Backup av Mac som ikke vil starte opp

Diskusjon rundt Mac OS

Backup av Mac som ikke vil starte opp

Innleggav Sneila » tor 28.05.2015 22:48

Hei
Jeg har en iMac som plutselig ikke ville starte opp. Jeg tok den med til eplehuset, hvor de anbefalte at jeg restartet hele maskinen.

Jeg har startet opp iMacen i "Target Disk Mode", hvor jeg har koblet den via Thunderbolt til en Mac mini som en ekstern harddisk. Deretter har jeg laget en diskfil av iMacens "Macintosh HD", som jeg har lagret på en annen ekstern harddisk koblet til Mac minien via USB.

Problemet er at jeg er usikker på om den nye diskfilen er til å stole på. Når jeg prøver å åpne den, kommer det opp en melding om at det er "ingen aktiverbare filsystemer". Jeg har også forsøkt å skanne den for gjennoppretting i Diskverktøy, men da fikk jeg også en feilmelding.

Jeg vet at jeg kan flytte filer manuelt over fra iMacen til den eksterne harddisken, men det hadde vært en fordel om det gikk å bruke diskverktøy med diskfiler osv. slik at jeg er sikker på jeg får med hele "Macintosh HD".

Takk for hjelp og svar!
medlem i 106 måneder
 

Re: Backup av Mac som ikke vil starte opp

Innleggav Helge Hafstad » fre 29.05.2015 8:12

Da bør du klone den interne disken over på en ekstern. Gjør det via en annen maskin mens du har begge disse koblet opp mot den. Programmene Carbon Copy Cloner og SuperDuper! gjør begge denne jobben utmerket. Du sitter da igjen med en kopi du kan starte fra og alt er likt som på maskinen dataene kom fra.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Backup av Mac som ikke vil starte opp

Innleggav Mumle » fre 29.05.2015 8:57

Du bør absolutt klone harddisken til en ekstern disk. Så må du sjekke hva som er galt med maskinen. Hvis det er den gamle harddisken bytter du den ut, og legger inn alt fra den klonete disken. Hvis det er hovedkort eller noe annet på maskinen spør du Eplehuset om det lønner seg å reparere den.
medlem i 221 måneder
 

Re: Backup av Mac som ikke vil starte opp

Innleggav Morse » fre 29.05.2015 13:55

Alternativt, hvis du ikke har lettvint tilgang til en annen maskin (where are your MacFriends now that u need ´em?), lag en, eller få hjelp til å lage, en 16 Gb boot-USB-pinne med SuperDuper! eller CarbonCopyCloner på. Start fra denne, og klon til en ekstern disk. En oppdatert boot-pinne m/verktøy som nevnt, og svært gjerne også DiskWarrior og TechTool Pro på, er uansett tidvis en uvurderlig ting å ha...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]