problemer med lading, oppstart og diverse

problemer med lading, oppstart og diverse

Innleggav M94 » tir 26.05.2015 22:31

Har en macbook (fra 2013 om jeg ikke tar feil). Den siste tiden har den ladet veldig sakte og ladingen har gått fort ut. Har derfor mer eller mindre brukt lader konstant. Etter litt tid så begynte macen å innimellom slå seg av dersom laderen falt ut, dette skjedde ikke alltid. Nå derimot slår macen seg av hver gang laderen faller ut. Hadde tenkt å få den inn til fagpersoner som kunne se på den i morgen. Men da jeg skulle ta på macen nå i kveld for å få tatt backup av data kom følgende beskjed opp "Nullstill passord. Hvis du ikke får logget på maskinen fordi du har glemt passordet, kan du nullstille det nå". Jeg har ikke trykket på noen knapper eller annet som skulle tilsi at denne meldingen skulle komme opp. Har slått på og av maskinen flere ganger, men samme melding dukker opp. Prøvde så å nullstille passordet for å se om jeg kom meg videre, men da kommer det opp at det ikke er internettforbindelse. Det er internettforbindelse her hjemme og macen var tilkoblet internett tidligere i dag. Jeg vet ikke om ladingen/at den slår seg av og denne meldingen som dukker opp når jeg slår på macen har sammenheng. Men er det noen som vet hvordan jeg skal få slått på macen uten å få opp denne meldingen? Ønsker såklart å få tatt backup snarest mulig.
medlem i 107 måneder
 

Re: problemer med lading, oppstart og diverse

Innleggav Helge Hafstad » ons 27.05.2015 0:22

Start i sikker modus ved å holde inne Shift under oppstart.

Du kan også prøve å slette P-RAM ved å holde inne P-R-Alt-Cmd rett etter start. La maskinen komme med startlyd 2 ganger ekstra. Får du ikke dette til så er du for sen med tastene i forhold til oppstart.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: problemer med lading, oppstart og diverse

Innleggav Morse » ons 27.05.2015 14:01

Og som vanlig: Tilbakemelding ønskes...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]