Mba 2011 med influensa symptomer

Diskusjon rundt Mac OS

Mba 2011 med influensa symptomer

Innleggav Amistad » søn 26.04.2015 15:07

Hei og takk for at du leser :)

Sitter med en mba som ikke er frisk. Den er kjøpt for flere år siden men ikke brukt noe særlig i det hele tatt. Den har kun 10 ladesykluser og ingen programmer installert bortsett fra dem som kom med maskinen. Denne er kun slått av og på noen ganger, og ikke noe annet.

Tingene som skjer er:

viftene går for fullt, den tar ikke lading, står at batteriet må byttes ut nå. Det kommer grønt lys u ladekabelen av og til. Maskinen oppfører seg tregt, og finner en sånn kernel ting i aktivitetsmonitor som er kjempe høy.

for å prøve å finne ut av dette begynte jeg med å laste ned mac fan kontroll, og justerte ned viftene. Dette gjorde jeg ved å velge sensor core 0 og ikke på batteri. temp på alt er kjempe fine selv om viftene ikke går på maks. Med en gang man ber mac fan kontroll om å bruke sensor batteri går viftene opp igjen på maks selv om temp er fin og lav.

så installerte jeg en oppdatering som var laget til disse maskinene som skulle løse problem med at viftene gikk for full maskin. Etter dette forsvant kernel saken som var høy, og maskinen ble rask og fin, men viftene gikk framdeles på fullt.

SÅ ... ved å bruke mac fan kontroll er viftene nede, og etter oppdatering skrevet over, så virket maskinen knall.

SÅ startet jeg oppdatering til mavericks, og den stoppet helt halveis. Viftene går for fullt og ingenting skjer Jeg hadde ikke noe annet valg enn å restarte. Alt tar laaaaaaang tid og endelig kom jeg til en skjerm hvor jeg kunne prøve å installere på nytt. Den sjekket maskinen og startet å laste ned mavericks på nytt. Den sto på 18 minutter igjen, og viftene gikk for fullt. Den fikk stå på i natt og samme greier når jeg sto opp i dag.

NÅ vil den ikke engang komme så langt at den laster ned mavericks for å prøve å reparere. Og nei jeg har ikke en backup til denne maskinen. Jeg har en backup av en mbp, kan den brukes? hva annet kan jeg gjøre? skru ut ssd for å formatere den?
medlem i 116 måneder
 

Re: Mba 2011 med influensa symptomer

Innleggav T.B.Hansen » søn 26.04.2015 15:30

Er den kjøpt privat i Norge for mindre enn fem år siden, har du fortsatt reklamasjonsrett (forutsatt at du har kvittering). Reparasjon på reklamasjon tar gjerne lang tid, men her er det åpenbart noe som er veldig feil. Hardware-feil er ikke noe du kan fikse selv.

Et kaputt batteri er en mulig forklaring. Med bare ti ladesykler vil også batteriet komme inn under reklamasjonsretten.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Mba 2011 med influensa symptomer

Innleggav jerry.c.bush » søn 26.04.2015 16:31

Jeg ville forsøkt å resette SMC (Strømstyringen) på maskinen før jeg hadde installert noen tilleggsprogrammer som ikke skal være nødvendig.
- Slå av maskinen, la ladekabelen stå i, og trykk ned og slipp følgende tastaturkombo: CMD + ALT (Option) + Shift + powerknappen. Slipp med en gang du har trykket de ned.
- Om du følger med på ladepluggen som står i maskinen, når du trykker, så kan det være denne skifter farge. Slå deretter på igjen maskinen og se om den fungerer bedre da.

Om dette ikke fungerer, så ville jeg i stedet for å oppdatere maskinen, og installere viftekontroller du ikke skal trenge, ville jeg formatert maskinen og installert helt fra scratch. Siden du sier du bare har de programmene som fulgte maskinen så vil du ikke miste noe.

---

Om batteriet/maskinen er over 3 år så hjelper det ikke hvor få sykluser batteriet har. Om batteriet ikke blir brukt blir det også over tid dårligere. Batteri er til for å brukes.

Reklamasjon tar ikke noe lenger tid enn en garanti. Den som tar i mot maskinen for reparasjon skal ta etter køsystemet og ikke etter hva det gjelder (garanti/reklamasjon).

Men så klart, noen ting tar lenger tid enn annet, alt etter hvor mye arbeid det er å finne feilen og hvor lang tid det tar å få tilsendt evt deler som må byttes.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Mba 2011 med influensa symptomer

Innleggav T.B.Hansen » søn 26.04.2015 18:32

Jeg fikk byttet batteri gratis på en fire år gammel MBP. Det tok svært lang tid; såvidt jeg forsto fordi saken måtte klareres med Apple før reparasjon kunne igangsettes uten at jeg betalte selv. Om det tar like lang tid med garantireparasjoner vet jeg ikke — jeg har ikke opplevd feil på Mac'er før etter flere år.

Forøvrig støtter jeg forslaget om å forsøke reset av SMC. Men her mener jeg det er åpenbart at feilen ligger i hardware, som må byttes.

Formatering av disk og reinstallering av systemet har ingen rasjonell hensikt på Mac, og kan umulig løse problemene det er snakk om her. Stor viftebruk er et kjent problem med enkelte SSD-disker, og har såvidt jeg vet fysiske årsaker.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron