Macbook Pro 2011 går rett i Startdisk / Disk Recovery mode

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Macbook Pro 2011 går rett i Startdisk / Disk Recovery mode

Innleggav wik » fre 17.04.2015 9:01

Hei
jeg har en Macbook Books Pro mid 2011 modell med OSX 10.8.5.
I går kveld oppdaterte jeg Office-pakken (automatisk update), og tok deretter av maskinen. Når jeg så slo den på 1 time senere så startet den rett i Startdisk modus / Disc Recovery.

Jeg har verifisert og reparert Diskrettigheter, og verifisert og reparert Disk. Likevel fortsetter maskinen med å gå direkte til dette modus.

Siste backup (Time machine) jeg har viser seg å være fra juni 2014, så jeg tørr ikke reinnstallere OS før jeg får en ny backup. Derfor lurer jeg på følgende:

1) Hvordan kan jeg få til å ta backup på ekstern disk med de problemene jeg har?
2) Om jeg velger å reinnstallere - slettes da alt (clean install), eller beholder jeg alt innholdet?
3) Noen som har en løsning på mitt problem?

Jeg setter stor pris på all hjelp!! :) :)
medlem i 193 måneder
 

Re: Macbook Pro 2011 går rett i Startdisk / Disk Recovery mo

Innleggav Helge Hafstad » fre 17.04.2015 10:53

Dersom du har tilgang til en annen maskin så kan du starte MBPen i diskmodus og klone disken på denne over på en tom ekstern disk. For dette kan du bruke fx SuperDuper! eller CarbonCopyCloner.

Får du ikke til dette så ville jeg tatt sjansen på å bruke Disc Recovery for å reinstallere systemet. Med «clean install» går jeg ut i fra at du mener reinstallere, som ikke påvirker annet enn selve systemet. «Clean install» som det snakkes om i hytt og pine her på forumet oppfatter jeg som en reformattering av disken og deretter installasjon av alt på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Macbook Pro 2011 går rett i Startdisk / Disk Recovery mo

Innleggav Morse » fre 17.04.2015 19:53

Forslag: Prøv med å holde nede alt-tasten når du starter. Se om du kan velge harddisken din som startstasjon i stedet for Recovery. Funker dette, gå i Systemvalg > Startstasjon og merk harddisken din som fremtidig startstasjon.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Macbook Pro 2011 går rett i Startdisk / Disk Recovery mo

Innleggav wik » lør 18.04.2015 9:03

Hei!
Takk for svar begge to. Har testet alle tipsene, men ingen av de fungerer. Kommer rett i Recovery-mode... Jeg er gjerne lost da?
medlem i 193 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron