
Mappen Bilder er på 147 GB. Er det "mye"? Det føles ikke mye i forhold til en total lagringsplass på 750 GB, men det det som er årsaken til at startdisken er full? (Jeg har ingen anelse om hvor mye plass alle "vanlige programmer" tar. Jeg har ikke innstallert mange store programmer. Er det noe jeg ikke ser som fyller opp lagringsplassen?

Startdisken har lenge vært nesten full.
Er det den eneste årsaken til at maskinen har hengt seg nesten daglig, gått i gråskjerm, til og med blåskjerm (et par ganger), eller er det andre ting som er galt?
Jeg har i det siste måttet reparere og eller verifisere disk og/eller diskrettigheter veldig ofte, siden maskinen henger seg og bruker veldig lang tid på å komme til seg selv igjen etter omstart.
Etter en oppdatering av MSOffice ble det straks formye for macen, og har altså ikke fått startet den i vanlig modus etter at den hang seg etter det :-(

I tillegg er det noe jeg irriterer meg noe kraftig over, og som jeg lurer på om er et vanlig problem: Når jeg importerer blider til macen hender det at bildene får et annet navn (altså en annen dato i filnavnet enn det som egentlig skulle vært filnavnet. De legger seg da naturligvis i helt feil mappe også. Sykt irriterende, nei - helt forjævlig provoserende er det faktisk. Dette skjer både med bilder som importeres fra minnekort og fra iPhone. Det virker ikke som det er noen systematikk i hvilke bilder som får feil filnavn heller, det kan være ingen og opptil et par hundre i samme import (og resten av importen får navn som vanlig....) Noen som vet hvorfor, eller om det er vanlig? Det alene er neste sånn at jeg får lyst til å kaste maskinen på dynga....

Noen ganger kommer teksten på skjermen oppned og speilvendt. WTF?????
(lurer på om det bare dreier seg om Safari, men det husker jeg ikke)

Noen flinke folk som kan komme med noen gode råd i denne kattepina?
(Jobber selvfølgelig med en bra løsning for å lagre alle bildene mine et annet sted, men til nå har jeg ikke kunnet beslutte hva som vil være den beste løsningen)
Har seff en back up på ekstern disk, men foretrekker å ha bildene tilgjengelige "her og nå" til enhver tid....

En del av mitt spørsmål, dreier seg om denne maskinen er litt b-vare - siden jeg har hatt problemer med den lenge før startdiskproblemet oppstod

Takker på forhånd for innspill!

NB! Jeg har en amerikansk mac (da med am-tastatur) så om jeg skal trykke på noen spesifikke taster håper jeg på hjelp til å forstå om de er de samme tastene/komandoene som dere eventuelt foreslår ;-)
medlem i 109 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Ove » lør 21.03.2015 3:45

Skal prøve å svare på noe av det du tar opp, men det med opp-ned og speilvendt har jeg aldri hørt om, og har heller ikke noe svar på hvorfor bilder endrer filnavn og legger seg i feil mappe, som du skriver om.

Vi har nettopp gående en interessant diskusjon om hva som kan skje når: "Startdisken er full": viewtopic.php?t=297734 — anbefaler deg å lese den.

En mye brukt iPhoto kan etter hvert produsere et bildebibliotek på 100 GB eller mer, så det er ganske sikkert ikke noe unormalt med en bildemappe på 147 GB.

Tastene ⇧⌘7 hos meg åpner "Hjelp"-menyen i Finder, men jeg ser ikke noe der som minner om det du beskriver at du ser.

Startdisken og "den andre disken" du skriver om er vel de to nivåene av maskinens harddisk som man kan se i Diskverktøy? Hvis ikke harddisken din er partisjonert slik at du ser flere disker? Jeg har ikke partisjonert, og kan sitere hva jeg ser:

Øverste nivå:
Navn : Macintosh HD Kapasitet : 749,3 GB (749.296.615.424 byte)
Type : Logisk volumgruppe Tilgjengelig : 18,9 MB (18.939.904 byte)
Diskstatus : Tilkoblet Brukt : 749,28 GB (749.277.675.520 byte)

Underordnet nivå:
Aktiveringspunkt : / Kapasitet : 748,93 GB (748.925.353.984 byte)
Format : Logisk partisjon Tilgjengelig : 27,2 GB (27.200.487.424 byte)
Eiere aktivert : Ja Brukt : 721,72 GB (721.724.866.560 byte)
Antall mapper : 382.231 Antall filer : 2.123.715

— Så det med 18,9 MB er altså normalt på overordnet nivå. Det viktige er forholdene på neste nivå. Hvis du har 526,21 GB ledig der så er ikke startdisken full, i hvert fall.

Mens du er på det øverste nivået kan du gjerne prøve "Verifiser disk" og "Reparer disk"; kanskje kan det hjelpe på noe?

På underordnet nivå kan du kjøre "Reparer diskrettigheter", så er det forsøkt.

Håper andre forstår mer av dine problemer.
medlem i 230 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Rillto » søn 22.03.2015 13:04

Flytt alle bildene dine til en ekstern disk sammen med alt du vil ta vare på av andre data og nullstill maskinen. Når den er tilbakestilt kjører du en minnetest!
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav ch_knapp » søn 22.03.2015 14:54

Full startdisk er som å kvele macen.

Kan du åpne Terminal (/Applications/Utilities/Terminal.app) og skrive "diskutil list" (uten parantes) og copy-paste svaret hit?

Fikk den ny harddisk da maskinen ble gjenopprettet i 2012?

Ikke sikkert dette er relevant for deg: Flere nye Mac-brukere forholder seg av gammel vane til filstrukturen på disk selv om de bruker iPhoto. Hvis du legger bildene dine inn i iPhoto så "eier" den applikasjonen dem og måten de lagres på disk på. Hvis du vil styre filnavn og struktur selv kan du ikke bruke iPhoto. En annen ting er å tømme søppelkurven inni iPhoto. Der ligger det ofte masse gammalt.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Gitman » søn 22.03.2015 17:35

Tror Rillto's løsning er veien å gå i første omgang. Det kan ved første øyekast virke som dette er et "Windows bruker gått seg bort på Mac" problem. Veldig ofte virker ikke Windows løninger spesielt godt på Mac så det kan være greit å starte fra scratch og la Mac'en ordne filstrukturer og lagring i programmer selv.
Når det gjelder tastatur kommandoer er de vel de samme på et Amerikansk tastatur, knappene ligger bare på en annen plass. Og OBS! bare sånn i tilfelle, tastatur kommandoer er forskjellig på Mac og Windows :)
medlem i 231 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Ove » søn 22.03.2015 19:45

Viser til min tidligere kommentar. Min konklusjon er egentlig:

Trådstarter Kattastrofe har IKKE full startdisk, men tror det, basert på en misforståelse av hva som vises i Diskverktøy.

Noe annet er hvis Kattastrofe har fått opp varsler om full startdisk ved bruk av sin Mac, men dette oppgis ikke i trådstarters første (og hittil eneste) innlegg.
medlem i 230 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Kattastrofe » søn 22.03.2015 21:18

Takker for alt engasjement så lang!

Maskinen har selv gitt beskjed om at startdisk er full ved flere anledninger....

Hehe, ja det kan nok stemme bra med windowsbruker som har gått seg bort på mac :-D

Jeg bruker egentlig ikke iPhoto, men PS Elements. Pr i dag har jeg veldig begrenses med bilder i iPhotobiblioteket. (Synes ikke iPhoto er veldig intuitivt, sikkert fordi jeg tenker pc, hehe)
Jeg pleier å importere bildefiler via PS Elements, så de fleste bilder er importert den veien (og da kan jeg velge hvilket filnavn jeg vil gi) Mobilbilder har jeg noen ganger importert på annet vis. Felles for begge metoder er altså at noen av bildene får feil filnavn... :-(
Søppelkasse i iPhoto er tom.

Ok, Ove, jeg ser at Øverste nivå hos meg og deg er likt. På underordnet nivå hos meg står det

Kapasitet : 748,93 GB (748 925 353 984 byte)
Format : Kryptert logisk partisjon Tilgjengelig : 525,05 GB (525 045 665 792 byte)
Eiere aktivert : Ja Brukt : 223,88 GB (223 879 688 192 byte)
Antall mapper : 187 087 Antall filer : 774 396

Jeg har reparert og verifisert disk og diskrettigheter på begge nivåer flere ganger nesten daglig i det siste....

Gitman: JAda, forskjellige kommandoer på mac og windows! men mener jeg har erfart at siden tastene på et norsk tastatur og et amerikans tastatur gir forskjellig input så kan det være forskjell i hvilken tast man skal trykke på om man vil ha en bestemt kommando, også siden jeg har norsk tastaturoppsett.... Om jeg vil skrive @, så må jeg trykke på tasten med back slash, og ikke skift+2.... Og det på tross av at på dette amerikanske tastaturet er er OGSÅ @ tegnet på tasten med 2, og jeg ville kunne skrevet @ ved å trykke på skift+2 dersom jeg hadde holdt på amerikansk input også, men det har jeg altså ikke...Så det er en del kål med inputen!!

Ok, jeg kan forsøke å nullstille maskinen og kjøre en minnetest, må bare kjøpe meg en ekstern harddisk til (for verdifulle bilder til at jeg sjanser på bare en back up :-) )

Fikk ikke ny harddisk ved gjennopretting i 2012!

He er diskutil list:
/dev/disk0
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *750.2 GB disk0
1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_CoreStorage 749.3 GB disk0s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3
/dev/disk1
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: Apple_HFS Macintosh HD *748.9 GB disk1
Logical Volume on disk0s2
975D2001-661F-42BF-B744-0F0CCAB9A8F2
Unlocked Encrypted
medlem i 109 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Gitman » man 23.03.2015 0:10

Om du har satt opp ditt Amerikanske tastatur med Norsk oppsett er du i trøbbel. @ tasten f.eks. ligger IKKE på shift + 2 på et Norsk tastatur, Jeg har Engelsk tastatur og der ligger @ på shift + 2. Andre tegn er også flyttet. Jeg prøvde å sette opp Norsk oppsett men det ble bare tull. Jeg stilte tilbake til Engelsk og bruker "alt" + a =å , "alt" + o =ø og "alt" + " = æ. Dermed stemmer alt.
medlem i 231 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Kattastrofe » man 23.03.2015 0:56

Gitman skrev:Om du har satt opp ditt Amerikanske tastatur med Norsk oppsett er du i trøbbel. @ tasten f.eks. ligger IKKE på shift + 2 på et Norsk tastatur, Jeg har Engelsk tastatur og der ligger @ på shift + 2. Andre tegn er også flyttet. Jeg prøvde å sette opp Norsk oppsett men det ble bare tull. Jeg stilte tilbake til Engelsk og bruker "alt" + a =å , "alt" + o =ø og "alt" + " = æ. Dermed stemmer alt.


Jada, blir litt fuss med norsk oppsett når man skal skrive spesialtegn, men det er det minste problemet mitt nå!!

Nå vil jeg først og fremst finne ut hva som gjør at
1) Startdisken sier den er full
2) Jeg ikke kan starte macen i vanlig modus....
medlem i 109 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Morse » man 23.03.2015 6:36

Siden du kan starte i Sikker oppstart/Safe mode kan du vel få flyttet f.eks. bildene over på en ekstern disk, slette disse fra hoveddisken, starte normalt, og så ta problemet videre derfra?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Kattastrofe » fre 17.04.2015 11:28

Da prøver jeg meg igjen....

Har nå kjøpt en ekstern harddisk til, og har tatt back up til to disker, med Time machine back up på begge.
(Da har jeg sikret absolutt ALT av data på maskinen, ikke sant?!?)

Tidligere anbefaling i denne tråden er at jeg "nullstiller" maskinen, er det en anbefaling som står ved lag? Meners det med "nullstilling" det samme som reformatere og reinstallere? :-D

Noen som har en bra beskrivelse av hva jeg gjør for å nullstille, eller har andre forslag til å løse problemene mine?

På forhånd takk!
medlem i 109 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Helge Hafstad » fre 17.04.2015 11:47

Hvis du kan starte i Recovery-modus (cmd-R ved oppstart) så velg Diskverktøy under oppstart og reformatter disken først. Format skal være «Mac OS Extended (journalført)». Når det er gjort kan du gå tilbake til installering av OS X. Etter dette velger du «Gjenoppretting fra Time Machine» og følger instruksene du får opp der.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Kattastrofe » fre 17.04.2015 20:04

Ja, da er det 7 timer siden jeg begynte å overføre data fra den eksterne harddisken tilbake til macen.
(Formaterte startdisken og installerte OS på nytt først....)

Overføringen har stoppet helt opp - og mener "omtrent 250 timer gjenstår".... :-O


Hva er lurest å gjøre nå?
medlem i 109 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Rillto » fre 17.04.2015 23:01

Vente ;)

Det er tydeligvis feil på filstrukturen i din backup. Det skyldes enten minnefeil eller en defekt disk kontroller.
Du bør instalere på nytt fra disk og så hente en og en mappe fra sikkerhetskopien.
Men er diskkontrolleren eller minnet defekt vil de samme feilene oppstå igjen etter en tid.
Kjør memtest fra disk eller usb. Har du tilgang til linux disk så kjør den og sjekk smart statusen på disken din før du reinstalerer alt.
Eller lever hele driten inn til reklamasjon. Det er nok noe fysisk feil på ditt eksemplar
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp!! Startdisk med mer

Innleggav Kattastrofe » fre 17.04.2015 23:47

Takk for engasjement, Hafstad og Rillto!

Rillto:
Jeg valgte å la reptilhjernen handle: røska ut den eksterne disken, skrudde av maskinen - skrdde den på igjen og uten å gjøre annet: Gjennopprette "normalt" fra den eksterne disken. Det gikk.Foreløbig.

Du mener at det er noe galt med macen som gjør at det ble problemer med å gjennopprette data fra den eksterne disken, om jeg forstår deg rett? (og ikke at det i utgangspunktet er noe i veien med den eksterne harddisken)

Og at det er noe fysisk feil med macen- du mener jeg ganske snart vil oppleve de samme problemene jeg har hatt i lang tid?

Prøver å finne en pålitelig memtest, forslag? :-) (Har ikke Linux)

Reklamasjon er nok litt seint, dessverre (2011). Men blir det noe mer fjas med denne maskinen nå, så blir det øyeblikkelig innleggelse på sykehus (uvisst om det er for meg eller macen) - eventuelt så skal den arkiveres - på S (søppel).
medlem i 109 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]