installere ny SSD disk på MB Pro

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

installere ny SSD disk på MB Pro

Innleggav Edwi » tir 21.04.2015 9:59

skal skifte ut til ssd disk i morgen. lurer bare på om der er problemer med å formatere den nye disken da den siukkert er i Fat 32 format. trenger jo diskverktøyet da, og vet ikke om ny disk innholder dette.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: installere ny SSD disk på MB Pro

Innleggav SimonChen » tir 21.04.2015 10:38

Hei :-)

Det gjør ingen ting hvilken format nye SSD'en er på.
Om du ikke har OS X på minnepenn eller CD-rom, kan du trykke cmd+R i oppstartfasen for å "boote" OS X fra Apple sine servere.

Herifra kan du kjøre Disk Utility for å formatere SSD :-)

Håper dette ga deg svar på det du lurte på :-)

EDIT: Testen nå bare for å være sikker. cmd+R starter kun recovery og gir deg mulighet for å laste ned OS X fra Apple.

Mulig du må installere OS X på minnepenn, siden recovery-disk er på din nåværende disk(tror jeg :-P ).
Installering av OS X på minnepenn finner du mange guider av på youtube. Du må dog inn å skrive litt i terminal, men dette er ikke noe vanskelig :-)

Men test cmd+R først :-)


P.S: Minnepennen bør du lage før du skifter disk, sånn i tilfelle :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: installere ny SSD disk på MB Pro

Innleggav Edwi » tir 21.04.2015 14:22

Takk for greit svar. Skal prøve det du sier. Jeg legger gammel disk inn i en medfølgende HD boks med usb tilkobling. Der har jeg jo alt, men tror ikke at jeg kan starte fra den, bare få den opp etterpå som en vanl. Ekstern hd.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: installere ny SSD disk på MB Pro

Innleggav hjsimpson » ons 22.04.2015 7:47

Sorry for å bryte inn i tråden, men hvor kjøpte du disken? Fulgte verktøy med?
medlem i 199 måneder
 

Re: installere ny SSD disk på MB Pro

Innleggav Edwi » ons 22.04.2015 8:18

ssd disken er kjøpt hos OWC, usa. Kjøpte tilhørende verktøy for noen få dollar. Prøv, macsales.com

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: installere ny SSD disk på MB Pro

Innleggav Mumle » ons 22.04.2015 10:53

Det du bør gjøre er å sette inn SSD-en i den eksterne boksen, og klone den gamle disken til den nye med Carbon Copy Cloner. Du må også huske på å kopiere recoverypartisjonen. Det ligger bruksanvisning på Cccs hjemmesider.
Deretter setter du inn SSD-en og fyrer opp. Ikke slett gamledisken før du har brukt maskinen en ukes tid, slik at du ser at alt er i orden.

Jeg gjorde det sånn. Null problem.
medlem i 221 måneder
 

Re: installere ny SSD disk på MB Pro

Innleggav 4jazz » ons 22.04.2015 16:24

Og jeg har gjort som Mumle på en Imac og en Macbook pro. Funker som en kule. Maskinene blir bedre enn da de var nye. SSD´er fra macsales.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: installere ny SSD disk på MB Pro

Innleggav Edwi » tor 23.04.2015 10:42

Jeg hadde tatt en full backup på maskinen via TimeMachine, satte inn den nye disken, og den kom opp med et spørsmålstegn. Satte så inn TM og med den fikk jeg både formatert ssd disken og koblet meg opp mot Apple for nedlasting av systemet. Hadde en del trøbbel med å finne alpha-krøll og med passord underveis. I dag skal jeg bruke overføings-assistenten og laste ned de programmene fra den gamle disken jeg vil spare på. Hele den gamle disken er nå tilgjengelig i egen boks med usb kontakt. Nå er min maskin fra 2010 blitt rask, og starter opp på en blunk!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]