Utropstegn, selvtildelt ip

Utropstegn, selvtildelt ip

Innleggav Spildree » tir 24.03.2015 21:13

Hei

Har fått et utropstegn over internett tegnet, å internett fungerer ikke på min macbook air.
Har prøvd å glemme nettet, restarte routern osv, men ingenting fungerer.
Det står at den har selvtildelt IP.

Nettet fungerer på andre pcer.
Har lest litt rundt på nettet å prøvd mye, men ingenting fungerer.
Noen som har et tips? :-)
medlem i 113 måneder
 

Re: Utropstegn, selvtildelt ip

Innleggav ch_knapp » tir 24.03.2015 21:37

Har den fungert før mot samme nett? Hva er eventuelt endret?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Utropstegn, selvtildelt ip

Innleggav Spildree » tir 24.03.2015 21:51

ja, har fungert tidligere.
Sluttet å fungere etter at jeg var hjemme hos mamma, å koblet meg til nettet der med maccen. Når jeg kom hjem og prøvde å koble til her, så kom det bare utropstegn.
Nettet hos mamma heter det samme som mitt, hvis det har noe å si? :-P
Har prøvd å slette begge fra nøkkelringen
medlem i 113 måneder
 

Re: Utropstegn, selvtildelt ip

Innleggav Helge Hafstad » ons 25.03.2015 1:12

Prøv å slett «Wi-Fi» fra Systemvalg/Nettverk ved å markere det og klikke på minus-tegn nederst i boksen. Deretter klikker du på pluss og velger ruteren din på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Utropstegn, selvtildelt ip

Innleggav T.B.Hansen » ons 25.03.2015 14:18

Noen rutere tillater bare et begrenset antall brukere. Den enkelte bruker får et nytt IP-nummer ved hver tilkobling, inntill antallet tillatte brukere er brukt opp. Da må ruteren omstartes. Som regel gjøres dette greit ved å koble fra strømtilførselen og plugge den til igjen.

Har man en ruter som er enkel å sette opp, er det lurt å gi alle egne enheter (datamaskiner, iDingser, printere, TV, nettradio, nettverksdisker etc) en fast IP-adresse. Da unngår man krøll. Men de fleste rutere (Apples unntatt) er plundrede å sette opp...

I mange tilfeller vil hjelpefunksjonen under Nettverk i Systemvalg (Systemvalg > Nettverk > Hjelp meg > Diagnostikk) løse problemer med nettverkstilkobling — så forsøk alltid denne før du begynner å tukle med innstillinger.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Utropstegn, selvtildelt ip

Innleggav Spildree » søn 29.03.2015 12:37

Har prøvd alt dette å det fungerer fortsatt ikke :-[
medlem i 113 måneder
 

Re: Utropstegn, selvtildelt ip

Innleggav Grubasek » søn 29.03.2015 15:29

Kanskje du heller skulle ta maskinen med deg til et serviceverksted og be dem sjekke Wi-Fi-kortet? :-P

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Utropstegn, selvtildelt ip

Innleggav mariustidemann » søn 29.03.2015 20:41

Ut i fra det jeg leser, fungerte det fint fram til etter du var hos mor. Har du, etter at du nå fikk problem, testet på andre nettverk enn ditt eget, evt på din mors nettverk igjen? Hvis ikke, gjør det før du leverer inn maskinen til et verksted.

Har du forsøkt å endre navn på nettverket på din egen router, bare for å utelukke det du selv peker på i ett av dine innlegg?

Hvilken krypteringsnøkkel er i bruk? Jeg har opplevd at nettverk med WEP lar deg koble til, selv om passordet er feil, men da med resultatet at du ikke får IP. Dersom både ditt nettverk, og din mors nettverk har samme navn, og bruker WEP, kan det hende at maskina forsøker å koble til med 'det andre' passordet. WEP er uansett like sikkert som en kjetting laget av papp. Så benytt anledningen til å rekonfigurere routeren til WPA2 med det samme du er i gang.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Utropstegn, selvtildelt ip

Innleggav mariustidemann » tir 07.04.2015 10:20

Fant du en løsning på problemet? Jeg er spent på hva som hjalp. Kanskje kan det hjelpe flere?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron