Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Diskusjon rundt Mac OS

Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav kurka » ons 22.04.2015 22:21

For noen dager siden sluttet Internett å funke på min Mac Pro etter at maskinen hadde vært i dvale. Etter Yosemite har jeg ofte opplevd at det tar noen sekunder før Internett begynner å fungere når den har vært i dvale, men nå er det helt dødt her.

* Ethernet-kabelen funker - har testet med annen maskin
* Når jeg kobler på kabel står det Connected under Settings/Network som forventet.
* Maskinen ser ut til å ha kontakt med ruter. Når jeg velger renew DHCP Lease så får den ip-adresse og jeg kan også *se* maskinen i Finder på andre maskiner i lokalnettet. men jeg får ikke kontakt med den
* Maskinen kommer på internett uten problemer via iPhone (USB) og USB-wifi-adapter (Mac Pro fra 2009 har ikke innebygget wifi), men ikke Ethernet.

Noen som vet hva som kan være problemet? Jeg har nå forsøkt å oppgradere til 10.10.4 beta 1 for å se om det hjalp noe, men dessverre ikke.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav Helge Hafstad » ons 22.04.2015 22:40

Du kan jo gå til Systemvalg/Nettverk og trykke på «Hjelp meg» nederst i vinduet. I dialogboksen som kommer opp velger du «Diagnostikk» - mulig du finner noe der.

Det jeg ellers kan foreslå er å resette P-RAM (Alt-Cmd-P-R ned rett etter oppstart/før skjermen lyser opp). La oppstartslyden «plinge» 2 ganger til mens du holder disse tastene nede.

Det tredje er ev å resette SMC - det er gangske enkelt på Mac Pro, men les mer om det her først.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav kurka » ons 22.04.2015 23:12

Takk Helge, men jeg har allerede forsøkt alle de alternativene uten at noe hjalp.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav Morse » tor 23.04.2015 2:24

Dumt spørsmål, men du har selvsagt prøvd å resette modemet? Og sjekket at IP-adressen du får ikke er en selvtildelt en (169.254.x.x)?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav kurka » tor 23.04.2015 8:52

Modemet (Get II boks) er resatt ja. Nå er jeg på jobb og får ikke sjekket maskinen hjemme, men det er mulig du er inne på noe med den ip-adressen. Jeg tror den er 169.254...Får sjekke når jeg kommer hjem. Om det er tilfellet så får den altså ikke tildelt adresse av ruteren? Kan det være noe med nettverkskortet allikevel da tro. Men som sagt så dukker maskinen opp i Finder på annen Mac på samme nett. Jeg kan fint lite om nettverk, som det sikkert kommer frem her :)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav Helge Hafstad » tor 23.04.2015 10:41

Marker Ethernet i Nettverkspanelet, slett det og legg til på nytt. Hjelper det?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav kurka » tor 23.04.2015 10:48

Nei, det hjalp dessverre heller ikke noe :(

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav Morse » tor 23.04.2015 14:23

Skudd i natten: Sjekk igjen om du får en 169-adresse. Sjekk hva de andre maskinene får. Er det en 169-adresse du får, prøv å sette opp en manuell IP (ikke DHCP). Kjenner ikke Get-oppsettet, er modem og ruter i samme boks?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav kurka » tor 23.04.2015 20:07

Nei, skulle du ha sett. I dag funker det igjen. Når jeg tidligere har prøvd å resette Get-boksen (som er ruter og modem i ett) så har det vært via web-interfacet. Men i dag prøvde vi en resett på selve boksen også (pga noen wifi-problemer) og når jeg nå testet etter det fungerte det. Trolig ikke en tilfeldighet!

Takk for hjelpen iallefall!

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav Morse » tor 23.04.2015 21:58

Resetting via web er én ting, en god gammeldags omstart noe annet...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav kurka » fre 24.04.2015 13:48

Resetting via web er én ting, en god gammeldags omstart noe annet...

Ja, det viser seg det! :)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Internett via Ethernet sluttet å funke på Yosemite

Innleggav Morse » fre 24.04.2015 23:42

Mangt et modem kan "be brought back to its senses" ved å ta strømmen fra dem noen minutter. Ingen uvanlig hendelse. Håper ditt oppfører seg pent i fremtiden! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere