defekt harddisk kan reddes?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

defekt harddisk kan reddes?

Innleggav mnp » man 13.04.2015 21:44

Hei.

Macbook pro 13" 2009mod har takket for seg. Harddisken min lage 3-4 "klikke-lyder" ved oppstart.

Usikker på om jeg skal levere den inn til service for "feilsøking" som koster 600kr. Må uansett legge ut mer for evnt ny hdd osv osv. Noe jeg ikke vet pris på enda.

Det jeg egentlig ønske å vite er.., harddisken ødelagt, alt som er innpå vekke?
Uansett om jeg sender den inn vil de vel ikke ta vare på det?

Har hørt mye om Diskwarrior, men kan den fikse slike problemer? Har prøvd det meste med "targer mode" firewire, tatt ut hdd og koblet til ekstern hdd. Men ingen hell.
Diskwarrior koster sitt det også..

Takker for hjelpen.
medlem i 107 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav Johnny Gleden » man 13.04.2015 23:26

Hei

Når du har fått en klikkelyd er det vel mest sansynerlig at disken er ødelagt.
Sett inn en SSD av ønsket størrelse og få en raskere maskin samtidig.
Isteden for å koste på masse penger på det ene og det andre er det vel like greit å bytte disken med engang på en såpass gammel maskin.
For så og legge tilbake backup med filene dine på den nye disken.
medlem i 119 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav Lizzaen » tir 14.04.2015 8:45

Hvor bor du :)
Eg kjenner ei veldig flink ei her eg bor som skrur billig :)
Ho har fiksa min Mac når den trøbla og satt inn nytt SSD no i etterkant :)
medlem i 108 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav mnp » tir 14.04.2015 8:51

Takker for svar.. :)

Bor i Haugesund.
medlem i 107 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav Lizzaen » tir 14.04.2015 9:03

Det var synd...
Bor i Bergen.
Betalte kun 250 kr for att ho skifta SSD til meg :-*
Pluss ca 1000 kr for nytt SSD fra komplett.
Du får ta d viss du ska t Bergen
medlem i 108 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav olavl » ons 15.04.2015 21:31

mnp,

du fulgte ikkje opp videre i forrige tråd(viewtopic.php?f=147&t=297879) der eg oppfatter det som at du har samme problem. Poster derfor på denne.

Du beskriver klikkelyder som er - for meg - heilt klare symptomer på at harddisken er kaputt.

IBAS kan berge data for deg. Men, det koster ein del.
http://www.ibas.no/gode-tips-og-rad/

Å kjøre uten fungerende backup er svært dyrt. Du må rett og slett vurdere kva data er verdt ... Bruke 600 på feilsøking, så sende til IBAS. Hvis nei, så kjøp ny disk og reinstaller. Lær av erfaring og ta i bruk backup.



mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav Morse » tor 16.04.2015 22:09

Der finnes mye rimeligere løsninger enn Ibas, men uansett vil det koste mye penger. Noe av grunnen til at IBAS er så dyre, er at de står klar med løsninger på nesten hva som helst, med tilhørende vell av utstyr og fasiliteter. (Nei, jeg har ikke aksjer der...). Men man trenger ikke nødvendigvis en diger kran for enhver løftejobb, noen ganger holder det med gaffeltruck eller en sekketralle. :-)

Og – nei, Diskwarrior kan ikke gjøre stort med klikkelyder. Hør på olavl: "Lær av erfaring og ta i bruk backup.". Dropbox, iCloud, Googledrive, ekstern harddisk, noen minnepinner – det trenger ikke koste all verden!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav Mr_Bilbo » tir 09.06.2015 2:04

Jeg antar TS har kommet til en løsning nå, men synes det kan være verdt å nevne for andre som kanskje havner i samme situasjon at de fleste innbo-forsikringer idag dekker rekonstruksjon av defekte harddisker. Egenandelen ligger vanligvis mellom 1500 og 3000 kroner avhengig av forsikrig og selskap.
medlem i 193 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav Morse » tir 09.06.2015 5:55

Fint innspill, Mr_Bilbo! Men må få påpeke at man kan få mye god back-up for den prisen. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav djxfade » tir 09.06.2015 16:04

Prøv Carbon Copy Cloner, evt. Disk Warrior.
Jeg ville ikke anbefalt å levert den inn hos Eplehuset etc. De har ikke verken verktøy eller kompetansen som skal til for å gjøre noe med en defekt disk. Om innholdet er viktig/uerstattelig, lever den til eksperter som IBAS.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: defekt harddisk kan reddes?

Innleggav Morse » tir 09.06.2015 22:48

Eplehuset generelt har både ekspertise og kompetanse, men vil selvsagt ikke ta fingrene i saker og ting utenfor sine regler. Against company policy, u know.

Skulle bare mangle. Blir nesten som å ha for lite penger til bussbilletten, og sjåføren stikker deg en mynt opp av lomma...

Men selv om IBAS er kongen på haugen, så finnes der flere firmaer som muligvis kan hjelpe deg til en langt rimeligere penge.

PS: Arrgh! Når kan folk flest få inn i sine hoder at en datamaskin er en datamaskin, og slutte å stole hele livet sitt på en slik, uten å ta dette med jevnlig back-up alvorlig?

That´ll be the day...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]